Gødning til planter
Fra : Finn Jensen

Dato : 03-10-01 10:33

Hej,

Jeg snakkede med min fiskepusher om gødning til planterne.

På et tidspunkt prøvede jeg Master Grow fra Tropica som skulle hældes i
akvarievandet. Eneste effekt jeg sporede med dette middel var en øget
aljevækst så det stoppede jeg med.

Min nye fiskepusher anbefalede mig et produkt som hedder Nährboden som er et
tysk produkt. Det er nogle sorte piller som stikkes ned til rødderne på
planterne så optager de selv den næring som de behøver. Det er lidt for
tidligt at sige om disse virker men på 4 dage er mine vandpest vokset 10 cm
og mine cabombaer 6 cm. Men vandpest og cabomba er vist hurtigvoksende i
forvejen?. Så vil det vise sig om disse piller giver øget aljevækst men
indtil videre er det intet.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Elisabeth Bull

Dato : 03-10-01 13:08

Da jeg nylig kjøpte et sk. Akvarie-kit, fulgte det med både gjødning som
skulle helles i vannet og gjødningspiller til planterøttene. Jeg forsto det
slik at vanngjødningen gir næring til bladene mens pillene bidrar til
generell vekst (og rotdannelse).
Jeg har ikke vært veldig plaget med alger, men så har jeg også fire flotte
maller som støvsuger blader og akvarievegger for det de måtte finne.

Elisabeth

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 03-10-01 17:01

"Finn Jensen" <info@shannon-fly-dressing.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> og mine cabombaer 6 cm. Men vandpest og cabomba er vist hurtigvoksende i
> forvejen?. Så vil det vise sig om disse piller giver øget aljevækst men

Hvis de er udelukkende i gruset, skal du ikke være bekymret for algerne, de
tager normalt næringsstoffer fra vandet.

p.s Jeg har aldrig selv haft problemmer med Master Grow.

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069

http://www.disky-design.dk/fish

Now available:
The internets first PLANT SEARCH ENGINE
http://www.disky-design.dk/fish/PlantSearch/PlantSearch.html

Fra : Finn Jensen

Dato : 03-10-01 17:07

"Soren 'Disky' Reinke" <disky@disky-design.ihsyd.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis de er udelukkende i gruset, skal du ikke være bekymret for algerne,
de
> tager normalt næringsstoffer fra vandet.
>
> p.s Jeg har aldrig selv haft problemmer med Master Grow.

Ja pillerne ligges ned i gruset til planternes rødder.

Jeg er lige kommet hjem fra min fiskepusher og han fortalte at en almindelig
25 cl. danskvand i vandet skulle give nogle store, flotte og kraftige
planter. Det skulle være den almindelige danskvand uden citrus.

Har nogen hørt om dette råd før og evt. erfaringer?

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Jens Jacob Buus

Dato : 03-10-01 19:55

"Finn Jensen" wrote
> [...]
> planter. Det skulle være den almindelige danskvand uden citrus.
>
> Har nogen hørt om dette råd før og evt. erfaringer?

Ja, det er da rigtig nok men der skal nok lidt mere til end din pusher
snakker om. Hvis du kigger lidt på nedenstående link skulle der være
mulighed for at blive inspireret.
JJ

Fra : Finn Jensen

Dato : 03-10-01 20:26

"Jens Jacob Buus" <jjbuus@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, det er da rigtig nok men der skal nok lidt mere til end din pusher
> snakker om. Hvis du kigger lidt på nedenstående link skulle der være
> mulighed for at blive inspireret.
> JJ

Ja og så mangler vi lige linket )))

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Jens Jacob Buus

Dato : 03-10-01 23:38

"Finn Jensen" wrote in message

> Ja og så mangler vi lige linket )))

ups
http://groups.google.com/groups?as_q=co2&as_ugroup=dk.fritid.dyr.akvarium
Undskyld da

Fra : Inga Jensen

Dato : 03-10-01 20:27

Hej Finn
Håber du skriver om midlet var godt, når du kan se om det har virket. Jeg
købte et tysk mærke Ferrogan som forhandleren anbefalede, kom det i der stod
jeg skulle, resultatet var at jeg ikke kunne se fiskene i flere dage så
tåget var vandet, det kan da ikke være godt for noget mon - har nogen været
udsat for det?

Fra : Finn Jensen

Dato : 03-10-01 20:25

"Inga Jensen" <gina@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg skulle, resultatet var at jeg ikke kunne se fiskene i flere dage så
> tåget var vandet, det kan da ikke være godt for noget mon - har nogen

Ja jeg skal nok fortælle hvordan det går. Vandet bliver ikke misfarvet af
disse piller.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Jens Jacob Buus

Dato : 03-10-01 23:57

"Inga Jensen" wrote in message
> Håber du skriver om midlet var godt, når du kan se >om det har virket.

Jeg glæder mig også til at høre om de piller.

>resultatet var at jeg ikke kunne se fiskene i flere dage >så
> tåget var vandet, det kan da ikke være godt for noget >mon - har nogen
været
> udsat for det?

Ja og nej, jeg har hørt om det. Jeg fik fortalt af min pusher, at vandet
sikkert ville blive mælkehvidt i nogle dage. Specielt hvis det var første
gang, og det skulle fortage sig efter 1-2 dage.
Hvis det tager længere tid, ville jeg mene der blev overgødet.

