Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Billedkritik uge 52
Fra : Hans Peter Larsson

Dato : 28-12-00 20:38

Hej

Ingen har villet kommentere Sören Olsens billede på
http//:fotokritik.jirty.dk/

Og det er egentlig synd eftersom Sören ber om at få lidt tips og
kritik.

Först vil jeg sige lidt om billedet sådan rent generelt:

Billedet leder min tanke hen på de gamle bruntonede billeder jeg har i
et fotoalbum, forskellen er bare att på disse billeder er det mig som
sidder i stolen, de er altså 55 - 56 år gamle, men det er der i og for
sig ikke noget forkert i.

Et billede som giver en lidt nodtalgisk fölelse kan väre riktigt
morsomt at se, det har Sören opnået ved at använde Tmax 400CN.

Barnet ser også ud som de fleste andra såbörn på så der en 1½ årstid,
lyset er der vel heller ikke noget at klage på og skarpt er billedet
også.

Jeg havde nok selv foretrukket et billede med lidt mere liv i, evt
hvor man havde gået närmere barnet, hvorfor ikke sätte barnet på
gulvet eller på en lav skammel?

Det störste felj ved dette billede er efter min menig at det virker
for stift, precis som det jag har i fotoalbummet af mig selv. Jeg
afskyede nemlig at gå til fotografen, så kunde de väre aldrig så söde
pigerne hos Kehlets Stella Nova.

Så Sören mit råd til dig er at pröve igen med et lidt mere afslappet
billede, for eksempel hvor barnet leger på gulvet, jeg tror familjen
blir mindst lige så glad for et sådant billede.

mvh og Godt Nyt År
Hans Peter Larsson
Visby, Sverige

Fra : Mikkel Rasmussen

Dato : 28-12-00 23:47

Hans Peter Larsson <h.p.larsson@telia.com> wrote in message
> [...]
> http//:fotokritik.jirty.dk/
>
> Og det er egentlig synd eftersom Sören ber om at få lidt tips og

Jeg har selv overvejet hvad jeg ville sige, men jeg er fuldkommen enig med
dig, Hans. Så jeg vil lade dine ord tale for mig.

Mange hilsener
Mikkel Rasmussen
http://apis.iuma.com

Fra : S.V.Nielsen

Dato : 28-12-00 23:45

Det er et klassisk billede, som Peter Larsson også er inde på. Et billede
som er taget om og om igen og formodentlig vil blive det i mange år
fremover. Det gør det ikke dårligt, men det er måske kun værdifuldt for
barnets forældre. Det er svært ud fra den lille kopi vi ser på kritiksiden
at skønne hvordan billedet i øvrigt tager sig ud. Søren Olesen beder om
gode råd! Det eneste jeg kunne tænke mig var at præsentere billedet i en
meget stor og "kunstnerisk" forstørrelse (hvis det i øvrigt har den
tekniske kvalitet til det). Hvis billedet skal anvendes i en skrabet
version (10x15 til 13x18 cm) ville jeg lave en udsnits forstørrelse, som
var mere koncentreret om barnet.

Tak for i aften
--
Søren Videbæk Nielsen, Søndergade 31C, DK7600 Struer, Danmark.
www: http://home3.inet.tele.dk/soeren-v/

....in all eyes shining...

Fra : Søren Straszek

Dato : 02-01-01 10:34

Lige et tekinsk tillægsspørgsmål: er den brune effekt opnået udelukkende
ved at bruge 400cn filmen - eller har den også været en tur i
bruntoneren?

M.v.h Søren

Fra : Hans Peter Larsson

Dato : 02-01-01 22:34

Hej Sören

On Tue, 2 Jan 2001 10:34:13 +0100, straszek@mail1.stofanet.dk
(=?ISO-8859-1?Q?S=F8ren_Straszek?=) wrote:

>Lige et tekinsk tillægsspørgsmål: er den brune effekt opnået udelukkende
>ved at bruge 400cn filmen - eller har den også været en tur i
>bruntoneren?

Uden at kunne sige det med 100% sikkerhed vil jeg tro det er i
kopieringen. Disse sort/hvide film som fremkaldes og kopieres i
almindelig färveproces kan i stort set gi hvilken tone på kopierne man
vi ha.

mvh Hans Peter Larsson
Visby, Sverige

Fra : Thomas Lytje

Dato : 29-12-00 12:05

[cut]
> [...]
>
> Et billede som giver en lidt nodtalgisk fölelse kan väre riktigt
> morsomt at se, det har Sören opnået ved at använde Tmax 400CN.

Og som jeg mener netop har sin berettigelse fordi man er holdt op. Jeg synes
dette billede er et spændende billede - fordi det er anderledes.
Nu er jeg godt nok også kun 28 år, og hvis jeg havde en stribe billeder som
dette - og en kedelig erindring om tidspunktet/måden de blev taget på, ville
jeg nok se anderledes på det.

[cut]

> [...]
> for stift, precis som det jag har i fotoalbummet af mig selv. Jeg
> afskyede nemlig at gå til fotografen, så kunde de väre aldrig så söde

Men jeg mener netop at det er det der gør dette billede til noget specielt.
Jeg håber ikke at det er det eneste billede der er taget af drengen, men som
krydderi synes jeg billedet er mægtig godt.

[cut]

Tja, det var blot min mening.

Med venlig hilsen
Thomas Lytje