/ Forside / Interesser / Dyr / Fisk / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fisk
#NavnPoint
dova 6715
molokyle 2545
Cirkeline.. 2256
dabj 1816
granner01 954
redtop 942
Troldepige 930
PARKENSS 926
pallebhan.. 741
10  Gennie 710
Akvarie reol ?
Fra : MichaelH


Dato : 03-10-01 21:39

Hej,

Jeg har et 250L akvarie og overvejer at anskaffe et mere (i samme
størrelse).
For ikke at have dem stående ved siden af hinanden, tænkte jeg på lave en
reol, så de kunne stå "oven på hinanden".

Er her nogen som har erfaring med at bygge sådan en reol ?
Kan det holde i f.eks. træ ? Det kommer jo til at veje omkring 600 kg.
Er der nogen steder på nettet man kan læse om det og evt. få nogle idéer ?

Mvh
Michael
(ret "909mail.dk" til "sol.dk", hvis du vil sende en mail)



 
 
Tom Manczak (03-10-2001)
Kommentar
Fra : Tom Manczak


Dato : 03-10-01 22:17

> Kan det holde i f.eks. træ ? Det kommer jo til at veje omkring 600
kg.

bygninger fra 1905 og frem skal have bjælker som kan holde til 1200
kg/m2. hvis du har set sådan en kan det måske hjælpe.

--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak, Copenhagen, Denmark
ICQ 110297734

remove "fishy" to reply by email.



Carsten Gall (04-10-2001)
Kommentar
Fra : Carsten Gall


Dato : 04-10-01 00:19


Tom Manczak <tomfishy_manczak@mobilixnet.dk> skrev i en
news:ldLu7.1404$uQ.189581@news010.worldonline.dk...
> > Kan det holde i f.eks. træ ? Det kommer jo til at veje omkring 600
> kg.
>
> bygninger fra 1905 og frem skal have bjælker som kan holde til 1200
> kg/m2. hvis du har set sådan en kan det måske hjælpe.

Et er at det kan bære, men noget andet er om det er stabilt!
Hvis den kun skal bære to reolen, ville jeg laveden i Porsa profiler,
måske lidt dyrere, men tilgæld, er det stabilt og nemt at have med at
gøre.

Jeg har en reol med 3x325L i Porsa, og de hviler kun på 4 ben, så det er
stærkt.

Carsten



Jesper Bohmann (04-10-2001)
Kommentar
Fra : Jesper Bohmann


Dato : 04-10-01 07:49

Porsa er det de der aluprofiler oder was?

Jesper

On Thu, 4 Oct 2001 01:19:24 +0200, "Carsten Gall"
<cgall@vip.cybercity.dk> wrote:

>
>Tom Manczak <tomfishy_manczak@mobilixnet.dk> skrev i en
>news:ldLu7.1404$uQ.189581@news010.worldonline.dk...
>> > Kan det holde i f.eks. træ ? Det kommer jo til at veje omkring 600
>> kg.
>>
>> bygninger fra 1905 og frem skal have bjælker som kan holde til 1200
>> kg/m2. hvis du har set sådan en kan det måske hjælpe.
>
> Et er at det kan bære, men noget andet er om det er stabilt!
> Hvis den kun skal bære to reolen, ville jeg laveden i Porsa profiler,
> måske lidt dyrere, men tilgæld, er det stabilt og nemt at have med at
>gøre.
>
> Jeg har en reol med 3x325L i Porsa, og de hviler kun på 4 ben, så det er
>stærkt.
>
> Carsten
>


Carsten Gall (04-10-2001)
Kommentar
Fra : Carsten Gall


Dato : 04-10-01 09:55


Jesper Bohmann <maredk@yahoo.com> skrev i en
news:5j1ortk2nv7af0iq805nmgq1tp1sagr9p8@4ax.com...
> Porsa er det de der aluprofiler oder was?

Helt korrekt!

Carsten



Tom Manczak (04-10-2001)
Kommentar
Fra : Tom Manczak


Dato : 04-10-01 14:35

> Et er at det kan bære, men noget andet er om det er stabilt!

