Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Problem med Nikon Coolpix 990
Fra : to

Dato : 20-12-00 11:39

Jeg har et Nikon digitalkamera som jeg har taget mange - og gode - billeder
med. Både udendørs og indendørs, med og uden blitz. Forleden optog jeg nogle
billeder ved en elevkoncert i en stor mørk sal med en kraftigt oplyst scene.
Jeg tog billederne fra en position bagerst i salen med zoom og fuld
automatik. Til min store overraskelse blev de voldsomt undereksponerede og
helt ubrugelige!. Jeg prøvede at slå blitzen fra og det resulterede i at
eksponeringen blev ok, men nu kunne kameraet ikke fokusere. Er der nogen der
ved hvad skal man gøre for at tage billeder i sådan en situation?
Tim Olsen

Fra : Peter Schrøder

Dato : 20-12-00 13:35

to skrev...
> [...]
der
> ved hvad skal man gøre for at tage billeder i sådan en situation?

En af de alvorligste anker ved Coolpix 990, var faktisk den
ringe evne til at focusere ved lavt lys.
Jeg tror ikke, der er så meget du kan gøre, hvis den ikke
har mulighed for manuel focus eller evt at fastlåse focus
på en given afstand.
Peter
psch[AT]mail.dk

Fra : Erik Aalund

Dato : 21-12-00 16:20

to <to@foss-electric.dkx> wrote:

> [...]
> eksponeringen blev ok, men nu kunne kameraet ikke fokusere. Er der nogen der
> ved hvad skal man gøre for at tage billeder i sådan en situation?

Nu kender jeg ikke Coolpix'en men din indbygget blitz kan
sikkert ikke "nå" det du ville fotograferer helt bagerst i salen hvor du
stod. Det er det samme problem mange oplever nor man med pocket
kameraer fotografer på en større afstand en 4-5 meter med blitz.

De bedste billeder opnår man ved at bevæge sig tættere på
motiverne, f,eks helt op på scenen ude i siden, hvor man ikke står i
vejen.

Det er fint nok at bruge zoomen, men der hvor zoomen virkelig er
god, er til protrætter. Billeder som du gerne ville tage kan
selvfølgelig også tages ed zoom, men du skal stadig bevæge dig tættere
på motivet.

Jeg har også hørt at Nikons digitale kameraer ikke er så gode
til at fokucerer i mørke omgivelser, og derfor ikke kan "lave" gode
billeder under sådanne omgivelser.

Mit Olympus 2100UZ benytter sig af infrarød focusering i mørge
omgivelser, hvilket resluterer i skarpe optageler under helt mørke
omgivelser.

--
Venlig Hilsen
Erik Aalund