Kærlighed og had
Fra : Chokmah @lias R@bi@s~

Dato : 03-10-01 14:59

Kærlighed og had, håb og frygt er også blot differente tilstande i
vort dunkle indre, hvor ånden endten skuer mog den lyse eller mørke
side.
Når vi retter blikket mod lyset gennem de uklare og dunkle organiske
omgivelser, så føler vi kærlighed og håb, men ser vi mod mørket så
hader og frygter vi.
Begge sider er tiltrækkende og pirrende,for mange mennesker er den
dystre side dog mere dragende end den lyse

Goethe

Fra : Borge Rahbech Jensen

Dato : 03-10-01 15:46

d. 03/10/01 15:58 skrev Chokmah @lias R@bi@s the dog* på
stigmata_2o1o@hotmail.com i artiklen
7c6mrtkor7nk373vj7vebj5fla6orvbfat@4ax.com:

> [...]
> hader og frygter vi.
> Begge sider er tiltrækkende og pirrende,for mange mennesker er den
> dystre side dog mere dragende end den lyse

Tja, det er sikkert meget rigtigt.

Af en eller anden grund kan mange af os ikke rigtigt forholde os ordentligt
til de positive tanker og følelser. Vi spørger altid noget i retning af:
"Hvad har vi dog gjort, for at vi skal have det så godt?", for nu at tage et
citat fra sidste års BigBrother. Vi vil så gerne have, at vi har gjort os
fortjent til det, vi får, og samtidig vil vi helst ikke skille os positivt
ud, således vi bliver mål for andres misundelse.

Med venlig hilsen

Børge

Fra : Chokmah @lias R@bi@s~

Dato : 03-10-01 20:27

On Wed, 03 Oct 2001 16:45:40 +0200, Borge Rahbech Jensen
<brahbech@post8.tele.dk> wrote:

> [...]
>til de positive tanker og følelser. Vi spørger altid noget i retning af:
>"Hvad har vi dog gjort, for at vi skal have det så godt?"

jamen der er også noget mere til det - fordi som jeg ser det er det
også *næmmer* at give op - at tage at leve i nederlaget - fordi der
har man jo netop ikke noget at miste - da man allerede har tabt -
altså man er sikker i sin sag - men det er man ikke når man omgåes det
gode - der står skyggen altid lige bagved og lure for at trække en med
ned i helved.

MvH
Bo

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 06-10-01 23:23

Hej Bo

Jeg går ud fra at du gengiver noget Goethe har skrevet.

"Chokmah @lias R@bi@s the dog*" skrev

> Kærlighed og had, håb og frygt er også blot differente tilstande i
> vort dunkle indre, hvor ånden endten skuer mog den lyse eller mørke
> side.

Hmm, ham Goethe har vist ikke prøvet at bestille noget for alvor, for
så ville han vide at der er en mellemstation, hvor man hverken er i
stand til at føle det ene eller det andet bortset fra selvopholdelses-
drift (jeg har oplevet det i forbindelse med en lang periode med vold-
somt meget arbejde og alt for lidt søvn, hvis jeg ikke havde sagt job-
bet op var jeg sikkert brændt ud).

Faktisk er det ovenstående voldsomt simplificeret, for der er nærmest
et uendeligt antal mellemstationer imellem yderpunkterne.

Jeg har lidt besvær med at beskrive det, men det svarer vel mindst dår-
ligt, til hvordan man har det når man har været vågen i lang tid (24 timer+) og ved at der går mindst 12 timer til man kan komme til
at sove
fordi der er en række opgaver som skal løses.

Had/ kærlighed, håb/ frygt er ikke en on/ off følelse, der er mange
nuancer, mange forskellige niveauer.

Jeg gætter på at du egentlig vil diskutere kontrasten mellem had og
kærlighed og paradokset i at man kan hade den person man elsker aller-
mest. Jeg har ikke tænkt meget på det før og vil derfor sikkert ikke
have noget åndrigt at udbrede mig, hvis jeg ikke bruger lidt tid til at
tænke over det først.

Med venlig hilsen

Peder

Fra : Henning

Dato : 09-10-01 20:25

"Peder Vendelbo Mikkelsen" <pedervm@gmx.net> wrote in message

Hej Peder

> [...]
> mest. Jeg har ikke tænkt meget på det før og vil derfor sikkert ikke
> have noget åndrigt at udbrede mig, hvis jeg ikke bruger lidt tid til at

Jeg har oplevet det i praksis og kan heller ikke
forklare hvad der sker i dette kontrastfulde rum,
selv ikke nu 22 år senere, kan jeg se, hvorfor
jeg i grunden hadede den jeg elskede, bortset
fra, jeg ikke elskede hende, men troede jeg
elskede, så hadet var måske til mig selv, men
udadredigreret mod hende, "den jeg burde elske"

MVH
Henning

Fra : Chokmah

Dato : 14-10-01 02:09

"Henning" <h2m@madsen.mail.dk> wrote in message news:<3bc34fa6$0$42059$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
HI Henning :)

