Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon G1 vs. Nikon 990 vs. Nikon 880
Fra : René Hansen

Dato : 18-12-00 03:41

Hej igen

Jeg har nu fået en del gode råd (via e-mail) og også et par her i gruppen.
Jeg er nået frem til følgende finalister :

Canon G1 - Nikon 990 - Nikon 880.

Kan I dele nogle praktiske erfaringer om disse kameraere?? Jeg har læst en
masse reviews o.s.v. men der findes intet bedre end de praktiske erfaringer
man gør når man bruger de forskellige kameraere i det daglige...

Tak til alle dem som har hjulpet mig sålangt og på forhånd tak til dem som
vil give mig lidt mere hjælp

Med venlig hilsen

René

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 18-12-00 09:13

"René Hansen" <reha@post3sletdette.tele.dk> wrote in message
> [...]
> man gør når man bruger de forskellige kameraere i det daglige...
>
> Tak til alle dem som har hjulpet mig sålangt og på forhånd tak til dem som

Kort fortalt så er jeg 110% tilfreds med mit Nikon Coolpix 990.
Og jeg ville ikke bytte det væk

Det Har en fed makro funktionalitet, tager gode billeder osv.

Så hvis du vælger det får du top kvalitet.

--
With many Thanks
Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069 remove 'ihsyd' when email replying

Fra : Jan Boegh

Dato : 18-12-00 18:59

> [...]

erfaringer
> man gør når man bruger de forskellige kameraere i det daglige...

Det er en endog meget fornuftig betragtning. Jeg kan næsten ikke lade være
med at henvise til sidste fredags udgaven af *Ingeniøren', hvor man havde
anmeldt (ja ligefrem testet) nogle digitale kameraer - og hvor i øvrigt
Nikon Coolpix 990 er vinder, bl.a. over Canon G1.
Og det var jeg som nogenlunde tilfreds Coolpix990-ejer fint tilfreds med -
indtil jeg læste artiklen.
Mage til elendig test skal man IMHO lede længe efter.

Du kan se testen på http://www.ing.dk/tema/digifoto/testside.html

Det første, der ryster mig er selvfølgeligt at min Nikon ikke er med i
toppen, når det gælder billedkvalitet. Åh skræk,åh rædsel - jeg har købt
forkert. Indtil jeg så studerer forskellen på det, der kaldes det bedste og
det ringeste:
http://www.ing.dk/tema/digifoto/kvali.html - se især de udsnit, hvor det
iflg. forfatteren skulle være tydeligt at se forskellen. Det, jeg kan få øje
på, er en markant forskel i farveholdningen, hvor parametreten åbenbart
bedømmes efter devisen: jo mere farve, jo bedre. I øvrigt en relativt
betydningsløs detalje, da det er noget af det allerletteste at ændre i
ethvert billedbehandlingsprogram.

Men det bli'r værre:
Næste parameter er objektivet, og det er enhver, der har beskæftiget sig
blot perifært med foto, vel helt enig i. Indtil man konstaterer at
målestokken her alene er et spørgsmål om hvor LANGT man kan komme ned i
vidvinkelområdet henholdsvis ud i teleområdet. Selvfølgeligt har denne
målestok den fordel, at den er objektiv - den siger bare ikke en smule.

Og nu er det efterhånden svært at tage testen alvorligt. Når jeg så m.h.t.
Coolpixen (nævnt, fordi jeg kender den godt, og derfor bedst kan vurdere
testen) konstaterer at anmelderen bl.a. regner makro-funktionerne med til
Coolpixens svage sider (det var decideret pga. netop denne funktions styrke
på CP990 at jeg valgte den) falder kæden helt af for undertegnede.
Endeligt skrives der: "Et andet svagt punkt er batterierne. Det kan kun
anvende almindelige Alkaline LR 6 batterier. Det er desværre med til at
begrænse antallet af optagelser per. opladning betydeligt sammenlignet med
kameraer som bruger genopladelige litium-ion batterier."
I guder, hvor meget kan man dog misforstå. For det første er det helt oplagt
at skifte til genopladelige NiMH-batterier (jeg tager selv ca. 200 billeder
pr sæt). For det andet anser jeg brugen af almindelige standardbatterier for
en enorm fordel. Jeg stod for en god måneds tid siden for formentlig den
eneste gang i mit liv i Napa Valley - og løb tør for batteri. Så er det en
herlig ting at kunne gå hen til den nærmeste shop og købe 4 alm.
AAA-batterier og derefter kunne fotografere videre.
Altså 2 minusser i testen, som jeg betragter som udprægede plusser.

