Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Forespørgsel film
Fra : Finn Gudike Jørgense~

Dato : 04-10-01 07:47

Hej N. G.

Jeg syntes at der er en masse sprøgsmål om kameratyper og scanner, både
anolog og digital her i gruppen. Jeg syntes at det kunne være sjovt at få en
diskution om hvad filmtyper der er bedst og til hvad formål, både i sort
hvid og farve. Jeg selv sværmer meget for "Fujicolor Superia Reala". jeg har
ellers gennem ca 20 år været fuldstændig ensporet med at Kodak er det eneste
der duer, menm jeg må nok sige at jeg syntes at Fujicolor giver mere
naturlige farver. Jeg laver en del i digital billeder og med den scanner jeg
har Agfa Arcus 1200 kommer "Fujicolor Superia Reala" til sin ret da min
scanner bestemt ikke laver farvefejl. Det er en film som jeg syntes at det
er utroligt nemt at styre farverne på.
Jeg håber at jeg kan sætte en diskution igang.

Finn Gudike Jørgensen

gudike@post5.tele.dk

Fra : Jette Randløv

Dato : 04-10-01 12:17

Finn Gudike Jørgensen:
> Jeg selv sværmer meget for "Fujicolor Superia Reala".

Jeg er også meget glad for Reala. Det ville være lækkert
hvis man kunne få den ISO 50.

Jeg fotograferer under vandet i dybderne 0-30 m. Det var
lidt af et chock for mig, da jeg første gang prøvede en
Reala og en Kodak film på samme sted samme dag. Der var så
stor forskel på den blå-grønne farve i vandet. Reala var
mere lysende klar blå måske lidt kold, mens Kodaken var mere
grumset grøn. Realaen svarede bedst til hvad jeg huskede, og
siden har jeg kun brugt Reala, når jeg vil ISO 100.

Reala eksempler: (advarsel: Alle eksemplerne er >100kb)
http://www.nbi.dk/~randlov/jpeg/kullen/18.jpg
http://www.nbi.dk/~randlov/jpeg/amorina/11_08.jpg

SVJV findes der kun to ISO 50 negativ-film: Konica Impresa
og Agfa Ultra. Jeg har brugt Ultra en del. Den er lidt en
joker. Nogle gange får man de mest fantastiske billeder med
bid i, og andre gange virker det som om den kun kender til
rød eller ikke-rød, og al ting ser ud som om det er lavet af
plastik. Den kan absolut *ikke* bruges til portrætter!
Tilgengæld har jeg overhovedet ikke gode erfaringer med at
skanne Ultra: Alle billederne tager et ryk hen mod det
plastiske. Ingen erfaringer med Konica Impresa -- jeg har
simpelthen ikke kunne få fat i filmen.

Agfa Ultra eksempler:
http://www.nbi.dk/~randlov/jpeg/amorina/4_03.jpg
http://www.nbi.dk/~randlov/jpeg/amorina/4_06.jpg
http://www.nbi.dk/~randlov/jpeg/amorina/15_02.jpg

Eksempel hvor Ultraen er gået helt agurk med den røde:
http://www.nbi.dk/~randlov/jpeg/amorina/15_15.jpg

Mht. ISO 400 har jeg ikke kunne se nogen (for mig) afgørende
forskel på Fujicolor Superia, Kodak Gold og Kodak Royal
Gold. Hver i brug og aftryk eller til skanning.

Mit mål med billederne er at forstørre de bedste og hænge
dem op. Derfor er jeg begyndt at eksperimentere med
Fujichrome Velvia (ISO 50). Mit forløbige resultat er godt,
men det koster mere at gå den vej, særligt fordi filmen er
dyr. Eksempel
http://www.math.ku.dk/~rbh/oriana/puffer.jpg (ca. 700 kb).

mvh
Jette Randløv

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 04-10-01 13:38

"Jette Randløv" <randlov@nbi.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg fotograferer under vandet i dybderne 0-30 m. Det var
> lidt af et chock for mig, da jeg første gang prøvede en

Hvad bruger du af kamera ?

Kan du forklare lidt om hvordan du gør ?

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069
http://www.disky-design.dk/fish

Fra : Jette Randløv

Dato : 09-10-01 10:33

Soren 'Disky' Reinke wrote:
> Hvad bruger du af kamera ?

Et Sea & Sea Motor Marine IIex med en ret kraftig
blitz. Til mange billeder bruger jeg en 1:2 makrolinse,
der kan skrues på under vandet.

Sea&Sea-kameraet er et undervandskamera - altså ikke
noget med et hus til alm. kamera. Man kan bruge det oven
vande, men det er relativt stort og klodset.

> Kan du forklare lidt om hvordan du gør ?

Øh, tja... Når jeg ser noget, der ikke stikker af ved
synet af mig, prøver jeg at fotografere det lige på
eller måske lidt nede fra. En unaturlig vinkel, når man
dykker, hvor man ser mange ting oppe fra og ned. Jeg har
meget gode erfaringer med at fotografere om natten,
dvs. ni-ti-tiden om aftenen, når de fleste fisk sover og
er lidt mere tolerante over for hvor tæt man kommer.

Jeg startede i 1999 og har ca. 60 dyk med et kamera i
hånden bag mig, så jeg er ikke meget mere end begynder.

Jette

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 09-10-01 11:44

> [...]
> noget med et hus til alm. kamera. Man kan bruge det oven
> vande, men det er relativt stort og klodset.

Hmm, kunne være man skulle skaffe sig sådanne et frem for et hus
til sit eksisterende kamera.

