Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Venstre øje
Fra : Mikkel Rasmussen

Dato : 19-12-00 23:58

Der må være andre fotografer der bruger venstre øje og som irriteres over
den stigende "ergonomisering" af kameraer til højre-øjede. Jeg tænker især
på kameraer som Nikon Coolpix990 og Canon D30, som enten har knapper eller
kanter lige midt i næsen for os venstre-øjede, men disse kameraer er
langtfra de eneste.

Hvordan har I andre det med det?

Mikkel Rasmussen

Fra : Sim

Dato : 20-12-00 09:10

Hej Mikkel R!
Det er et interessant fenomen, at visse bruger venstre øje til at "sigte"
med.
Er der mange som gør det, eller er vi en sjælden race??
Det kunne være sjovt at lave en lille rundspørge her på nyhedsgruppen, så
det gør jeg:

HVILKET ØJE BRUGER DU ???
Svar gerne! mvh. Sim.

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 20-12-00 10:19

Jeg er netop begyndt at fotografere med SLR men har altid brugt højre øje
til lommekamera.

Har netop prøvet med venstre og selvom det virkede lidt underligt til at
starte med, kan jeg mærke at det er væsentlig mindre anstrengende. Jeg føler
ikke at min næse er i vejen hele tiden

> HVILKET ØJE BRUGER DU ???

Hilsen
Kenneth

Fra : Nicolai Lang

Dato : 20-12-00 22:47

Mange mennesker har præference for det ene øje - hos mig er det højre.
Dvs det er det jeg primært ser med.

- Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Peter Rongsted

Dato : 20-12-00 12:01

"Sim" <simon@oxygene.dk> wrote:

> [...]
>Er der mange som gør det, eller er vi en sjælden race??
>Det kunne være sjovt at lave en lille rundspørge her på nyhedsgruppen, så

[snip]

Ganske som nogle er højre-håndet og nogen er venstre-håndet, kan man have et
dominerende øje. Der er et split på ca 40/60% for henholdsvis venstre/højre.
Endelig er der nogen (meget få), som ikke har noget dominerende øje eller hvor
det skifter mellem øjnene.

Du kan teste hvilket øje, der er dominerende hos dig ved at pege på noget i
det fjerne. Derefter lukker du det ene øje. Når du lukker det dominerende øje
vil det virke som om, at fingeren "flytter" sig. Når man lukker det
ikke-dominerende øje, peger fingeren på det sted man forventer.

Der er ikke nogen sammenhæng mellem at være venstre-håndet og have et
dominerende venstre øje (kun 10-15% er venstre-håndet). Selv er jeg
højre-håndet og har et dominerende venstre øje. Før i tiden brugte jeg venstre
øje, når jeg fotograferede. Men efter jeg købte et Nikon FE2, har jeg vænnet
mig til at bruge højre øje. Når jeg brugte det venstre, stak film-fremtrækket
mig i højre øje, så det var bedst at skifte.

Peter

http://www.exo.net/~pauld/summer_institute/summer_day1perception/master_eye.html
http://www.hitl.washington.edu/publications/r-93-10/

Fra : N/A

Dato : 20-12-00 11:08

Fra : Mikkel Rasmussen

Dato : 20-12-00 11:08

Anja Lysholm <fjernanjal@danbbs.dk> wrote in message

> Hvis en amatør-amatørfotograf må være med...
> Jeg bruger venstre. Jeg grinede af min kæreste da jeg så han brugte højre,
> men han mente at det var mig der var unormal (og jeg kan egentlig også
godt
> se at det mest "logiske" nok er at bruge højre). Nu er jeg jo så spændt på
> hvad denne tråd siger!
>
> Venlig hilsen
> Anja

Kameraerne (især de digitale) lader i højere grad til at blive designet til
højre-øjede, da bagsiden af kameraet nu bliver brugt til display og knapper,
hvor bagsiden før, som regel, bare var flad.

Der er ingen grundlæggende "logik" i at bruge det ene øje fremfor det andet,
men oftere og oftere virker det som om kameraet ikke kan betjenes med
venstre øje uden at tage øjet fra søgeren. Men det gælder måske også for
højre-øjede?

På mit EOS 5000 er der kun problemer ved brug af fokus-låsen, men det er
også et simpelt kamera.

Mange hilsener
Mikkel Rasmussen

Fra : Mikkel Rasmussen

Dato : 20-12-00 11:10

Sim <simon@oxygene.dk> wrote in message
> [...]
> Er der mange som gør det, eller er vi en sjælden race??
> Det kunne være sjovt at lave en lille rundspørge her på nyhedsgruppen, så

Tillægsspørgsmål 1:
Giver det problemer ved betjening af kameraet med øjet søgeren?

Tillægsspørgsmål 2:
Hvilket kamera bruger du?

Svar gerne!

Mikkel Rasmussen

Fra : P.C.

Dato : 20-12-00 10:16

Hi.
Lidt off-topic kan jeg give dig det svar, at der også findes mennesker som kun
har syn på det ene øje, --- bla. undertegnede, --- så i det tilfælde du nævner
burde jeg lede efter et "venstreøjet" kamera :))
-------- Helt off topic er det ikke særligt smart kun at have syn på det ene
øje, hvis man skal se en film med "3D" briller ; det kan man simpelthen ikke.
P.C.