Naturligvis. Men når man laver det selv er det vel også op til en selv
hvor stabilt man vil bygge det. Det jeg mente var, at disse bjælker
under gulvet er dimensioneret til at holde på gulvplankerne så gulvet
kan holde til 1200 kg/m2, så burde den slags bjælker kunne holde til at
bygge en reol af, hvis man kan få fat i dem.

--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak, Copenhagen, Denmark
ICQ 110297734

remove "fishy" to reply by email.



MichaelH (04-10-2001)
Kommentar
Fra : MichaelH


Dato : 04-10-01 16:47

Du har nok ret i at disse bjælker skal kunne holde 1200 kg/m2 (det ved jeg
ikke),
men de er nok også lidt store hvis der skal bygges en reol.

Jeg tror at Porsa, må være det rigtige...

Carsten, har du de 3*325L stående oven på hinanden ?

Hvor køber man Porsa ?
Hvad koster det ca. ?

Mvh
Michael
(ret "909mail.dk" til "sol.dk", hvis du vil sende en mail)



Tom Manczak (04-10-2001)
Kommentar
Fra : Tom Manczak


Dato : 04-10-01 19:24

> Du har nok ret i at disse bjælker skal kunne holde 1200 kg/m2 (det ved
jeg
> ikke),

Det siger loven, såeee...

> men de er nok også lidt store hvis der skal bygges en reol.
>

ja, det har du nok ret i! men, bare et forslag, selvom det lød voldsomt.
iøvrigt er de svære at få fat i og nok lige så dyre som porsa.
--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak, Copenhagen, Denmark
ICQ 110297734

remove "fishy" to reply by email.




Carsten Gall (04-10-2001)
Kommentar
Fra : Carsten Gall


Dato : 04-10-01 23:29


MichaelH <michaelh@909mail.dk> skrev i en
news:bt%u7.17061$lk7.258135@news.get2net.dk...
> Du har nok ret i at disse bjælker skal kunne holde 1200 kg/m2 (det ved jeg
> ikke),
> men de er nok også lidt store hvis der skal bygges en reol.
>
> Jeg tror at Porsa, må være det rigtige...
>
> Carsten, har du de 3*325L stående oven på hinanden ?
>
> Hvor køber man Porsa ?
> Hvad koster det ca. ?


Porsa erdyrt, desværre, hvad prisen er præcist ved jeg ikke.
Du kan købe det mange steder, Blandt andet hos Porsa, men det er hvis det
dyreste sted at få det fra.

Hvis du bor i København, kan du også bestille det hos Planteimporten, han
får det selv hjem i lange stænger som han skærer til efter dine mål. I
modsætning til Porsa betaler du kun for det du får. Hos Porsa betaler per
snit og lad
os sige de skal bruge et stykke på 16 cm, så skal du først betale for et
på 20 cm, samt bagefterat de skærer det ned til 16 cm. sagen er bare den at
de aldrig har skåeret det ned, de tog det fra den samme lange stang på 5 m.
Ja, jeg hardem stående oven på hinanden, det samme med den anden reol med 3
250 L.
Hvis du bor i nærheden af Kbh så kan du sende mig en mail, for så kan du
komme forbi og se hvordan den er lavet, den er nemlig ret smart. Det kommer
forvidt her at beskrive det.

Carsten



khg_REMOVE_THIS_@mai~ (05-10-2001)
Kommentar
Fra : khg_REMOVE_THIS_@mai~


Dato : 05-10-01 21:02

Hi Carsten,

On Fri, 5 Oct 2001 00:28:30 +0200, "Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk>
<snip>
> Ja, jeg hardem stående oven på hinanden, det samme med den anden reol med 3
>250 L.
> Hvis du bor i nærheden af Kbh så kan du sende mig en mail, for så kan du
>komme forbi og se hvordan den er lavet, den er nemlig ret smart. Det kommer
>forvidt her at beskrive det.

Nej-nej, det kommer absolut ikke for vidt her - specielt da vi lige netop i
denne tråd "snakker" om reoler. Og hvis du ikke orker at beskrive det, så tag
nogle billeder (med eller uden flash (kunne ikke dy mig med en kort
beskrivelse. Jeg venter i spænding...

