Yngel med dværg guramier?
Fra : Finn Jensen

Dato : 03-10-01 10:38

Min hun dværg gurami er rigtig meget tyk og buler godt ud så hun er vist med
rogn.

Men hvornår skal jeg tage hunnen og hannen over i yngel akvariet?. Hannen er
endnu ikke begyndt at vise interesse for hunnen i det store akvarie, så vil
han begynde på dette i yngelakvariet?.

Jeg har læst at det er en god idé at sætte hunnen i yngelakvariet 6-8 timer
før hannen sættes over til hende??.

Jeg kan ikke opdrive nogen flydeplanter men kan cabomba og vandpest som er
så store at de ligger hen af overfladen bruges som erstatning??

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Thomas Kilden Nielse~

Dato : 03-10-01 12:06

Finn Jensen wrote:

> [...]
>
> Jeg kan ikke opdrive nogen flydeplanter men kan cabomba og vandpest som er
> så store at de ligger hen af overfladen bruges som erstatning??

Hej Finn,

Hvilket akvarie går de i nu? Og hvor stort er dit yngle-akvarie?

Umiddelbart kan vandpest og cabomba udemærket anvendes som
flydeplanter, men sidst jeg havde dværgguramier, så brugte hannen
rigtig mange plantedele i skumreden. Men det var måske bare fordi
der var mange flydeplanter til rådighed, at der ikke var så meget skum i
den?

Venlig hilsen
Thomas

Fra : Finn Jensen

Dato : 03-10-01 13:09

"Thomas Kilden Nielsen" <tkn@ifa.au.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Finn,
>
> Hvilket akvarie går de i nu? Og hvor stort er dit yngle-akvarie?

Hej,

De går i et 70 liters akvarie.

Yngel akvariet havde jeg regnet med at købe i dag eller i morgen og skulle
være omkring 20-30 liter.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Thomas Kilden Nielse~

Dato : 03-10-01 15:56

Finn Jensen wrote:

> [...]
>
> De går i et 70 liters akvarie.
>
> Yngel akvariet havde jeg regnet med at købe i dag eller i morgen og skulle

Ok - jeg har indrettet et 45 L akvarium til mine honningguramier (der går kun

et par). Det er tæt beplantet, ingen cirkulation i vandet og temperaturen er
27 grader. Jeg mener at dværgguramier sætter pris på ligende forhold.

Jeg skal ikke kunne sige om de begge kan trives i et 20 - 30 liters akvarium
sammen. Jeg startede med dværgguramier i det 45 L, men hannen jagtede
hunnen til døde (men blev dog reddet i sidste øjeblik). De blev derefter
flyttet
ind i et 128L og her havde de det fint sammen.

Venlig hilsen
Thomas

Fra : Finn Jensen

Dato : 03-10-01 17:05

> [...]
> flyttet
> ind i et 128L og her havde de det fint sammen.

Det var kun når de byggede skumreden at jeg ville benytte det akvarie på 30
liter.

Ellers går de i det store akvarie og det er fint. Dværg guramier er jo ikke
mere end omkring 5 cm.
Jeg har kun et par guramier i akvariet, dog sammen med lidt andre fredelige
fiks.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Jens Jacob Buus

Dato : 03-10-01 19:52

"Finn Jensen" wrote
> Men hvornår skal jeg tage hunnen og hannen over i yngel akvariet?. Hannen
er
> endnu ikke begyndt at vise interesse for hunnen i det store akvarie,

Når der er bygget en skumrede flytter du den over i yngleakvariet, med en
underkop.

> så vil
> han begynde på dette i yngelakvariet?.

Det er ikke sikkert, men hvis du optimere forholdene er der selvfølgelig
større chancer. Dette kryptiske svar, er fordi jeg har haft held til opdræt
med dværgguramier i 128l med scalare og kampfisk i. Senere ville jeg prøve i
et 250l med pansemaller og smerlinger og et par mexicanske ..... øøhh. Men
det var i hvert fald et akvarie med mere "ro" i.
Omvendt får han mere ro til at koncentrere sig om hende i et yngleakvarie.

> Jeg har læst at det er en god idé at sætte hunnen i yngelakvariet 6-8
timer
> før hannen sættes over til hende??.

Mon ikke det er hannen der skal over først så han kan ordne skumrede i de
nye omgivelser. Hunnen får jo ro i og med at hannen nu er flyttet .

> Jeg kan ikke opdrive nogen flydeplanter men kan cabomba og vandpest som er
> så store at de ligger hen af overfladen bruges som erstatning??

Fint.
Du skal jo også huske et helsluttende glas, da labyrintfisk er meget
ømtåelige med hensyn til luftfugtughed og temperatur. Min. temperatur er 27
grader.
Held og lykke

Fra : Finn Jensen

Dato : 03-10-01 20:31

"Jens Jacob Buus" <jjbuus@mail.dk> skrev i en meddelelse

Hej,

Jeg har lige snakket med en gut som har lavet mange guramier og det han
gjorde var at flytte hunnen over i et yngel akvarie 6-8 timer før hannen kom
der over. Hvis man gjorde det omvendt ville hannen begynde at jagte hunnen
fordi han opfattede akvariet som sit territorium.

Han kunne endvidere fortælle at han i yngel akvariet havde 28 - 30 grader
for dette satte legen i gang.

Min hun er godt rogntung så jeg vil flytte dem i løbet af weekenden når
yngelakvariet er på plads og så se hvordan det kommer til at gå.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Jan Boegh

Dato : 04-10-01 18:21

"Finn Jensen" <info@shannon-fly-dressing.dk> wrote in message news:W0Bu7.1006$uQ.154627@news010.worldonline.dk...

> Men hvornår skal jeg tage hunnen og hannen over i yngel akvariet?. Hannen er
> endnu ikke begyndt at vise interesse for hunnen i det store akvarie, så vil
> han begynde på dette i yngelakvariet?.

Som regel vil guramier kunne provokeres til at gå i leg ved at hæve temp. til mellem 28 og 30 grader - gerne kombineret med en
sænkning af vanddybden.

mvh
Jan