Fra : Mikkel Rasmussen

Dato : 21-12-00 13:58

P.C. <per.corell@gentofte.mail.telia.com> wrote in message
> [...]
ene
> øje, hvis man skal se en film med "3D" briller ; det kan man simpelthen

Jep, jeg er klar over det. Også folk der skeler kan have problemer med at
det ene øje er altdominerende (men ikke nødvendigvis):

Mikkel

Fra : Morten

Dato : 25-12-00 19:04

Hei

Ble klar over mitt "handicap" først da jeg fikk prøve ett eks. av Nikon
F-80. Der kunne jeg kun velge fokus på høyrefokuspunkt p.g.a. at nesa mi
ville være med å bestemme litt...... Kunne nok ha låst denne funskjonen men
det er jo synd at det må være slik. Ellers så er det vel ikke så mye å mase
med....

Morten

Fra : Mr. X

Dato : 20-12-00 01:01

Jeg bruger venstre øje med mit F60 Nikon, og har ingen problemer
overhovedet, havde et DC50 Kodak, som altid blev fedtet på displayet
da næsen ramte det, men det var kun en status skærm ikke en rigtig
"billied" LCD, så det generede ikke mig.

Jesper

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 20-12-00 01:13

Mikkel Rasmussen wrote:

> Hvordan har I andre det med det?

Begge øjne, når jeg fotograferer digitalt, jeg foretrækker monitoren.

Begge øjne, når jeg fotograferer storformat.

Begge øjne, når jeg fotograferer 6 x 4,5, jeg slår dog luppen til, når
jeg skal stille skrapt, og så bruger jeg højre øje.

Højre øje, når jeg fotograferer med mit 24 x 36 målsøger kamera.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Søren Pedersen

Dato : 20-12-00 09:40

Hmmm....- Jeg bruger venstre øje når jeg tager billeder med mit CP950 uden
problemer overhovedet.....

/Søren

Fra : Martin Bay Hebsgaard

Dato : 20-12-00 09:51

Jeg bruger også det venstre øje til at kikke i kameraet. Jeg troede der var
de mest almindelige. Jeg har aldrig haft problemer.

Martin

Fra : Mikkel Rasmussen

Dato : 20-12-00 10:59

Martin Bay Hebsgaard <martin_hebsgaard@wanadoo.dk> wrote in message
> Jeg bruger også det venstre øje til at kikke i kameraet. Jeg troede der
var
> de mest almindelige. Jeg har aldrig haft problemer.
>
> Martin

Problemet med mit EOS 5000 er at knappen til fokuslås sidder velplaceret i
forhold til højre tommelfinger, men når man bruger venstre øje, får man
tommelfingerleddet i det højre øje. Ikke ligefrem en stilling, hvor man kan
koncentrere om at tage billeder.

Men jeg er da glad for at få andre har problemer.

Mange hilsener
Mikkel Rasmussen

Fra : ulf westergaard

Dato : 20-12-00 14:23

Jeg har været forudseende mht udviklingen af ergonomien indenfor
kameraudformning.

For at være fremtidssikker har ved hjælp fra min kirurg simpelthen fået
fjernet de yderste 2 cm af min næse - nu er der ingen problemer uanset
kameramodel !
vh ulf

Fra : Mikkel Rasmussen

Dato : 20-12-00 15:00

ulf westergaard <ulf.westergaard@get2net.dk> wrote in message
> [...]
>
> For at være fremtidssikker har ved hjælp fra min kirurg simpelthen fået
> fjernet de yderste 2 cm af min næse - nu er der ingen problemer uanset

Jeg ville tro at det forværrede problemet, da alle knapperne på toppen af
kamerahuset vel så kommer tættere på øjnene

Mikkel Rasmussen

Fra : Ib Pico

Dato : 20-12-00 21:35

Jeg kan, selv efter mange års forsøg, ikke vende mig til at bruge højre øje.
Det står aldrig skarpt. Jeg har før i tiden købt motorere til SLE husene for
at undgå optræksarmen, men i dag er der jo næsten motor i alle kamere, så
det går fint.

Med venlig hilsen
Ib Pico
Pico@mail.dk
http://home9.inet.tele.dk/pico/

PS. jeg aner ikke hvilket øje jeg bruger i det 2 øjede 6x6.

Fra : Peter Rongsted

Dato : 21-12-00 11:04

"Ib Pico" <Pico@post9.tele.dk> wrote:

> [...]
>Pico@mail.dk
>http://home9.inet.tele.dk/pico/
>
>PS. jeg aner ikke hvilket øje jeg bruger i det 2 øjede 6x6.

Du bruger da vel begge øjne - det er jo toøjet

Peter

Fra : Ib Pico

Dato : 21-12-00 20:31

>Du bruger da vel begge øjne - det er jo toøjet

Ja selvfølgelig, men det skyldes kun min hurtighed, når lukkeren åbner i en
500 del sekund skynder jeg mig at bukke hovedet

Med venlig hilsen
Ib Pico
Pico@mail.dk
http://home9.inet.tele.dk/pico/