Til gengæld placeres CP990 i midten mht. blitz, hvilket for mig er
uforståeligt. Jeg synes den indbyggede blitz er uhyggeligt ringe - men det
gælder måske også de andre.

Jeg vil dog ikke undlade at sige, at jeg har stor respekt for
http://www.steves-digicams.com/ , hvor det ser ud til at anmelderne ved,
hvad de rent faktisk taler om.

Med hensyn til dit spørgsmål vil jeg fremhæve følgende for Coolpix 990:

+
Fremragende makrofunktion
Mange manuelle funktioner
Den geniale svirvel, der gør det let at fotografere i bæltehøjde, med
kameraet rakt op over hovedet og hvor det i øvrigt er vanskeligt at komme
til
billedkvaliteten - gode realistiske farver (bortset fra en bestemt lilla,
som åbenbart er svær) og fin kantskarphed.
Alm. standardbatterier
God fornemmelse i hånden - ingen kanter, der hænger fast i lommer o.l.
-
Ringe blitz
Dyrt tilbehø

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 19-12-00 09:03

"Jan Boegh" <jan@_X_boegh.net> wrote in message
> [...]
> indtil jeg læste artiklen.
> Mage til elendig test skal man IMHO lede længe efter.

Det lyder ligesom en test i et billigt (og dårligt) tysk computer blad, der
tabte Nikon Coolpix 990 stort fordi den ikke kunne tåle 5 gange at blive
tabt fra en meters højde ned på en flise.

Underlig måde at teste sit kamera på, jeg smider bestemt ikke rundt med mit
:)

> [...]
> bedømmes efter devisen: jo mere farve, jo bedre. I øvrigt en relativt
> betydningsløs detalje, da det er noget af det allerletteste at ændre i

Ja og lige ved sådanne et billede er den personlige mening jo også meget
vigtig,
Jeg synes at G1 totalt overstyrer farverne.

> [...]
styrke
> på CP990 at jeg valgte den) falder kæden helt af for undertegnede.

Okay så han mener at fordi den kan makro er den dårlig ??
Underlig tester,

Jeg købte netop ligesom dig også CP990 pga makro funktionen.

> [...]
billeder
> pr sæt). For det andet anser jeg brugen af almindelige standardbatterier

Har jeg også lige gjort til en julefrokost, 90% af dem endda med blitz, mit
64 Mbyte kort løb fuld før batterierne løb tør.

Fra : Mikkel Rasmussen

Dato : 19-12-00 13:59

Soren 'Disky' Reinke <disky@disky-design.ihsyd.dk> wrote in message

> [...]
> tabte Nikon Coolpix 990 stort fordi den ikke kunne tåle 5 gange at blive
> tabt fra en meters højde ned på en flise.

<snip osv. om testning>

Jer med et Coolpix990 er altså tilfredse med det. Men I nævner ikke
880'eren. Er det en nyere og/eller mindre model eller hvad?

Hvordan gik det med 880'eren i de ovennævnte tests (hvis det blev testet)?
Og hvordan er priserne i forhold til hinanden?

Jeg overvejer selv et Canon EOS 30 med en 24 mm og en 100 mm, men et digital
kamera er jo noget billigere end det (især når fremkaldelser kommer oven i
prisen). Hvor tilfredse er I med jeres digitale kameraer fremfor jeres
analoge? Og er det ikke irriterende at være afhængig af en computer?
Findes der nogle digitalkameraer som kan "hamle op" med et EOS 30 (udover
EOS D30) helst til under 15.000 kr. (i Tyskland).

Venlig hilsen
Mikkel Rasmussen

Fra : Jan Boegh

Dato : 19-12-00 18:07

"Mikkel Rasmussen" <footech@get2net.dk> wrote in message

> [...]
> Findes der nogle digitalkameraer som kan "hamle op" med et EOS 30 (udover
> EOS D30) helst til under 15.000 kr. (i Tyskland).

Jeg tror ikke at man umiddelbart kan sammenligne et "kemisk" SLR og et
digitalkamera.

Det er udenfor enhver diskussion at opløsningen på det "kemiske" er højere,
kontrastomfanget størrere og filmen er hurtigere.
Yderligere er søgesystemet i de fleste tilfælde bedre og lukkerfunktionen
mere direkte (uden forsinkelse).

Alt i alt fordele - sammenholdt med at det sådan set også er meget billigere
i indkøb.

Hvad der er billigst i længden er et spørgsmål - det er klart at den
variable pris pr. billede er lav for digital-børgen, hvis man alene ser
billederne på skærm. Og for os computeriserede mennesker er det ikke en
ulempe at skulle benytte PC'en - nærmest en fordel.
Men skal man ´have billederne udskrevet på High-Gloss-papir bliver det
straks dyrere.

Tidligere fotograferede jeg altid dias med min go'e gamle Nikkon - men jeg
ville garanteret aldrig have taget 800 billeder på en ferietur. Og når de er
skrællet ned til de ca. 120 billeder, mit diasshow består af (jeg er så
heldig at have en storskærmsprojektor stående i forbindelse med mit job -
det gør det jo ikke ringere) er gennemsnitskvaliteten (bredt forstået -
skarphed, farve, indhold osv.) langt højere end da jeg var kemiker.
Yderligere ser/viser jeg langt flere billeder - det er enormt let at smide
en CD i notebook'en.

Det er ubeskriveligt lækkert at have et billedbehandlingsprogram i stedet
for et mørkekammer (medmindre man er forfaldet til stanken, fugten og mørket
. Man kan utroligt meget og det går lynhurtigt - og man kan prøve igen,
hvis ikke man opnåede et tilfredsstillende resultat første gang.

Når jeg fotograferer akvariefisk (sådan er vi jo nogle, der foretager os
underlige ting) er det pragtfuldt at nuppe billederne, overføre dem til
noten - vurdere om de kan bruges (det kan de som regel ikke - men det ku' de
nu heller ikke da jeg brugte film og med det samme nuppe et nyt.

Blev du klogere?

mvh
Jan

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 19-12-00 19:33

> Men skal man ´have billederne udskrevet på High-Gloss-papir bliver det
> straks dyrere.

Nu om stunder kan de fremkaldes for under kr. 3,- stykket - så det der med
at udskrive dem selv begynder at være ren luxus

mvh Steffen

Fra : Søren Pedersen

Dato : 20-12-00 09:37

> Nu om stunder kan de fremkaldes for under kr. 3,- stykket - så det der med
> at udskrive dem selv begynder at være ren luxus
>
> mvh Steffen

Hvor ??

/Søren

Fra : Mikkel Rasmussen

Dato : 19-12-00 23:18

> [...]
de
> nu heller ikke da jeg brugte film og med det samme nuppe et nyt.

Ja, jeg blev noget klogere - tak for det gode svar. Jeg har hele aftenen
støvet mine Canon 3, 5, 50, 30, 300, 3000 brochurer igennem og valget er
stadig en model 30. Den digitale udgave af 30'eren (til ca. 25.000 kr.) kan
jeg bruge mine fremtidige objektiver på (til ca. 10.000 kr.) og
lysfølsomheden går op til ISO 1600. Den analoge udgave koster kun ca. 5.000
kr. Men jeg køber selvfølgelig ikke et par ordentlige linser, hvis jeg kan
nøjes den faste linse på et digitalkamera.

Den samlede pris skal jo ses i sammenhængen med periferi udstyr:
Digital kamera + computer (gerne bærbar) (10.000 kr. + 10.000 kr.) = 20.000
kr.
Analogt kamera + scanner (5.000 kr. + 5.000 kr.) = 10.000 kr.

Jeg foretrækker absolut Photoshop fremfor en fotoshop Og en bærbar
computer er nok ikke utænkeligt at jeg køber alligevel (når nogen finder ud
af at lave 4 spor-lydkort til dem). Gratis afprøvning af ideer uden ventetid
ser jeg bog som den største fordel, men det tyder mest på at prøve et
billigt digitalkamera.

Jeg overvejer videre...

Mange hilsener
Mikkel Rasmussen

NB: Alle kameraudstyrspriser er fra TechnikDirekt