Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Matskive - Hasselblad hvad vej op?
Fra : Gert Hansen

Dato : 03-10-01 19:03

Hej alle

Er der en venlig sjæl der lige kan fortælle hvad vej matskiven på et
Hasselblad 500 C/M vender. Den blanke side op eller den matterede side op?
Begge er mulige og det er ikke umiddelbart til at udlede hvad der er
korrekt.

Den blanke side op - har ligesom "fødder" ned i hjørnerne som matskiven
"hviler" på og giver et meget klart billede i søgerne men med en del
reflekser.

Den matte side op - hviler hele matskiven på "kanten" og giver et lidt
mørkere billede i søgeren men uden så mange reflekser.

Når matskiven vendes flyttes skarphedsområdet en anelse - og ja jeg ved godt
at jeg så bare kan tage en film og checke hvor skarpheden ligger på
filmplanet - men hvis nu nogen lige kigger og gi'r mig et praj...

Hilsen

Gert Hansen

Fra : Ole Palmhøj

Dato : 03-10-01 20:47

Hej Gert

Matskiven skal hvile på sine fødder, altså blank side opad.

-
Med venlig hilsen
Ole Palmhøj
Dark Moon Abyssiniere
http://home.worldonline.dk/~darkmoon

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 03-10-01 19:53

"Ole Palmhøj" wrote:

> Matskiven skal hvile på sine fødder, altså blank side opad.

Den blanke side er ganske svagt hvælvet, den matterede side er helt plan.

Fra : Henrik Lindemann

Dato : 03-10-01 19:50

Hej Gert
Det er den matte side af matskiven der danner det billede man betragter og
dermed også skarphedsplanet. Når du oplever billedet mørkere med den matte
side opad, er det fordi du i princippet har indskudt endnu en "linse" i den
optiskestrålegang inden billedet bliver dannet - og det er vist ikke helt
meningen.
Altså den matte side af matskiven skal vende nedad og det er ligegyldigt om
det er en Hasselblad eller et hvilket som helst andet kamera.

VH
Henrik Lindemann

Gert Hansen <gert@hansen.mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9pfjls$ooi$1@sunsite.dk...