Artikel omhandlende Betta Splendens
Fra : AnnetteS

Dato : 02-10-01 21:45

Betta Splendens - Den Siamesiske kampfisk. Skrevet og ©opyrighted af
Annette Skovbon.

Fra Familien : Belontiidae,- Labyrintfisk.

Oprindelse: Asien,- Thailand. Lever ofte i rismarker, da de har de
idelle forhold for sådanne. Vandet er stillestående, og der er mange
gemmesteder. Kampfiskene har pga. deres labyrintorgan ikke brug for
iltet vand som så mange andre fisk.

Det at de er labyrintfisk betyder at de har et labyrintorgan siddende
ved gællerne. Organet gør at de godt kan trække luft ovenvande, altså de
får ilt fra luften ligesom mennesker gør. Man kan endda "drukne" en
kampfisk hvis den ikke har mulighed for at trække ilt oppe fra luften
af. Man vil også kunne lægge mærke til at de lige henter en gang luft,
når de har brug for det, hvis man studerer dem et øjeblik.

Kampfisken er især kendt for dens flotte hale og farver. Den kampfisk vi
kender her i vesteuropa ligner faktisk ikke den vilde kampfisk mere. Den
vilde kampfisk er ikke nær så stor og langfinnet, som dem vi i dag ser
på billeder og i dyrehandlere.
Kampfisken er ca. 6-7 cm lang.
Det er ret let at kønsbestemme voksne kampfisk. Hannen har en stor hale
og store finner, mens hunnen har små afkortede finner og en lille hale.
Dog er der visse hanner som har korte finner. De er lette at forveksle
med hunner. Man vil i nogle tilfælde først opdage det er en han hvis man
forsøger at parre den med en anden han og sætter dem sammen som par.
Entebn begynder de at slåsse ellers bygger de måske begge skumreder og
så kan du se der er noget galt. Begynder de at slåsse og gør det over
længere tid end det "normale", bør man fjerne "hunnen" og prøve med en
anden.

Kampfisk er utrolig rolige,- nogle gange endda ligefrem kedelige fisk at
have med at gøre,- så længe man holder hannerne adskilte. Hannerne er
meget agressive over for hinanden. De slås på liv og død om deres
territorier. Jeg vil ikke råde nogle til at holde to kampfiskehanner i
et akvarie,- medmindre det er ca. 750 liter eller derover og der er så
mange gemmesteder at de kan leve i flere uger uden at støde på hinanden.
Ser de først hinanden, vil de højest sandsynligt begynde at jage
hinanden og bide finner og haler af hinanden og den ene dør før eller
siden, muligvis også den anden af udmattelse og sår på kroppen.
De fleste vilde kampfisk lever helt alene og finder kun sammen i meget
korte perioder i yngletiden. Kampfisken er det man kan kalde en
enspænder. Holder man dem i selskabsakvarier kan der godt gå et par dage
imellem man ser dem, hvis man har lavet gode gemmesteder til dem. De
befinder sig bedst hvis der er masser af huler, tæt beplantning, og 26 -
28 grader varmt.

Kampfisk er æglæggende fisk. I naturen bygger hannen en skumrede, og
kommer der en hun forbi er det godt, så leger de, hunnen lægger æg,-
hannen jager hende væk og samler æggene op i reden og passer den til
ungerne er ca. en uge gamle, så må de lære at klare sig selv.

Vil man yngle med dem i akvarier er det et lidt størrere arbejde. Først
skal man "bygge" et akvarie til dem. Gerne kun med 15 cm. vand i. Grus
og en masse planter er også en god ting. Varmelegemet skal helst holde
vandet min. 28 grader varmt & Evt. pumpe skal fjernes. Flydeplanter er
meget velkomne.
Så lader man sin han gå i akvariet. Derefter udvælger man en hun der
passer i størrelsen til hannen,- helst ikke for stor i forhold til, så
får hannen nemlig svært ved at komme til.
Hunnen kommer du i en guppyfødekasse eller tilsvarende med gennemsigtige
sider, så de to fisk kan se hinanden, men ikke røre hinanden. Så skal du
begynde at fodre dem mere end normalt, helst med røde myggelarver. Efter
et døgns tid er det min erfaring at hannen så begynder at bygge sin
skumrede i et hjørne af akvariet. Han bobler gerne et døgn's tid eller
to. Sørg stadig for hyppig fodring til dem begge. Hunnen er så ved at
være godt tyk af æg, og klar til parringen. De mørke hunner får på denne
tid mørke lodrette striber når hannen er i nærheden. Alle hunner ståe
nærmest lodret og viser de er klar. Så er det tid til at lukke hende ud
til hannen. Han jager hende sikkert og bider en del i hende inden de
kommer til sagen. Det er meget normalt at avlshunner hurtigt kommer til
at se ret hærgede ud, men deres sår heler igen, dog vokser deres finner
ikke ud igen hvis han napper stykker af dem, hvilket sker ofte.
Når de er færdige med at lege, er det tid til at tage hunnen over i et
syltetøjsglas. Hun vil sikkert gerne hjælpe hannen med at samle æg op,
men det er kun for at æde dem hun gør det og så bliver hun igen jaget.
Op i et glas med hende og giv hende en god gang foder. Lad hende være
der et par timer så temperaturen er den samme som det akvarie hun går i
normalt, så putter du hende derover.

Hannen passer på reden den næste uges tid. Efter ca. 2 dage klækker
æggene og de små unger ligger oppe i overfladen og ligner kommaer eller
minihaletudser. De lever af blommesækken de første par dage, men det er
en god idé at komme lidt Liqufry no.1 i vandet så det kan nå at udvikle
sig så der er godt med mad i vandet til dem. Når de begynder at svømme
rundt selv, tages hannen også fra dem, for nu ligner det levende foder
for ham og han kan finde på at æde dem. Efter ca. 2 mdr begynder de små
hanner at slåsse med hinanden og så er det tid at få skilt dem ad, og
solgt eller foræret væk. Som sagt de KAN ikke sammen. Hunnerne kan godt
gå sammen, men hannerne må som en nødløsning evt. over i syltetøjsglas
der er kogte eller lignende indtil du kan komme af med dem. Men vær
forberedt, går det godt kan du let ende op med at få 150-200 i et kuld

God fornøjelse.

Ris og ros modtages gerne.

Denne artikel er skrevet ud fra egne erfaringer, og der er selvfølgelig
hundrede af måder at gøre tingene på, dette er bare min.

http://www.kandu.dk/

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 03-10-01 17:13

Hej Anette.
Flot artikkel, som giver indsigt til dem som gerne vil lære om Betta
splendens.
Hilsen Ditte

newspu7.545$%D3.110470@news000.worldonline.dk...

Fra : Inga Jensen

Dato : 03-10-01 20:21

Hej
Selvom jeg ikke lige har kampfisk, derimod gurami, syntes jeg det er godt
skrevet, mere af sådan noget fra andre også gerne med oplysninger om hvad
fiskene kan gå med af andre fisk, lækkert at kunne printe en side ud om de
forskellige arter af fisk, som folk holder.
MVH
Inga

Fra : Christian Steffensen

Dato : 09-10-01 18:25

Annette smider du ikke lige din e-mail?
Vil lige spørge dig om noget udenfor nyhedsgruppen :)

Fra : AnnetteS

Dato : 10-10-01 05:24

Hej Christian.
Den er barbara_jordfed@chicks.dk du er velkommen :)