Pro@ccess og E-smith server ?!
Fra : Roed

Dato : 03-10-01 12:42

Jeg her en E-smith server (http://www.e-smith.org) og en Pro@ccess
adsl. Jeg har et problem med at få web-serveren til at fungere. Post
kører fint, men TeleDanmarks latterlige opsæt gør så jeg ikke lige
umiddelbart kan køre webserveren samtidig (eller overhovedet). Er der
nogen som har erfaring med disse to produkter sammen og evt. kender en
løsning på dette meget irriterende problem???

/Roed.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 03-10-01 12:00

"Roed" <roed@bigfoot.com> skrev i en meddelelse
> Er der
> nogen som har erfaring med disse to produkter sammen og evt. kender en
> løsning på dette meget irriterende problem???

Tildel dit interface 2 ip'er

--
Martin Højriis Kristensen
Life is a cookie

Fra : Roed

Dato : 03-10-01 13:25

Mener du under "Hostnames and adresses"? For der har jeg prøvet at
indtaste 192.168.1.2 på mail og 192.168.1.3 på wwww, som TDC siger man
skal bruge. Men så virker hverken min mail eller web-server!

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 03-10-01 12:35

> Mener du under "Hostnames and adresses"? For der har jeg prøvet at
> indtaste 192.168.1.2 på mail og 192.168.1.3 på wwww, som TDC siger man
> skal bruge. Men så virker hverken min mail eller web-server!

Lær at qoute.
Jeg ved ikke hvor du går det i dit specifikke produkt.
Blot skal dit ethernet-interface tildeles begge adresser

--
Martin Højriis Kristensen
Life is a cookie

Fra : Thomas Hedberg

Dato : 03-10-01 14:09

> [...]
> nogen som har erfaring med disse to produkter sammen og evt. kender en
> løsning på dette meget irriterende problem???

Det er ikke umiddelbart muligt via e-smith's menu system at sætte den op til
at køre med 2 IP adresser. Og hvis du ændrer i configurations filerne på
e-smith bliver de formodenligt overskrevet fra dens template system næste
gang du ændrer i konfigurationen via menu interfacet.

Det vil være en del nemmere at ændre routerens konfiguration. Det har
tidligere været fremme at Speedstream 5711 er temmeligt nem at "åbne" via
et konsol kabel, reset knappen på routeren og serie nummeret fra bagsiden
som password.

Med venlig hilsen

Thomas Hedberg

Fra : John Hinge

Dato : 03-10-01 15:45

Thomas Hedberg wrote:

> [...]
> et konsol kabel, reset knappen på routeren og serie nummeret fra bagsiden

Ville det ikke være nemmere, og potentielt mindre ballade udløsende,
at sætte selve computeren op til at have 2 IP adresser på sit netkort ?

Windows kan udmærket sættes op til at ha mere end 1 IP adresse
på 1 netkort, det varierer bare fra windows 9x til windows NT/2K
hvor nemt det er, men det er ikke 'black magic'

--
John Hinge - shayera / .sPOOn.
"Buffy I love you...... Oh God No!" Spike, Buffy tVs

Fra : Jimmy Nielsen

Dato : 03-10-01 18:12

"John Hinge" <shayera_gimmenospam_@cutey.com> wrote in message

> Ville det ikke være nemmere, og potentielt mindre ballade udløsende,
> at sætte selve computeren op til at have 2 IP adresser på sit netkort ?

Åbenbart ikke med E-smith. Se det indlæg du quotede..

> Windows kan udmærket sættes op til at ha mere end 1 IP adresse
> på 1 netkort, det varierer bare fra windows 9x til windows NT/2K
> hvor nemt det er, men det er ikke 'black magic'

Men nu er det jo en E-smith-server det handler om, såeh...

--
Jimmy Nielsen

Fra : Tim Christensen

Dato : 03-10-01 19:24

"Jimmy Nielsen" <jimmy-n@NOSPAMemail.dk> wrote in message

> Åbenbart ikke med E-smith. Se det indlæg du quotede..

Prøv selv at læse det indlæg du svarer på.

> Men nu er det jo en E-smith-server det handler om, såeh...

Hvilken er underordnet da det ikke er serverens opsætning der skal ændres,
men operativ-systemets.

Mvh

Tim

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 03-10-01 19:30

"Tim Christensen" <icecone@eson.dk> skrev i en meddelelse
> Hvilken er underordnet da det ikke er serverens opsætning der skal ændres,
> men operativ-systemets.

Serveren skal muligvis også indstilles til at acceptere indkommende trafik
fra forskellige ip'er
Svært at sige når man ikke kender den specifikke server-software. Gør du
det?

--
Martin Højriis Kristensen
Life is a cookie

Fra : Jimmy Nielsen

Dato : 03-10-01 23:01

"Tim Christensen" <icecone@eson.dk> wrote in message

> Prøv selv at læse det indlæg du svarer på.

Læs herunder først - så giver mit svar herover mening...

> Hvilken er underordnet da det ikke er serverens opsætning der skal ændres,
> men operativ-systemets.

<!-- Quotet fra <http://www.e-smith.org/architecture/> -->
The key to the whole system is the master configuration file (filename
/home/e-smith/configuration), which contains a list of parameters that
describe how the entire system should behave (IP addresses, domain
information, email configuration, and so on).
<!-- Quote slut -->

Ovenstående læser jeg som om at e-smith's styreprogram rækker ret dybt,
endda til at administrere systemets ip-adresser. Så hvis dette styreprogram
ikke giver mulighed for at tildele mere end én ip-adresse pr. interface, så
skal problemet måske løses på anden vis.

--
Jimmy Nielsen

Fra : Thomas Hedberg

Dato : 03-10-01 23:34

> Prøv selv at læse det indlæg du svarer på.

> Hvilken er underordnet da det ikke er serverens opsætning der skal ændres,
> men operativ-systemets.

E-Smith er også et operativ system. E-Smith er basalt set en RedHat Linux,
hvor installationen er kraftigt barberet.

Linux konfiguration består normalt af en bunke tekst filer, som man i RedHat
enten manuelt kan ændre eller bruge nogle af de management værktøjer som
medfølger.

I E-Smith har man fjernet alle disse management værktøjer (og X-Windows
interfacet). Dette er erstattet med et web interface. Din konfiguration
ligger i en database og når du har lavet en ændring overskrives dine
konfigurations filer (i tekst format) udfra disse templates + databasen med
din konfiguration.

Man kan rette i templaten som selve konfigurations filerne genereres ud fra,
men det kræver øvelse og en del viden om såvel E-Smith's måde at virke på og
så selvfølgelig RedHat Linux generelt.

Med venlig hilsen

Thomas Hedberg.

Fra : Roed

Dato : 04-10-01 13:05

On Wed, 3 Oct 2001 15:08:46 +0200, "Thomas Hedberg"
<thomas@hedberg.dk> wrote:

> [...]
>e-smith bliver de formodenligt overskrevet fra dens template system næste
>gang du ændrer i konfigurationen via menu interfacet.

Så du mener at jeg skal bede TDC om at ændre routeren, for det er jo
ikke helt tilladt at gøre det selv ? Ved du om det koster noget, og om
de i det hele taget vil gøre det??

/Roed.

Fra : Thomas Hedberg

Dato : 04-10-01 14:33

> Så du mener at jeg skal bede TDC om at ændre routeren, for det er jo
> ikke helt tilladt at gøre det selv ? Ved du om det koster noget, og om
> de i det hele taget vil gøre det??

TDC tillader ikke at folk gør det selv. Dog har jeg forstået på flere her i
gruppen at det hverken er svært at gøre eller at TDC har brokket sig over at
nogle har gjort det.

Det koster ca. 1000,- kr at få lavet ændringen hvis man ikke selv har mod på
at gøre det.

Alternativt kan man gøre som f.eks jeg har gjort i det firma jeg arbejder
for. Jeg købte en ny router magen til og satte til istedet for den der
medfølger. Det koster mere, men tilgengæld kan jeg nu lave de rettelser jeg
har lyst til med minutters varsel.

Med venlig hilsen

Thomas Hedberg

Fra : Roed

Dato : 05-10-01 10:31

> [...]
>nogle har gjort det.
>
>Det koster ca. 1000,- kr at få lavet ændringen hvis man ikke selv har mod på

OK, men hvad er det jeg skal bede TDC om at gøre ved den router før
både email og web-server kører samtidig???

/Roed.

Fra : Thomas Hedberg

Dato : 05-10-01 15:12

> OK, men hvad er det jeg skal bede TDC om at gøre ved den router før
> både email og web-server kører samtidig???

At port 80 (web) og port 25 (smtp) peger på samme IP på indersiden af
routeren.

Med venlig hilsen

Thomas Hedberg.