Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Gråkort - hvor?
Fra : Hans Bornich

Dato : 03-10-01 12:58

Hej,

Er der nogen der kan henvise mig til et sted hvor man kan købe et gråkort -
helst i Jylland? -Og evt. ved hvor meget sådan et må koste? Jeg har talt med
et par fotohandlere som mere eller mindre siger "det kan man søreme da ikke
få længere". Jeg skal bruge det til hvidbalance-styring af min D30.

På forhånd mange tak.

mvh
Hans

Fra : Per Bruus

Dato : 03-10-01 13:16

Hej Hans

Det burde du kunne få ved enhver fotohandler,
Kodak laver et glimrende 20x25cm Hvid/grå kort
Jeg har købt et hos photo team, jeg mener prisen lå
på et par hundrede Kr.
Alternativt skulle du måske prøve bibble som du kan
finde i en 10 dages prøvevers. på http://www.bibblelabs.com
Her kan du efterfølgende ændre hvidbalance m.v.

mvh
per
perbruus@tdcadsl.dk

Fra : Peter Schrøder

Dato : 03-10-01 15:00

Hans Bornich skrev...
> [...]
ikke
> få længere". Jeg skal bruge det til hvidbalance-styring af min D30.

Ehh.. Skal D30 bruge et gråkort til hvidbalance?
Normalt er det vel et hvidt ark man bruger. Gråkortet er
godt nok hvidt på bagsiden.
Kodak's gråkort (med sort/hvid felter også) har
art. no. 847-8174
Peter
pschATmail.dk
Replace AT with @ to reply.

Fra : Thomas Bach Piekut

Dato : 03-10-01 20:41

Peter Schrøder <spam@spam.dk> wrote:

> Hans Bornich skrev...

> gråkort -
> talt med
> ikke
>
> Ehh.. Skal D30 bruge et gråkort til hvidbalance?

Ja det lyder mærkeligt, men fungerer super godt. Jeg har brugt det i
nogen tid til mit D30. Hvis jeg brugte et hvidt ark enten det næsten
altid med at billederne var overbelyste. Farvesammensætningen i
billederne bliver også langt bedre med et gråkort.

Købte mit hos Photo C

Thomas

Fra : Hans Bornich

Dato : 09-10-01 13:55

Hej igen,

Jeg har slet ikke fået sagt tak for svarene. Det viste sig at en kollega
kendte en fotohandler der stadig lå inde med et eksemplar, så nu er det
problem løst. Jeg glæder mig til at prøve det af i praksis!

mvh
Hans

Fra : Lotte M

Dato : 03-10-01 16:21

"Hans Bornich" <hab@no.spam.please.pedal.dk> skrev

> Er der nogen der kan henvise mig til et sted hvor man kan købe et gråkort -
> helst i Jylland?

Selv om det ikke er i Jylland, så ville jeg prøve Foto C
http://fotoc.synkron.com/
- de kan sikkert sende et til dig.

> Jeg har talt med
> et par fotohandlere som mere eller mindre siger "det kan man søreme da ikke
> få længere".

Mange fotografer bruger stadig gråkort.
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk - personlig hjemmeside
http://www.handiinfo.dk - om bevægelseshandicap

Fra : Michael hemmingsen

Dato : 04-10-01 00:09

Erder en der gider forklare mig helt konkret hvordan man bruger et gråkort
til at måle lyset med ??

Michael Hemmingsen
Nybrovej 304, lejl o06
2800 Lyngby
tlfnr: 46974706
E-mail: mh@nybro.k-net.dk

Fra : Niels Svendsen

Dato : 04-10-01 01:18

Hvis du f.eks. skal tage et foto af en opstilling, anbringer du gråkortet
hvor du vil have den mest rigtige belysning, måler lyset på gråkortet
indstiller dit cam, og tager billedet med den exponering.
Tænk dig til at du skal tage et foto af en sort hund med lys baggrund.
Gråkortet vil da give dig den mellemtoneværdi du skal bruge for at se både
hund og baggrund på foto.

--
Niels W. Svendsen
Baltorpvej 173, 2. tv.

Fra : Kristian Amby

Dato : 04-10-01 09:06

Hvordan vil du så måle lyset, hvis du skal fotografere en hvid
puddelhund på en hvid baggrund, eller en sort labrador i en kulbunke?

