Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Film
Fra : Ink

Dato : 28-12-00 19:51

Hvad er forskellen på Dias film og alm. negative film ?
--
Henrik

Fra : torsten.balle.koefoe~

Dato : 29-12-00 01:31

On Thu, 28 Dec 2000 18:50:46, Ink <inkasso@it.dk> wrote:

>Hvad er forskellen på Dias film og alm. negative film ?

Når en diasfilm er fremkaldt er alle farver og lysniveauer "rigtige",
således billederne ser rigtige ud, når man kigger direkte på den
fremkaldte film.

På negativer er farver og niveauer "omvendte" og ser derfor højst
mystiske ud, når man kigger direkte på den fremkaldte film.

Negativer bruges typisk til papirbilleder og dias typisk til
lysbilledfremvisning.

Håber det hjalp.

--
Yours etc.
Torsten Balle Koefoed

(Replace servername in address with: subetha<dot>dk)

Fra : N/A

Dato : 29-12-00 13:14

Fra : Ink

Dato : 29-12-00 13:14

Det var på en hjemmeside jeg læste om en, som brugte dias film til at
tage stjernebilleder med.
Grunden til det var at "mini labs'ene" rettede på de mørke farver ved
negativ film.

Jeg var iøvrigt nede i den lokale "Fakta" i dag, og så at de også
kunne fremkalde dias film for ca. 20 kr. får man så strimler ala
negativer bare i "positiv" format?? ...og uden de justerer de mørke
farver?
Kan man scanne disse med en alm. scanner?

Og tak for svarene før......jeg ved godt mit første spørgsmål var lidt
"tyndt" : P
--
Henrik

Fra : Emil Jelstrup

Dato : 29-12-00 16:48

Ink wrote:

> [...]
> Kan man scanne disse med en alm. scanner?
>
> Og tak for svarene før......jeg ved godt mit første spørgsmål var lidt

Ja, man får bare strimler af den fremkaldelse. Dias kan kun scannes med
specielle dias-/negativscannere (plejer at koste min. 4000 kr.) Der findes
dog almindelige flatbedscannere med diasenhed (fx. Agfa SnapScan e50), men
disse scannere scanner vist i en elendig kvalitet.

Prøv at se tråden "Agfa SnapScan e50 til dias" (startet 08/10/00 kl. 06:23 af
Martin B Hebsgaard.)
--
//Emil Jelstrup