Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvad er Voigtlander værd ?
Fra : MVN

Dato : 21-12-00 00:22

Hej med jer,

Jeg har blandt noget gammelt ragelse fundet et vist nok temmelig gammelt
Voigtlander apparat. Det er at typen hvor man åbner en stor klap foran og så
trækker linsen ud, der igen trækker en bælg med ud.

Hvad mon det er værd ?

--
Med Venlig hilsen / Best Regards

Mikkel Vitus Nielsen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 21-12-00 01:12

MVN wrote:

> Jeg har blandt noget gammelt ragelse fundet et vist nok temmelig gammelt
> Voigtlander apparat. Det er at typen hvor man åbner en stor klap foran og så
> trækker linsen ud, der igen trækker en bælg med ud.

Nok ikke ret meget, de er produceret i et enormt stort antal, så de
fleste samlere er velforsynede, mit gæt er 10 - 20 kr. på et loppemarked.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Hans Peter Larsson

Dato : 21-12-00 23:20

Hej Mikkel

On Wed, 20 Dec 2000 23:22:08 GMT, "MVN" <mikvitus@hotmail.com> wrote:

>Jeg har blandt noget gammelt ragelse fundet et vist nok temmelig gammelt
>Voigtlander apparat. Det er at typen hvor man åbner en stor klap foran og så
>trækker linsen ud, der igen trækker en bælg med ud.

Det er nästen umuligt at svare på eftersom Voigtländer i lighed med
nästen alle andre kamerafabrikanter producerede flere modeller af den
type du nävner.

En af serierne hed Bessa som fandtes i mere eller mindre avancerede
modeller. Jeg kan nävne for dig at det på en kamera auktion i
Stockholm i foråret 2000 solgtes en Bessa II fra helvtredserne, der
fandtes modlysbländer og lidt filtre med samt taske, objektivet var en
Apo Lanthar og lukkeren en Synchro Compur, den havde koblet
avstandsmåler. Ganske vist en af de mere exklusive Bessa kameraer og
priset var derefter, Udråbspris var 12.000, den blev solgt for 20.000
svenske kroner.

Så det kan väre ganske meget värd din Voigtländer bälgkamera og det
kan väre värd nogle få kroner.

Se på kameraet vilken udrustning det har, hvilken optik og vilken
lukker, om det har avstandsmåler o.s.v.

gå e.v.t ind på LP fotos hjemside og se hvad tilsvarende kameraer har
blevet solgt til på auktion, deres URL er www.lpfoto.se

Det er jo også muligt der findes firmaer i Danmark som har
fotoauktioner, det ved jeg intet om.

mvh Hans Peter Larsson
Visby, Sverige