Din beskrivelse af metoden er (næsten) rigtigt, men forklaringen
halter lidt:

Mvh
Kristian Amby

Fra : Peter Schrøder

Dato : 04-10-01 10:24

Kristian Amby skrev...
> [...]
> puddelhund på en hvid baggrund, eller en sort labrador i en kulbunke?
>
> Din beskrivelse af metoden er (næsten) rigtigt, men forklaringen

Ja, der er jo altid nogle der skal hente extremerne frem
Bortset fra det: Den hvide puddel ville jeg nok belyse efter
gråkortet, for at undgå at lysmåleren overreagerer på
den manglende gråværdi. Labradoren (hundeven?)
er lidt mere tricky. Hvis man bruger en film med en stor tolerance,
kan man i princippet bruge målingen fra gråkortet, ellers
skal man vel korrigere en blænde eller to...
Gråkortet er velegnet på motiver, der ikke i første omgang
synes vanskelige. F.eks. en tændstiksæske på enten
hvid eller sort baggrund. Hvis æsken kun fylder lidt i søgeren
vil de fleste lysmålere reagere på baggrunden i stedet for
motivet, og så er det man skal være der med gråkortet.
(eller med incident light måleren)
Det er iøvrigt vigtigt, når man bruger gråkortet, at
den grå flade fylder HELE søgeren.
Peter
pschATmail.dk
Replace AT with @ to reply.

Fra : Michael hemmingsen

Dato : 04-10-01 11:21

Tak for jeres svar på hvordan man bruger et gråkort, og det kan godt være
det lyder lidt dumt, men hvordan kan jeg se hvad kameraet har målt. Er det
hvordan den vil have man skal indstille lukkertid og blænden ?

Michael Hemmingsen
Nybrovej 304, lejl o06
2800 Lyngby
tlfnr: 46974706
E-mail: mh@nybro.k-net.dk

Fra : Flemming Aagaard

Dato : 04-10-01 11:50

"Michael hemmingsen" <mh@nybro.k-net.dk> skrev i en meddelelse
> Tak for jeres svar på hvordan man bruger et gråkort.

Vedr. Måling af lys.
Det fremgård desværre af jeres indlæg at det med lysmåling ikke er noget i
er helt skrappe til.
I vores moderne tider klarer moderne kameraer næsten det mest utrolige vedr.
den i "gamle " dage så svære lysmåling.
Jeg kan dog varmt anbefale at gå på biblioteket og låne lidt foto
fagliteratur. Meget nyttigt er bøger om zonesystemet.
Så vil både puddelhund og labrador blive værd at se på.
med venlig hilsen
Flemming Aagaard

Fra : Peter Schrøder

Dato : 04-10-01 12:04

Michael hemmingsen skrev...
> [...]
det
> hvordan den vil have man skal indstille lukkertid og blænden ?

I praksis stilles lukkertiden og blænden til de værdier, der vises
når man måler lyset på gråkortet.
Hvis man f.eks. skal tage et portræt i sidelys i solskin:
Modellen placeres i solskinnet, gråkortet placeres foran næsen
på modellen, kortet vendes som regel direkte mod kameraet,
eller rettere: gråkortet skal belyses af solen på samme måde som
modellen er belyst. Hvis man lægger vægt på at få "solsiden"
rigtigt belyst (på bekostning af skyggesiden) kan kortet vippes en smule
over mod solsiden. Omvendt hvis skyggepartiet er det vigtigste.
Derefter går man helt tæt til kortet og måler lyset. Man må ikke kaste
skygge på kortet, hvilket godt kan være svært, hvis man har solen
lige i ryggen. Så træder man tilbage, finder sit udsnit og indstiller
tid og blænde på de værdier, man lige har konstateret.
Husk at fjerne gråkortet inden du tager billedet, ellers bliver
modellen knotten.

Alt dette kræver dog at man rent faktisk kan se hvilken tid/blænde
lysmåleren foreslår. Visse automatiske kameraer giver jo
kun en advarsel om, hvorvidt man skal bruge blitz eller ej.
Det moderne kompaktkamera uden manuelle indstillinger
kan ikke bruges sammen med et gråkort, idet en fastlåsning af
den fundne belysning også samtidig vil fastlåse focus, og
det kan man jo som regel ikke bruge til noget...
Peter
pschATmail.dk
Replace AT with @ to reply.