Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Digitalt foto /storformat
Fra : Eegholm

Dato : 30-12-00 11:27

Hej alle !
Jeg har en Olymuus z2020 som jeg er glad for, jeg påtænker at bruge nogle af
mine optagelser til at fremstille posters / plakater fra. Men jeg har ingen
ide om hvor stort det er muligt at producere prints med et rimeligt
resultat. Optagelserne er fotograferet i 1200 x 1600 pixels og gemt som TIF
fil. 130 x 100 cm er det muligt ?

Fra : Mads Pedersen

Dato : 30-12-00 12:18

Storformat blækprint bliver bedst med 150 dpi eller mere. Det giver kun ca.
20x30 fra din optagelse. Du kan sikkert gå ned på 100 dpi hvis du vil gå
lidt på komprimis med kvaliteten, men det giver "kun" ca. 30x40 cm. Altså er
svaret nej! Du kan IKKE lave et ordentligt print i 130 x 100 cm. fra din
optagelse!

Håber det hjalp!

m a d s : : http://www.doubleloop.dk
--------------------------------------
If thine eye offend thee...
http://imv.au.dk/~mads/

Site news 13/12 2000:
Uuuhh... almost three months since my last update. Next one is not that far
away My snack for you today is a new special exhibition. 12 photos taken
during my recent visit to San Francisco.

Fra : Hans Peter Holm

Dato : 30-12-00 14:17

Mads Pedersen skrev:

> [...]
> svaret nej! Du kan IKKE lave et ordentligt print i 130 x 100 cm. fra din

Det kan blive lige så godt som fra en 35 mm film. Et godt TIFF billede
kan sagtens tåle en resampling i f.eks Photoshop til 130x100 cm i de
72 dpi, der er passende til så store jobs. Det giver en fil med 3685
pixels på den længste led og cirka 30 MB.

Prøv eventuelt at lave en 'image size' i den ønskede opløsning og
størrelse, lav et lille udsnit og print det på et A4 ark for at vurdere
kvaliteten. - Det kan man efter min mening godt være bekendt at have
hængende over sofaen.

Snak med fotohandleren/trykkeriet/ham med A0 blækprinteren, om de helst
selv vil lave resampling og andre korrektioner, eller om det er OK selv
at lave forarbejdet.

--
Hans (e-mail adressen er ikke gyldig)

Fra : Mads Pedersen

Dato : 30-12-00 14:44

> [...]
> 72 dpi, der er passende til så store jobs. Det giver en fil med 3685
> pixels på den længste led og cirka 30 MB.

Jeg tror vi har haft diskussionen her i gruppen før, men jeg mener altså
ikke at det er nogen fordel at resample et billede i photoshop før det
bliverprintet ud. De algoritmer som printeren/RIPen bruger er sikkert ikke
nævneværdigt dårligere/bedre. Jeg kan ikke se at der er noget at vinde ved
at lade photoshop gøre arbejdet.

Om man bliver tilfreds med et 130x100 cm print fra et 2 megapixel
digitalkamera er jo en subjektiv ting, men det er altså ikke noget jeg ville
have hængende på min væg!

m a d s : : http://www.doubleloop.dk
--------------------------------------

Fra : Hans Peter Holm

Dato : 30-12-00 15:34

Mads Pedersen skrev:

> [...]
> nævneværdigt dårligere/bedre. Jeg kan ikke se at der er noget at vinde ved

Mængden af detaljer er naturligvis den samme, men en resampling på
forhånd fjerner pixelering (savtakker i konturer). Printeren vil i
eksemplet med et 1600x1200 dpi billede være tvunget til at printe
ensfarvede firkanter som er cirka 1 mm på hver led (25 dpi), hvis
man ikke resampler billedet.

> Om man bliver tilfreds med et 130x100 cm print fra et 2 megapixel
> digitalkamera er jo en subjektiv ting, men det er altså ikke noget jeg ville
> have hængende på min væg!

Pixels eller korn er ikke alt. Mit bedste billede fra en flyveopvisning
i Ålborg for mange år siden er taget med et Kodak pocket instamatic, og
hænger på væggen i 30x40 cm forstørrelse. Det virker håbløst grumset i
en indscanning allerede i 600 pixels bredde, eller set helt tæt på, men
det er OK når det hænger på væggen og man sidder i sofaen.