-K

Carsten Gall (06-10-2001)
Kommentar
Fra : Carsten Gall


Dato : 06-10-01 01:07


<khg_REMOVE_THIS_@mail.sonofon.dk> skrev i en
news:n24srtkaufsop56auvoev1eljqpt43id52@4ax.com...
> Hi Carsten,
>
> On Fri, 5 Oct 2001 00:28:30 +0200, "Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk>
> <snip>
> > Ja, jeg hardem stående oven på hinanden, det samme med den anden reol
med 3
> >250 L.
> > Hvis du bor i nærheden af Kbh så kan du sende mig en mail, for så kan
du
> >komme forbi og se hvordan den er lavet, den er nemlig ret smart. Det
kommer
> >forvidt her at beskrive det.
>
> Nej-nej, det kommer absolut ikke for vidt her - specielt da vi lige netop
i
> denne tråd "snakker" om reoler. Og hvis du ikke orker at beskrive det, så
tag
> nogle billeder (med eller uden flash (kunne ikke dy mig med en kort
> beskrivelse. Jeg venter i spænding...

Så må I lige væbne jer med tålmod, for jeg skal lige have taget et
billed, det er lidt for omstændigt at
beskrive hvad jeg mener, og så er chancerne for misforståelser også
mindre.

Carsten



MichaelH (06-10-2001)
Kommentar
Fra : MichaelH


Dato : 06-10-01 09:25

Så væbner vi os med tålmodighed...

Mvh
Michael
(ret "909mail.dk" til "sol.dk", hvis du vil sende en mail)

> Så må I lige væbne jer med tålmod, for jeg skal lige have taget et
> billed, det er lidt for omstændigt at beskrive hvad jeg mener,
> og så er chancerne for misforståelser også mindre.
>
> Carsten




Leo Vaeversted (04-10-2001)
Kommentar
Fra : Leo Vaeversted


Dato : 04-10-01 19:46

Skal det være billigt, kan det laves i 4kant rør, og så kan du jo beklæde
det med træ eller bare male det, alt efter hvor prof og kønt det skal se ud.

Men det kræver jo at du har adgang til svejser, og kan bruge den, eller få
en til at svejse det for dig.

Hygsom
Leo





Pyros (13-11-2001)
Kommentar
Fra : Pyros


Dato : 13-11-01 15:15


"Leo Vaeversted" <leo@venlig.dk> wrote in message
news:9piai4$fjs$1@sunsite.dk...
> Skal det være billigt, kan det laves i 4kant rør, og så kan du jo beklæde
> det med træ eller bare male det, alt efter hvor prof og kønt det skal se
ud.
>
> Men det kræver jo at du har adgang til svejser, og kan bruge den, eller få
> en til at svejse det for dig.
>
> Hygsom
> Leo
>

Jeg lavede 2 reoler i reglar (træ) som hver holdte 4 stk 250 liters, 2 og 2
på hinanden, som stod på et trægulv i et 13-14 m2 rum, uden nogen problemer.
Jeg 'lånte' designet hos chiclide centret i vallensbæk. pris 600kr inkl
skruer for reol til 8 akvarier.

Pyros



MichaelH (14-11-2001)
Kommentar
Fra : MichaelH


Dato : 14-11-01 12:23

Har du ikke et billed af den ene reol, som du kan lægge ud ?
Så kan vi se hvordan det ser ud, hvordan det skal gøres...

Mvh
Michael
(ret "909mail.dk" til "sol.dk", hvis du vil sende en mail)

"Pyros" <pyros@mail.dk> Skrev:

> Jeg lavede 2 reoler i reglar (træ) som hver holdte 4 stk 250 liters, 2 og
2
> på hinanden, som stod på et trægulv i et 13-14 m2 rum, uden nogen
problemer.
> Jeg 'lånte' designet hos chiclide centret i vallensbæk. pris 600kr inkl
> skruer for reol til 8 akvarier.
>
> Pyros




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408527
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste