Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Gråt i gråt
Fra : Ole Bøhrk

Dato : 18-12-00 14:09

Det er nu ikke helt sandt, men jeg har følgende problem:
Når jeg affotograferer dokumenter med sort tekst på hvid baggrund, er
baggrunden både på skærm og print grå(både med blitz og kunstig lyskilde).
Kamera: Nikon CoolPix 950(firmware E950 V. 1.3)
Hvidlysbalance er "preset"
Overeksponering hjælper ikke
Kort: Lexar CompactFlash 32 mb.
Korrektion af baggrundsfarven i Adobe Photoshop 5.0 LE giver et dårligt
resultat(teksten bliver for "bleg")
Ville være meget taknemmelig for et godt råd, der kunne afhjælpe misèren.
..

Fra : Peter Schrøder

Dato : 18-12-00 15:36

Ole Bøhrk skrev...
> [...]
> resultat(teksten bliver for "bleg")
> Ville være meget taknemmelig for et godt råd, der kunne afhjælpe misèren.

Dit kamera "overkompenserer" for den hvide baggrund.
Prøv et tilsvarende motiv i samme opsætning men
med en grå baggrund f.eks det grå karton der bruges
som bagside i mange blokke.
Aflæs dit kameras indstillinger (hvis du kan)
Brug disse indstillinger i "manuel mode" og
dit motiv skulle blive rigtigt belyst.
Peter
psch[AT]mail.dk

Fra : Sven Ole Pedersen

Dato : 18-12-00 22:09

Man kan hos fotohandleren købe et gråtoneark fra KODAK. Dette gråtoneark
reflekterer nøjagtigt 18% af det indfaldne lys, hvilket svarer til et
normalmotivs refleksion. Følg i Peters nedenfor viste anvisning.
MV.
Sven Ole Pedersen

Fra : Niels Svendsen

Dato : 18-12-00 23:22

Prøv med kontrastindstillingen i stedet.(i photoshop)

--
Niels W. Svendsen
Baltorpvej 173, 2. tv.

Fra : Ole Bøhrk

Dato : 19-12-00 11:45

Takker mange gange for de hurtige svar.
Peter Schrøder: Hvis jeg bruger den grå kartonbagside på en A4-blok som
basis for hvidlysmålingen, bliver den affotograferede hvide dokumentbaggrund
blålig.
(Jeg kan kun indstille hvidlysbalancen).

Sven Ole Pedersen: Jeg køber et gråtoneark fra Kodak - måske hjælper det.

Niels Svendsen: Hvis ovennævnte gråtoneark ikke virker efter hensigten,
prøver jeg med Adobe Photoshop istedet.

I hvertfald mange tak for hjælpen!

Gad vide, om andre ejere af Nikon CoolPix 950 har samme problem??

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 19-12-00 12:06

"Ole Bøhrk" <boehrk@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> Gad vide, om andre ejere af Nikon CoolPix 950 har samme problem??

Jeg tror det er et generelt problem for digital-kameraer (måske også alm?).

Moderne kameraer har næsten altid "whiteboard"-funktion, som automatisk
tilretter exponeringen og billedet optimalt til sort/hvid-forhold - men det
kan du jo ikke bruge til noget ..

Jeg bruger selv photoshop ->

CTRL-M

Sort picker -> klik teksten
Hvid picker -> klik baggrunden

(Sørg måske for at have konverteret billedet til sorth/hvid-gråtoner først)

mvh Steffen

Fra : Ole Bøhrk

Dato : 19-12-00 13:02

Tak for supplerende oplysninger og rådet, Steffen!

Jeg vil forsøge at klare problemet via Adobe Photoshop. Som du muligvis kan
fornemme, er jeg ikke nogen ørn til det program. Men udfordringen er da
interessant!

I mange år har jeg fotograferet med alm. spejlreflekskamera, men digitalfoto
er ret nyt for mig.

MVH - Ole.

Fra : Jan Boegh

Dato : 19-12-00 17:48

"Ole Bøhrk" <boehrk@mail1.stofanet.dk> wrote in message

> Gad vide, om andre ejere af Nikon CoolPix 950 har samme problem??

Jeg benytter af og til min CoolPix990 i stedet for en scanner til tekster og
smider billedet en tur ind i et tilfældigt billedprogram, hæver kontrasten
og konverterer billedet til sort/hvid. Og så virker min OCR - og det varer
kun en brøkdel af den tid, det varer at scanne.
I øvrigt er et kamera langt smartere at have med ud i (kontor)landskabet end
en A4scanner.

mvh
Jan

Fra : Ole Bøhrk

Dato : 19-12-00 19:29

"Jan Boegh" <jan@_X_boegh.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> kun en brøkdel af den tid, det varer at scanne.
> I øvrigt er et kamera langt smartere at have med ud i (kontor)landskabet

MVH - Ole

Fra : Mikkel Rasmussen

Dato : 19-12-00 23:01

> "Jan Boegh" <jan@_X_boegh.net> skrev i en meddelelse

> MVH - Ole

Optical Character Recognition (OCR) bruges til at oversætte digitaliserede
tekstsider til tekst, som der kan så kan rettes i, føjes til og så videre.

Hilsen
Mikkel Rasmussen

Fra : Mads Pedersen

Dato : 19-12-00 22:16

"Ole Bøhrk" <boehrk@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Optical Character Recognition (tror jeg nok det staves) = optisk
tekstgenkendelse = smid en side i scanneren (eller affotografer den med
digitalkamera), kør siden gennem programmet og du får en tekstfil med
teksten. Noget nemmere end at skulle taste hele molevitten ind igen hvis man
ikke har adgang til filen med teksten.....

Mvh Mads
----
Fjern sletmig fra mailadressen ved besvarelse