Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Billedekritik uge 1
Fra : Kim Østrup

Dato : 01-01-01 17:04

Hej alle

Henrik Schwarz har i denne uge et billede til kritik på
http://fotokritik.jirty.dk/kritik.asp?year=2001&week=1

Jeg synes det er et kanon billede. De blå gentagne farver, uskarpheden,
morgentrætheden og morgen veltilfredsheden står ud af billedet.

Hvis det var mit billede ville jeg i den digitale form sætte lidt højlys i
drengens øjne - det mangler der ligesom. Skarpheden på det meget lille
skarphedsplan virker på min skærm ikke udtalt, men måske skanning eller
skærm har skylden.

Tillykke med et godt udtryksfuldt billede.

Med fotovenlig hilsen

Kim Østrup.

Fra : Mads Pedersen

Dato : 01-01-01 18:44

Fint billede! God komposition og dejligt motiv. Savner lidt spil/liv/lys i
"modellens" øjne!

// Mads (http://www.doubleloop.dk)
--------------------------------------
If thine eye offend thee...
http://imv.au.dk/~mads/

Site news 01-01-2001:
Celebrating the new year with some great digital work by Erland Pillegaard.
Also went through the archives to bring you a special winter shot. Love that
winter light.

Fra : PJ

Dato : 01-01-01 20:27

Nu må i "styre" jer. At skamrose et sådan billede - er helt hen i vejret
a`la` Kejserens ny`klær`eller lignende.
Jeg kan kun se et mislykket billede af et sødt barn i en autostol - forkert
gokus - forkert lys, samt billedbehandlet dårligt i et fotoprogram - måske
Adobe. Desværre - men min mening om dette tilfældige produkt. Så bedre held
næste gang og husk - det er venligt , men ærligt ment.
MVH
Pierre Jakobi
Kim Østrup <(fjern filter) FILTERkim.gitte@bigfoot.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:cV146.101$5n5.3713@news.get2net.dk...

Fra : Mads Pedersen

Dato : 01-01-01 23:06

> Nu må i "styre" jer. At skamrose et sådan billede - er helt hen i vejret
> a`la` Kejserens ny`klær`eller lignende.

Det bestemmer vi jo heldigvis selv. Du har ret til din mening ligesom vi har
ret til vores, men derfor behøver vi jo ikke være enige, vel?!

// Mads (http://www.doubleloop.dk)
--------------------------------------

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 02-01-01 08:26

Pierre,

Lad os da også høre din mening om hvordan du ville have taget billedet..

Kenneth

Fra : ab

Dato : 02-01-01 09:33

Idéen er rimelig god, og du er gået dejlig tæt på, men ........

Der mangler noget udfyldningslys, der også ville have givet noget liv i
øjnene. Lidt ekstra lys fra f.eks. en lille blitz ville også resultere i en
lidt mindre blænde, der måske kunne få baggrunden til at blive noget mindre
distraherende.

Som det er nu virker billedet temmelig rodet. Måske ville lidt mere ansigt
og lidt mindre baggrund have hjulpet.

ab

(Svend Hansen gik til købmanden efter rundstykker).
------------------------------

Fra : Jan Boegh

Dato : 02-01-01 10:34

"PJ" <pj@post6.tele.dk> wrote in message
> Nu må i "styre" jer. At skamrose et sådan billede - er helt hen i vejret
> a`la` Kejserens ny`klær`eller lignende.

Meget enig. Et billede som enhver bedstemoder ville elske, men gælder det
ikke for de fleste banale motiver: Småbørn, dyreunger samt solop- og
nedgange. Der er jo ikke meget, der kradser, så et budskab, er der næppe
nogen grund til at lede efter.

Men til kritikken:

Kompositionen fungerer og sammen med de to gennemgående farver virker det
fint. Måske ville jeg gerne have undgået at ungens øjne var placeret lige i
den vandrette midte - men det er en detalje.
Puden, der befinder sig over moderens (?) hovede burde have været
arrangeret, så den ikke tårnede sig lodret op.

Fokuseringen er derimod ikke god. Ideen med at have for- og baggrund ude af
skarphedsplanet er helt OK, men det er en klar svipser, at f.eks. hånden
ikke er skarp, mens knæet og foden er det.

Som andre har bemærket, burde øjet have været tilføjet lidt "glimt".

Alt i alt er billedet det, jeg opfatter som et heldigt snapshot - ikke som
et bevidst gennemarbejdet portræt. Og mon ikke modellerne har stået til
rådighed i en sådan grad, at det havde været muligt at gøre det perfekt?

Men det er altid med en vis bæven man kritiserer det banale, men netop den
slags motiver, der jo altid er søde i sig selv - uanset næsten hvor klumret
fotografen har været (jeg siger ikke at det er gældende her) - gør at den
billedmæssige kritik er vigtig, og at man kan hive sig selv ud over det
pusse-nussede.

Ja, det var så min _personlige_ mening.

mvh
Jan

Fra : Mikkel Rasmussen

Dato : 02-01-01 18:03

> [...]
held
> næste gang og husk - det er venligt , men ærligt ment.

Jeg synes det er et langt bedre barnebillede end det vi så i forrige uge
(portræt af en stol med et barn på), for motivet er her rigtig godt.

Af rent tekniske ting: der er lige er et problem med en hvid kant i toppen
og venstre side. Skarpheden kan jeg ikke rigtig bedømme på en 72 dpi skærm,
men den virker lidt ved siden af. Der er nogle scanningsproblemer især i
bunden og i den mørke del af barnets ansigt.

Men jeg synes billedet er godt; især forskellen på den sovende og den vågne.
Et billede jeg ikke selv kunne tage

Godt gået!
Mikkel Rasmussen
http://hjem.get2net.dk/footech

Fra : Hans Peter Larsson

Dato : 02-01-01 22:33

Hej

On Mon, 1 Jan 2001 17:04:03 +0100, "Kim Østrup" <(fjern filter)
FILTERkim.gitte@bigfoot.com> wrote:

> [...]
>drengens øjne - det mangler der ligesom. Skarpheden på det meget lille
>skarphedsplan virker på min skærm ikke udtalt, men måske skanning eller

Jeg er nok ikke helt enig med dig Kim, noget Kanon billede er det ikke
efter min mening.

Det er et södt billede af barnet som ligger ovenpå dynen/puderna
medens mor ligger under samme. Ja sådan oplever jeg det i
hvertilfälde.

Det vil uden tvivl göre alla bedsteforäldre lykkelige men det savner
sån lige prikken over i-et.

Som du selv er inde på mangler der lidt glimt i öjet på barnet, jeg
syntes heller ikke det er helt skarpt. At baggrunden er uskarp kan jeg
forstå men hvorfor er barnet ikke skarpt?

Pröv igen näste söndag Henrik, pas da på at få lidt lys i barnets
öjne, evt med en lille blitz, pas også opå at få skarphed i barnets
ansikt, använd evt en lidt mindre bländer så du får lidt större
dybdeskarphed.

Selve billedet (motiv og komposition) giver muligheder at kunne blive
bedre, der skal bare arbejdes lidt mere med ideen.

mvh Hans Peter Larsson
Visby, Sverige