Gad nok vide om det er det samme problem som er på fæde i tråden om tåget
vand fra Brian Hemstedt d. 30-09
jj

Fra : brian hemstedt

Dato : 04-10-01 00:48

> [...]
>
> Gad nok vide om det er det samme problem som er på fæde i tråden om
> tåget vand fra Brian Hemstedt d. 30-09 jj

Nej. Jeg har ikke rodet med plante gødning - men jeg har da i mellemtiden
fået sat 10 planter mere i, samt fået sat et eksternt spand-filter til
der tager 420 l. i timen. Det er blevet lidt mindre tåget - men minder
stadigt om London på Jack The Riooers tid....man kan ikke skelne mønstret
på bagbeklægningen...tror faktisk ikke at jeg ville kunne se foreskel
hvis jeg fjernede det og bare havde hvidt tapet bag ved - måske en anlese
lysere tåge :@)

Men det får en chance med det nye filter i en uges tid inden jeg går helt
i pannik...

/brian

Fra : ole larsen

Dato : 03-10-01 22:25

Finn Jensen skrev i meddelelsen ...
> [...]
>og mine cabombaer 6 cm. Men vandpest og cabomba er vist hurtigvoksende i
>forvejen?. Så vil det vise sig om disse piller giver øget aljevækst men

Når man taler om at gøde, tror jeg man skal huske på, at den tilsatte
gødning skal
modsvares af tilsvarende forrøget plantevækst og/eller vandskifte. Det
sidste fremgår
at Tropicas vejledning til MG. At så bundgødning nok giver mindre risiko for
algevækst
end flydende gødning, er en anden sag.

Spørgsmålet er så om der overhovedet er behov for gødning. I et nyanlægt
akvarium er
der givet, men i et ældre veldrevet med et ordentligt bundlag er det ikke
sikkert. Der kan bundlaget
meget vel indeholde alt hvad der behøves.

Det er nærmest umuligt at give en tommelfingerregel da der er så mange
variabler og så
vidt forskellige måder at holde akvarium på. Med tiden kan man sig lære at
observere
plantevæksten så godt, at man får et fingerpeg v.hj.a. evt mangelsymptomer.
Thomas D Kryger (?)
har en oversigt på sin hjemmeside.

Der er rigtigt megen viden at hente på thekrib.com hvis man er til engelsk.

Spørgsmålet ang. tilsætning af danskvand: Det forekommer at være en
meget dyr måde at CO2 gøde på

Ole

Fra : Finn Jensen

Dato : 04-10-01 07:12

"ole larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> sikkert. Der kan bundlaget
> meget vel indeholde alt hvad der behøves.

Jeg ville tro at det er godt til nye planter det skal sætte et ordentlig
rodnet. Ellers er det muligt at et ældre bundlag indeholder alle de
nærringsstoffer som behøves. Det får mig dog til at tænke på bundfiltre og
de er så gode alligevel for ville disse filtre ikke fjerne "al det gode" fra
bundlaget??

> Spørgsmålet ang. tilsætning af danskvand: Det forekommer at være en
> meget dyr måde at CO2 gøde på

Ja jeg kunne se på Jens Jacob Buus link at det drejer sig om CO2 og af de
indlæg som linket henviser til så skal det bruges en masse danskvand men jeg
fik at vide at en 25 cl. danskvand 1 gang om ugen skulle være nok.
Selvfølgelig ud fra akvariets størrelse, men jeg kunne se på indlæggene at
der skal bruges meget CO2.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Jens Jacob Buus

Dato : 04-10-01 15:44

> [...]

> Det får mig dog til at tænke på bundfiltre og
> de er så gode alligevel for ville disse filtre ikke fjerne >"al det gode"

Til dels, det bliver frarådet mange steder hvis man ønsker god plantevækst.
Det er specielt dårligt for de planter der optager "det" meste gennem deres
rodnet, det er forklaret "at de ikke tåler træk om rødderne."

> der skal bruges meget CO2.
Jep.
JJ

Fra : ole larsen

Dato : 04-10-01 16:21

Finn Jensen skrev i meddelelsen

>"ole larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> skrev i en meddelelse

>Jeg ville tro at det er godt til nye planter det skal sætte et ordentlig
>rodnet.

Nu er "nye planter" jo et svævende begreb. At de er nye for dig (nyindkøbte)
betyder at
de er "gamle" (salgsklare) for gartneriet og sikkert proppet med
næringsstoffer for at
få dem salgsklare.

> [...]
>de er så gode alligevel for ville disse filtre ikke fjerne "al det gode"

I princippet er bundfiltre ikke så egnede til plantevækst, men jeg har set
mange
bundfiltre, der har en cirkulation nær nul, og så kan det jo være lige
meget.

> [...]
jeg
>fik at vide at en 25 cl. danskvand 1 gang om ugen skulle være nok.

Det lyder absurd - efter en time eller to er CO2en luftet ud

>Selvfølgelig ud fra akvariets størrelse, men jeg kunne se på indlæggene at
>der skal bruges meget CO2.

Prøv at spørge han om det skal være Ramløse, Carlsberg Kurvand eller
Perrier......

>--
>Venligst
>Finn Jensen