luftgevær
Fra : Jeppe

Dato : 28-09-01 18:42

hej jeg er en dreng der (rigtig meget) intresseret i jagt. så mit spørgsmål
er om der er nogle der har et godt forslag til et luftgevær, det skal bruges
til en lille smule fugle men rigtig meget og mest til at trænne præcison og
konkurerre med familie og venner.

Hilsne Jeppe

Fra : NPS

Dato : 02-10-01 19:10

har du jagttegn og er du under 18.
Efter at du har svaret på kan vi tage stilling til dit spørgsmål.

MVH

NPS

Fra : ZUM

Dato : 11-10-01 19:47

Han er selvfølgelig 18 år og har jagt tegn.
Er du 55 år og politibetjent?

Der blev stillet et simpelt spørgsmål. Hvis du ikke kan besvare det, så lad være med at sende dit pjat.
Du vil formodentligt alligevel ikke køre landet rundt, for at se hans kørekort og jagttegn ????

Om han må købe et luftvåben, og hvad han bruger det til har du alligevel ingen indvirkning på.
Bortset hans egen fornuft, er sælgeren og hans forældre de eneste der har en chance for at overvåge
købet/brugen.

Din kommentar vil i værste tilfælde forårsage, at der bliver købt et forkert våben, som vil skade en masse
fugle i stedet for at dræbe dem.

Jan

Fra : Lasse Lundberg

Dato : 17-10-01 14:30

jeg mener at et luftgevær skal være mindst .22 med en hatighed på 150 m/s
for at det må bruges til jagt !

til hygge skydning vil jeg anbefale et diana/rws 34/36(12-14foot/pounds
energi) her kan alle være med nem at knække gode skydeegenskaber ca 280 m/s
i .177

hvis riflen også skal bruges til jagt så er der .22 kaliberen som er til at
få gode hagl til herhjemme
en diana/rws 48(21foot/pounds energi) er et økonmisk og fornuftigt valg, jeg
vilel ikke vælge de større kalibre da man ikek rigtigt vinder noget på det
andet end måske en pænere skæfte, de er nemlig ikke kraftigere ligemeget
hvad forhandleren siger !

whierauch laver også nogle rigtig lækre rifler den der hedder hw90
(20foot/pounds energi)har masser af power og er udtstyret med en gas fjeder
i stedet for metal, det betyder mindre rekyl, og højere power.

Theoben, laver nogle MEGET lækre/krafige rifler, men de koster også kig på
www.theoben.co.uk

for al anden info om rifler kig hos www.straightshooters.com i usa har de et
mærke der hedder beeman, som står for whierauch og en stribe andre de bare
sætter beeman mærket på

til en fjeder riffel ligemeget om det er gas eller metal fjeder skal være
meget omhyggelig med valg af kikkertsigte....da rekylet fra en
fjeder-luftriffel er markant anderledes end en krudtriffel, pga af deres
mekaniske virkning...og vil derfor ryste kikekrtens trådkors/linser løs
ganske hurtigt ! bushnell trophy 4-12x40 er et rigtigt godt valg det holder
til rigtig meget, montagerne skal også være gode !

rws har taget et koreansk riffel(career 707) til sig på trykluft, denne
pumper man op til 3000 psi (samme tryk som i en dykker tank) så har man til
ca 50 skud på 40f/p dvs 300m/s med tunge hagl, og man kan skrue op og ned
for trykket mellem 20-80f/p på nogen af modellerne....de har næsten ingen
rekyl...kan lyddæmpes rigtig meget (der er et stort udvalg af dæmpere) det
kræver at man køber en special håndpumpe eller invistere i dykker tank til
at "lade" den op med, her kan man bruge alle former for kikkert.

daystate lever nogle rigtig fede trykluft rifler

fordelen ved fjeder er at man har uendelig med skud når man er af sted,
hvorimod trykluft giver dig ca 40-70 skud al efter hvor kraftige de skal
være.

til mål skydning i haven er 12 f/p fint da man typisk hele tiden er på samme
afstand af målet og kurvet kuglebane ikke betyder noget. 12 f/p er også fint
til 25-35 meter .....til jagt fortrækker jeg mindst 20f/p da de har en
rimelig kurvebane og man ikek skal sigte al for meget hverken over eller
under alt efter afstanden.......jeg finder på min trykluft riffel at 40f/p
er det bedste kompromis mellem power og antal skud....jeg får således 50
skud ud af en oppumpning....og det er mere end rigeligt til 50 m skud og de
lange 100 m er også mulige men det kræver virkelig øvelse, og ensartet hagl
af den tunge type (32 grains)

men skriv til mig hvor meget du vil ofre og hvad du har kig på så kan vi
lige snakke lidt om det

hvis du køber brugt, så kan jeg også lige teste din riffel for dig med en
chrony så du kender udganghastigheden...så er det nemt at se om der er noget
galt indvendigt/mekanisk i riflen......

nu gider jeg ikek skrive mere...hygge

Lasse
Theoben Eliminator .22
Career 707 .22
ex. rws 24,36, 38, 52
ex. wiehrauch hw90

Fra : p2m

Dato : 24-06-03 21:37

Hey lasse, jeg ville bare lige hører om din version af den career 707 er
en carbine.
for så ville jeg godt høre hvor mange stabile skud du får ved
forskellige hastigheder.

Mail: a2m@mailme.dk

på forhånd tak

http://www.kandu.dk/