--
Hans

Fra : P.C.

Dato : 30-12-00 17:00

Hej.

Hans Peter Holm skrev i meddelelsen <92krp7$qnp$1@news.inet.tele.dk>...
> [...]
>en indscanning allerede i 600 pixels bredde, eller set helt tæt på, men
>det er OK når det hænger på væggen og man sidder i sofaen.

Det er vel nemt nok at teste ; prøv at sætte et 4 Mb Tiff op så det dækkenr
"væg" i AutoCAD, ------- prøv så at printe en A4 ud i 1:1 , så kan man jo se om
detaljerne kommer med .
MVH.
P.C.

Fra : Mads Pedersen

Dato : 30-12-00 17:33

> [...]
> eksemplet med et 1600x1200 dpi billede være tvunget til at printe
> ensfarvede firkanter som er cirka 1 mm på hver led (25 dpi), hvis

Selvfølgelig skal det resamples, men min pointe er at det kan klares i
print-processen.

m a d s : : http://www.doubleloop.dk
--------------------------------------

Fra : McRepsej

Dato : 30-12-00 17:13

Jeg har med et Nikon Coolpix 990 interpoleret (resamplet) en 9 Mb billedfil
400% i Photoshop og fået et rimeligt resultat ud af det printet på en Epson
3000 printer (A2 printer) printet ved 300 dpi. Men det begynder at blive
grumset. 300% opnået at 2 gange interpolering og unsharpen mask giver et
fint resultat, hvis der ikke er for store kontraster i motivet.

Men der er tilsyneladne en generel fejl ved compact kamera og for den sags
skyld også på Olympus E-10, at der i kanten af billederne (og desværre også
midt på billedet) i områder med stor opstår en farveforskydning i RGB
filtret. F. eks. kan et træ der står som en sort kontur mød en lys horisont
have rød kontur på den ene side og grøn på den anden. Om det skyldes
softwarefejl, dårligt RGB filter eller hur vides ikke.

Til daglig arbejder jeg med større digitale filer og hvis du ønsker en
poster i 100 x 130 ved 200 dpi skal du som minimum have en god råfil på
omkring 20 - 30 Mb RGB. Tænk lige på at udprintningsfilen fylder 230 Mb v.
200 dpi TIFF.

Venlig hilsen

Jesper

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 30-12-00 23:32

"Eegholm" <eegholm@email.dk> wrote in message

> [...]
> ide om hvor stort det er muligt at producere prints med et rimeligt
> resultat. Optagelserne er fotograferet i 1200 x 1600 pixels og gemt som

Det bliver ikke i en kvalitet hvor der er detaljer at hente med en lup, og
måske er det en smule grynet i arm-afstand - men bestemt fuldstændigt iorden
at hænge op på en væg som et alm. billede - beregnet til at betraget på 1 -
1.5m vil det virke meget detaljerigt. (Såfremt du da har skarpheden i orden
på originalen

HP's farveprinter-software har indbygget "plakat-format" hvor et billede fx
udskrives på 4, 9 eller forskellige andre antal A4-sider. (Bare et hint til
den mulig letteste vej).

mvh Steffen

Fra : Asboe

Dato : 31-12-00 07:48

Eegholm skrev i meddelelsen:
<92kddn$153f$1@news.cybercity.dk>

Du kan gøre det så stort som du vil! Det er kun et spørgsmål om
kvalitet og i hvilken sammenhæng det skal bruges!. Lav nogle test!

Brug evt et "pluins" fra http://www.altamira-group.com/ som hedder
Genuine Fractals 2.0.

Husk, du kan ikke tilføje flere informationer end du allerede har i
dit billede.

--
Hilsen Asboe
asboe@image.dk

Fra : N/A

Dato : 01-01-01 11:57

Fra : Mads Pedersen

Dato : 01-01-01 11:57

Håber du fik svar på dit spørgsmål. Som det tit sker er der forskellige
meninger om et emne og så er det op til dig at sortere i indlæggene.

Godt nytår,

m a d s : : http://www.doubleloop.dk