> [...]
> forklare hvad der sker i dette kontrastfulde rum,
> selv ikke nu 22 år senere, kan jeg se, hvorfor
> jeg i grunden hadede den jeg elskede, bortset

Tjaaa den er jo svær den der ....hvad er virkelig kærlighed ?
jeg tror hvis man er i en relation hvor man viterligt måske af de mest
tåbelige årsager elsker et andet menneske og de elsker en tilbage -
eller man mener dte er det der sker .... så er det jo sådan det er når
man er i det ---- at man så i sin bedste alder , kan knalde panden i
mod bord overfladen fordi man tog SÅDAN på vej over en teenage romance
..... det er ikke teenage romancesen endfoldighed man kan klandre ,
synets jeg - det er fedt man ikke skal gøre det om - men det har jo en
funtion i den man bliver !

> men troede jeg
> elskede, så hadet var måske til mig selv, men
> udadredigreret mod hende, "den jeg burde elske"

måske - ? - ellers så er vægst vilkår bare lagt på nogen veje hvor
erfaringen er ualmindeligt dyrt købt
MvH
Bo

Fra : Chokmah

Dato : 14-10-01 02:02

"Peder Vendelbo Mikkelsen" <pedervm@gmx.net> wrote in message news:<9po7gn.hc.1@mjoelner.aaks.aarhus.dk>...
Hi Peder :)

> Jeg går ud fra at du gengiver noget Goethe har skrevet.

ja !
> "Chokmah @lias R@bi@s the dog*" skrev

> Hmm, ham Goethe har vist ikke prøvet at bestille noget for alvor,

jow det vil jeg nok mene f.eks skrev han faust - eller nok den mest
anderkendte faust - af de udgivne bøger med denne titel - der til
stadighed af nogen af planetens bedste hjerner , er genstand for en
del spekulation for og imod samy´t inspi til div. så sovene er han
næppe kommet til sine ting....

> [...]
> drift (jeg har oplevet det i forbindelse med en lang periode med vold-
> somt meget arbejde og alt for lidt søvn,

Ak Peder det synest at være vores skæbne at skulle debatere netop
dette - at tilside sætte kærlighed - for arbejde er et udtryg for en
angst for at være sig selv - en slags berørings angst hvor man ligger
sit arbejde i mellem sig selv og verden - som et panser for ikke at
berøre eller blive berørt !

> hvis jeg ikke havde sagt job-
> bet op var jeg sikkert brændt ud).

måske ? for mig at se er en hver form for beskæftigelse en måde at
tilegen sig penge på så man netop ikke kommer til at beskæftige sig
med det igen...arbejde og had hænger sammen , som jeg ser det må man
hade det man gør for at få det gjort ... det er først når ens
afsjælede legme ligger i forrådnelse på 37 timer om ugen til man
bliver 67 at man er en sand zombi der venter på 5 genemsnits år for en
mand og 6 til en kvinde til at nyde et helt liv i FRIHED !!!
la viva de revolation ahhh :)

> Faktisk er det ovenstående voldsomt simplificeret, for der er nærmest
> et uendeligt antal mellemstationer imellem yderpunkterne.

jeg tror ikke der er tilstræbt en definitiv tilkendegivelse - men på
sammen måde som du skriver en obervation af mange !

> [...]
> at sove
> fordi der er en række opgaver som skal løses.

Peder du skal have læst din eksistensialisme noget bedre og undersøg
det frie valg - jeg har arldirg beskæftigt mig med noget som jeg ikke
fandt nederdrægtigt træls om end fyrsteligt betalt ... for at få
frihed ... men ok kære ven du er jo væder og i skal jo have jeres
anderkendelse medaljer titler som verden kan klappe af og ointere sig
eftrer ... hvor jeg blot er en ydmyg vandmand med hang til frihed !

> Had/ kærlighed, håb/ frygt er ikke en on/ off følelse, der er mange
> nuancer, mange forskellige niveauer.

¨så afgjort , men ved genemlæsning af det skitserede dokument vil du
også finde at der ikke finder en benægtelse af sligt forhold sted...
men at mange paradoksalt nok umidelbart berøres dyber af det
udefrakomne mørke ind lys .
og det er jo interesandt - ! - hvis du f.eks kigger nærværende forum
igenem + dags pressen etc. hvor meget af dte handler om mørket i
forhold til lyset ?

> Jeg gætter på at du egentlig vil diskutere kontrasten mellem had og
> kærlighed og paradokset i at man kan hade den person man elsker aller-
> mest.

Nahh .... jeg fandt det nu bare og synest det var så godt så det kunne
være skægt at se hvad folk menete om det ..... jeg havde ikke nogen
sniger i bag lommen :)

>Jeg har ikke tænkt meget på det før og vil derfor sikkert ikke
> have noget åndrigt at udbrede mig, hvis jeg ikke bruger lidt tid til at
> tænke over det først.

by all means
MvH
¨Bo