Ny dækkasse rør? halogen? luft? glas?
Fra : Jens Jacob Buus

Dato : 02-10-01 19:31

Når nu jeg skal til at lave en ny kasse til mit akvarie, havde jeg tænkt mig
at der ikke skulle mangle noget.
Det er til 300 liter hjemmebyg til stuen, med pragt smerlinger og killi fisk
og så er der sneget sig et par perleguramier ind. Der er også nogle gule
sugemaller jeg ikke kender navnet på, men de ser meget for-ældlet. (hedder
det det!?) Plantet til med vallisneri, tre sværdrager, og nogle
croptocoryner ca. 25 cm. høje med hammerslået røde blade. (Når jeg engang
slipper af med de penselalger, jeg har ladet komme alt for vidt!)
Spørgsmålene er til den ny dækkasse:

1. Hvor mange rør skal jeg lave plads til ?

2. Er der en anden løsning end dækglas ? Det ligner jo en
ommøblering af stuen når glas skal renses for kalk

3. Er det en god ide at lave plads til en lille lydløs moter til
ventilation under kassen ?
(Af hensyn til køling af rør,hvis det har nogen effekt for
holbarheden. Det menerjeg at have læst.)

4. er der nogen der har gode erfaringer med halogener ? og hvilken slags
?

5. Andre ting der skal tages højde for ved fremstillingen af ny
dækkasse?
Tak skal du ha' det er en ordentlig smøre.
Hilsen JJ

Fra : ole larsen

Dato : 02-10-01 21:05

Jens Jacob Buus skrev i meddelelsen
<3bba0730$0$51410$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
> [...]
>slipper af med de penselalger, jeg har ladet komme alt for vidt!)
>Spørgsmålene er til den ny dækkasse:
>
>1. Hvor mange rør skal jeg lave plads til ?

Så mange, du har plads/råd til - de behøver jo ikke alle at være tændte.

>2. Er der en anden løsning end dækglas ? Det ligner jo en
>ommøblering af stuen når glas skal renses for kalk

At bygge uden glas kræver høj grad af vand/stænk-sikkerhed. Del i stedet
glasset ud for en tværstiver

>3. Er det en god ide at lave plads til en lille lydløs moter til
>ventilation under kassen ?
> (Af hensyn til køling af rør,hvis det har nogen effekt for
>holbarheden. Det menerjeg at have læst.)

Næste gang jeg bygger kasse overvejer jeg at sætte spolerne under
det akvariet står på.

>4. er der nogen der har gode erfaringer med halogener ? og hvilken
slags
>?

Mere varme,mindre lys end rør, men som punktbelysning kan det være rigtig
flot,
så kombiner evt.

Ole