Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvor skal der fokuseres
Fra : Kim Østrup

Dato : 20-12-00 13:34

Hej alle

Jeg har netop fået fremkaldt et parti billeder fra weekendens fantastisk
frosklare dage - og havde på et par billeder forsøgt at fokuserer anderledes
end jeg plejer ved landskaber. Jeg plejer at fokuserer længst væk - altså
det fjerneste punkt jeg ønsker skarpt - det betyder at det ikke altid er
lykkedes at få en evt. forgrund knivskarp - særligt hvis den har været tæt
på eller ret dominerende.

I weekenden forsøgte jeg, på et billede af en skovkant med en foranliggende
mark (på 300mm), at fokusere på et punkt omkring 15 meter foran og blænden
stillet på f8/f11, og resultatet blev egentlig rimelig godt - men ikke
knivskarpt. På et par andre (på 50mm) fokuserede jeg på min forgrund, der
var kun 1 meter foran linsen stadig f8/f11- og her var resultatet dårligt -
forgrunden selvfølgelig knivskarp men skoven synligt uskarp.

Findes der nogle gode fif til at få billeder, hvor både forgrunden (1-2
meter foran linsen) og f.eks. en skovkant 50 meter væk står fuldsændig
skarp - udover brug af stativ og selvudløser. Det virker som om man skal ud
på mere end et par meter til ens forgrund, men er det rigtigt ?

Håber på hjælp til dette spørgsmål, der for en gangs skyld ikke vedrører
udstyr (eller gør det?)

Med fotovenlig hilsen

Kim Østrup.

Fra : Martin Bay Hebsgaard

Dato : 20-12-00 15:08

Hej Kim

Det du skal finde du skal indstille objektivet på er den hyperfocale
distance (hd). Det nemmeste er at bruge et objektiv med fast brændvidde.
Her kan du aflæse den hd direkte. Der er en skala med afstands indstilling,
men ydereligere, to steder, er der markeret f.eks. blænde 8, 11, 16, 22.
Dette bruges til at bestemme dybdeskarpheden og så også hd. Fidusen er så at
man så f.eks. sætter distance indstillingen "uendelig" ud for f.eks. 16 man
kan så se at der ved det andet mærke 16 står ca. 0,7. Altså skulle alt
mellem 0,7 m og så uendelig blive skarpt på billedet hvis man bruger blænde
16. Skal man have større dybdeskarphed ændre man blænde, om muligt, til
f.eks. 22. Så er dybdeskrapheden pludselig fra uendelig til omkring 0,45 m.

Problemet med zoom-objektiver er at du her ændre brænvidden, hvilket ændre
en given dybdeskarphed på en bestemt afstand. Men man kan mange gange aflæse
for tele og vidvinkel.

Men kan selvfølgelig også beregne det ved hjælp af former.

Og så er der selvfølgelig erfaring, som kommer helt af sig selv med alderen.

Med hensyn til en brændvidde skal du tænke på at der næsten ingen
dybdeskarphed er, jeg ville nok fokuserer på objektet og glemme forgrunden
med 300 mm.

Jeg håber du for står, men der er lidt svart at forklare.

Martin

"Kim Østrup" <(fjern filter) FILTERkim.gitte@bigfoot.com> skrev i en
meddelelse news:0P106.95$uP1.2183@news.get2net.dk...

Fra : Amund Johansen

Dato : 20-12-00 16:03

"Kim Østrup" wrote:

> [...]
> på mere end et par meter til ens forgrund, men er det rigtigt ?
>
> Håber på hjælp til dette spørgsmål, der for en gangs skyld ikke vedrører

   Hei,
en litt annen tilnærming enn forrige som svarte.
For det første er det brennvidden som avgjør hvor mye som blir skarpt.
En 300mm gir så vidt litt avstand foran og bak fokusplanet som blir
skarpt selv med liten blenderåpning, mens med en 24mm
blir det meste skarpt så fort du blender litt ned.

Skal du ha f.eks blomsten i forgrunnen og skogkanten 50 meter unna
skarpt kan du gjøre følgende:
1. bruk så rask film som du ønsker (i forhold til kornstørrelse).
2. blend ned så mye du kan uten at lukkertiden tilsier et stativ
3. fokuser et stykke bak blomsten og blend ned. sjekk om blomsten er
skarp.
4. flytt fokus nærmere / lengre unna for å finne hvor du må fokusere for
å få både blomsten og skogen skarpt.

Men, hva er problemet med stativ og selvutløser ? Det er etter min
mening noe av det viktigste utstyret en fotograf har.

Amund
--
I'll see you on the dark side of the moon

http://home.online.no/~amunjoha/index.html

Fra : Ib Pico

Dato : 20-12-00 21:26

Er du sikker på du ikke har en dybdeskarphedsknap på apperatet. Når man har
en 300 mm er apperatet nok også af en vis kvalitet. Når du trykker på
dybdeskarphedsknappen blænder objektivet ned til den aktuelle arbejdsblænde
og man kan med nogen øvelse bedømme hvor stor skarphedsdybden er.
I gang med brugsanvisningen.

Med venlig hilsen
Ib Pico
Pico@mail.dk
http://home9.inet.tele.dk/pico/

Fra : N/A

Dato : 21-12-00 09:52

Fra : Amund Johansen

Dato : 21-12-00 09:52

"Kim Østrup" wrote:

> Jeg kan nu, efter at have besøgt diverse steder på nettet, konkluderer at
> nogle tilråder, at man fokuserer på et punkt 1/3 inde i billedet - dette er
> sagt ifm. med brug af brændvidde på 28 eller 50 mm og F8. Har andre
> nogenlunde samme erfaringer ?
>
> Med fotovenlig hilsen
>
> Kim Østrup.

   Hei Kim,
med mindre forgrunnen er veldig nærme og viktig burde det være en OK
metode. En 28mm ved f/8 vil dekke svært mye (men ikke til uendelig) ved
f/8, men en litt uklar bakgrunn er ikke noe problem da vi selv oppfatter
fjell o.l. langt unna hovedsaklig som
konturer uten for mye tekstur.

Til syvende og sist gjelder her, som alle andre sider ved fotografering:
den beste måten å lære på er å ta bilder. Forsøk
fra samme ståsted å ta et bilde eksponert med blender f/2.8, f/8 og f/16
og se på forskjellen når du får bildet tilbake fra labben.

mvh,
Amund

Fra : Ib Pico

Dato : 21-12-00 20:46

>nogle tilråder, at man fokusere på et punkt 1/3 inde i billedet - dette er
>sagt ifm. med brug af brændvidde på 28 eller 50 mm og F8. Har andre
>nogenlunde samme erfaringer ?

Det er pokkers svært at svare på, for hvad ønsker man med billedet ! Vil du
have et landskabsbillede hvor der er bestemte dele i motivet der skal falde
i øjnene virker det bedst at sørge for de er pivskarpe og placeret i et
gyldent snit, resten kan så pløres ud i mere eller mindre grad. (Forstil dig
et portræt hvor øjnene er ude af fokus og overfør tanken til et
landskabsbillede)
Et landskab hvor både forgrund, mellemgrund og baggrund er skarpe kræver nok
at kammeret er placeret et sted, ikke nødvendigvis et stativ, og blændet
helt ned og det kan i sagens natur ikke lade sig gøre med 300 mm for så
smutter forgrunden, dybdeskarpheden er alt for lille på en 300 mm, men den
er god til så meget andet.

Med venlig hilsen
Ib Pico
Pico@mail.dk
http://home9.inet.tele.dk/pico/

Fra : Henrik Egedorf

Dato : 22-12-00 14:02

> [...]
> nogle tilråder, at man fokuserer på et punkt 1/3 inde i billedet - dette er
> sagt ifm. med brug af brændvidde på 28 eller 50 mm og F8. Har andre

Når du fokuserer på en given afstand er skarpheden kun
"fuldstændig" i det billedplan som ligger i den afstand - det kan
vi kalde skarphedsplanet. Det er en tynd "skive" af alt det der
er foran objektivet.

Objekter som befinder sig i planer nærmere eller fjernere fra
kameraet vil være "ude af fokus". Det betyder at et punkt ikke
gengives som et punkt men som en udflydende form. Størrelsen af
forvrængningen omtaler man som "Circle of Confusion". En minimal
CoC er ikke synlig på et normalt billede.

Jo større du laver en forstørrelse, jo synligere bliver
uskarphederne. NORMALT regner man en CoC på 0,033 mm som
ubetydelig (usynlig).

Jo mindre blændetal (større blændeåbning), jo hurtigere stiger CoC
foran og bagved skarphedsplanet.

Jo længere brændvidde, jo hurtigere stiger CoC foran og bagved
skarphedsplanet.

Jo tættere fokusplanet ligger fra objektivet, jo hurtigere stiger
CoC foran og bagved skarphedsplanet.

Så længe CoC holder sig indenfor den stipulerede værdi kan man
tale om at billedet er "skarpt". Dette område foran og bagved
skarphedsplanet omtales som "dybdeskarphed" eller Depth of Field,
DOF.

Normalt er DOF dybere bagved skarphedsplanet (væk fra objektivet,
rear) end foran det (tættere på, front).

For en given blænde og brændvidde er der præcis eet skarphedsplan
hvor dybdeskarpheden/DOF lige netop når ud til afstanden
"uendeligt". Dette kaldes hyperfocaldistancen, HD.

For en 28 mm på blænde 16 er HD halvanden meter, og forvrængningen

er indenfor den tilladte CoC fra 77,1 cm til uendeligt (DOF= 77 cm
til uendeligt).

For en 300 på blænde 5.6 er HD knap 500 meter, og forvrængningen
er indenfor den tilladte CoC fra 245 meter til uendeligt (DOF= 245
m til uendeligt).

(coC= 0,033 mm)

Så forstår man hvorfor en 20 mm på blænde 22 er god til
landskabsfoto (HD 56,5 cm, DOF 30 cm til uendeligt).

Der er sq kun en vej, du: Prøv at indtaste nogle værdier på den
side der er link til her - tag nogle billeder med forskellig
brændvidde og blænde - og se resultatet!
(http://www.dof.pcraft.com/dof-frames.cgi)

Psst... jeg plejer at fokusere lidt længere væk end det nærmeste
jeg vil have skarpt - og så skal du altså ned i blænde 11-16
stykker for at få noget dybdeskarphed på en normal brændvidde -
måske bl. 8 kan gå med vidvinkel.

Henrik Egedorf

Fra : Mikkel Rasmussen

Dato : 20-12-00 15:24

Kim Østrup <(fjern filter) FILTERkim.gitte@bigfoot.com> wrote in message
> [...]
> på mere end et par meter til ens forgrund, men er det rigtigt ?
>
> Håber på hjælp til dette spørgsmål, der for en gangs skyld ikke vedrører

Jeg fandt engang et link til DOF beregninger. Det lyder som om du kunne
bruge det. Jeg har ikke tid lige nu, men jeg fandt det på Google med
søgningen "depth of field calculation" e.l.

Man taster vist bare brændvidde, blænde og fokusafstand (min/max) og vupti
kommer der en graf, som viser dybdeskarpheden som funktion af ovennævnte.

Praktisk til at sammenligne DOF for brændvidderne 24, 50 og 100 mm.

Mange hilsener
Mikkel Rasmussen

Fra : Mikkel Rasmussen

Dato : 20-12-00 17:38

Mikkel Rasmussen <footech@get2net.dk> wrote in message

> [...]
> kommer der en graf, som viser dybdeskarpheden som funktion af ovennævnte.
>
> Praktisk til at sammenligne DOF for brændvidderne 24, 50 og 100 mm.

Linket er:
http://oh114.wpi.edu/~nsushkin/dof.html

Mikkel Rasmussen

Fra : Mikkel Rasmussen

Dato : 20-12-00 17:41

> [...]
> kommer der en graf, som viser dybdeskarpheden som funktion af ovennævnte.
>
> Praktisk til at sammenligne DOF for brændvidderne 24, 50 og 100 mm.

Og det helt rigtige link er:
http://www.dof.pcraft.com/dof-frames.cgi