Mobil kontor - Nokia 6250
Fra : Søren Kjærulff Ander~

Dato : 03-10-01 21:19

Jeg vil gerne spørge NG om der er nogen som har (god) erfaring med mobil
kontor - altså, hvilken mobiltelefon skal jeg vælge, når det er vigtigt både
at kunne modtage data og fax via mobiltelefonen til en bærbar PC'er.

Vi har indtil nu kørende 5 stk. Nokia 6250, men det har vi bestemt ikke god
erfaring med. Nokia vil eller kan ikke hjælpe os. Så det er ikke et Nokia
produkt vi går efter.
Problemet med Nokia er simpelthen at de ikke *gider* supportere
erhverslivet, sådan tolker jeg det. Der findes ikke et kabel som kan
forbinde monteringssættet med en PC'er - og de har ikke planer om at sætte
det i produktion - de vil heller ikke hjælpe med et diagram.

mvh
Søren

Fra : Peter Rongsted

Dato : 04-10-01 03:36

"Søren Kjærulff Andersen" <ska@xxxmail.tele.dk> wrote:

>Jeg vil gerne spørge NG om der er nogen som har (god) erfaring med mobil
>kontor - altså, hvilken mobiltelefon skal jeg vælge, når det er vigtigt både
>at kunne modtage data og fax via mobiltelefonen til en bærbar PC'er.

Mit første råd vil være: "Brug to telefoner!" En til at tale i og en til
data/fax. Hvis man kun skal sende/modtage data/fax en gang imellem, kan man
bruge en alm. mobil, men man får hurtigt behov for at kunne tale i telefon
samtidigt.

Derefter kommer det an på, om pc'en skal fastmonteres i en bil. I så fald bør
man bruge en fastmonteret telefon som Nokia 6090. De kan/må sende med højere
effekt end en håndtelefon, så man får en bedre forbindelse. Jeg mener, der
findes andre mærker/modeller, men fulgte ikke op på det.

Hos os skulle den bærbare pc kunne tages med ud af bilen, så vi valgte Nokia
CardPhone 2.0. Man slipper for kabler, og den kan køre High Speed Data
(HSCSD). Den kan ikke køre GPRS, men det er ikke noget problem for os, da
vores interne systemer ikke kan nås fra internet.

> [...]
>forbinde monteringssættet med en PC'er - og de har ikke planer om at sætte
>det i produktion - de vil heller ikke hjælpe med et diagram.

Jeg arbejder for et stort dansk firma. For knap et år siden skulle jeg se på
forskellige mobiltelefoner. Nokias kundeservice, hvis man kan sige de har en,
virkede ofte meget arrogant. Jef talte dog et par gange med deres
forhandlersupport, som ved noget mere end kundeservice. Bedre gik det hos
Ericsson. De var meget villige til at hjælpe, i flere tilfælde kunne de dog
ikke.

Bedste support fik vi hos Tele Danmark. Som storkunde havde en konsulent, som
virkelig vidste hvad han talte om. Desværre har han flyttet afdeling, og den
nye er mere sælger end teknikker

Peter