Har du en link til producenten ?

> [...]
> dvs. ni-ti-tiden om aftenen, når de fleste fisk sover og
> er lidt mere tolerante over for hvor tæt man kommer.

Ok.

> Jeg startede i 1999 og har ca. 60 dyk med et kamera i
> hånden bag mig, så jeg er ikke meget mere end begynder.

Grunden til jeg spørger er fordi jeg selv lige er blevet OWD, og
gerne vil prøve UV fotografering.

Tak for hjælpen.

Fra : Jette Randløv

Dato : 09-10-01 13:18

> Hmm, kunne være man skulle skaffe sig sådanne et frem for et hus
> til sit eksisterende kamera.

Jeg er meget glad for mit. Der er flere ting man skal
tænke over når man vælger, hvad der skal med ned under
vandet: Fx hvor dyrt må det være, uden at man ikke vil
tøve med at give slip, hvis der skulle opstå en
nødsituation?

Kik også på Nikonos V - lidt bedre, dobbelt så dyrt.

Overvej også om de vil rejse med det. Hus + kamera
fylder meget mere end et undervandskamera.

> Har du en link til producenten ?

Den amerikanske hjemmeside:
http://www.seaandsea.com/

Jeg købte mit hos http://www.simplyscuba.co.uk/, og var
meget tilfreds med service (der var fejl ved filmspolen
efter ca. 20 film, som blev rettet uden brok). Men
fornyligt forsøgte jeg at købe en dykkercomputer
sammested og de gav mig alt muligt bæ om at danske
visa-kort ikke kunne bruges over Internet.

> Grunden til jeg spørger er fordi jeg selv lige er blevet OWD, og
> gerne vil prøve UV fotografering.

PADI har et speciality der henvender sig til UV-foto-
interesseret som endnu ikke har købt udstyr. Desuden
kan man mange sted ved Rødehavet leje et kamera for en
dag.

Endeligt: Man bør nok have lidt rutine før man tager et
kamera med i vandet for omgiverlsernes skyld, og makkers
og egen sikkerhed. Kan du svømme med hænderne helt i ro?
(Svaret er helt sikkert nej, hvis du lige er blevet
OWD). Hvordan har du det med et kamera i den ene hånd
og en lygte i den anden? Kan du styre opdrift, f-stop og
samtidig holde øje med din makker? Under nedstigningen
skal man bruge en hånd til nedstigningslinen, en hånd
til at udligne med og en hånd til at regulere
opdrift... og så lige en hånd til at holde kameraet?
Mit råd er at vente til man har haft 50 dyk.

mvh
Jette Randløv

Fra : Kim Jeppesen

Dato : 04-10-01 19:17

"Jette Randløv" <randlov@nbi.dk> wrote in message
> [...]
CUT
> Mht. ISO 400 har jeg ikke kunne se nogen (for mig) afgørende
> forskel på Fujicolor Superia, Kodak Gold og Kodak Royal
> Gold. Hver i brug og aftryk eller til skanning.

Hej Jette

Jeg er enig med dig i, at der ikke er væsentlige forskelle mellem Gold og
superia i 400, men Royal, der bruger Kodaks T-grain teknik, er for mig at se
meget skarpere, noget mere kontrastrig og meget mere farvemættet end både
Gold og særlig Superia.

Med Gold og Superia får man lettere gode (realistiske) hudtoner, mens Royal
efter mine erfaringer let giver lidt for farverige resultater. Superia er
den film jeg bruger som allround film - bruger den ofte indendørs med flash
og af mennesker, men ofte også udendørs til særlig fugle. Ville helst bruge
Royal400 hvis ikke prisen havde sin indflydelse.

> [...]
> Fujichrome Velvia (ISO 50). Mit forløbige resultat er godt,
> men det koster mere at gå den vej, særligt fordi filmen er

Flot scanning og farverne ser gode ud (for what it´s worth . Selv er jeg
begyndt at eksperimentere med Kodakchrome 64, som giver utrolig skarpe
billeder og for mig overraskende neutrale farver. Se f.eks.

http://www.nikonians.com/dcforum/DCForumID40/311.html#

Velvia er jo noget mere farvemættet end Chrome64, så til dit brug er den nok
perfekt - kræver dog godt med lys

Angående det dyre i at bruge Velvia og lignende dyre diasfilm, kan jeg meget
anbefale at købe flere film af gangen og helst incl. framkaldelse - der er
meget at spare. Du kan sagtens købe i Tyskland, Sverige eller lignende da
fremkalderposen bare kan sendes til Kodak i Danmark - du skal dog (for
Kodak´s vedkommende) berede dig på at vente tæt på 10-12 dage før du får dem
retur.

I Sverige sælger de f.eks. chrome64 med fremkaldelse og rammer for 89 SKK
pr. stk. ved køb af 10. 1 stk. Elitechrome 100 Extracolor med fremkaldelse
og ramme for 95 SKK. Selv med den nuværende kurs på svenske kroner skal man
dog alligevel købe en del for at hente portoudgiften på 195 SKK hjem.

Mvh

Kim

Fra : Bjarne Kjær

Dato : 04-10-01 18:35

Hej

Jeg har vel 3 - 4 favorit film når vi taler farve:

Kodachrome 25 (som desværre er udgået) samt Kodachrome 64/Fuji Velvia og
når der
ikke er ret meget lys er Kodachrome 200.
Kodachrome filmene bruger jeg som alround film, Velvia'en primært
udendørs og ikke
gerne til portræt.

m.v.h.
Bjarne