Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nikon F90X - kontra F70/F80 ??
Fra : Administrator@cluste~

Dato : 16-12-00 19:56

Hej gruppe,

I mit forsøg på at finde et erstatnings kamera for mit "gamle" Nikon F70,
som led en krank skæbne på stengulvet i spisestuen, er jeg blevet anbefalet
at købe et F90x, - evt. et nyere brugt.
For nyt koster det iøvrigt kr. 6.600,- i Tyskland.

Jeg søger nu informationer om dette kamera:
- Er der noget F90x ikke kan, som F70 kan?
- Skal jeg være specielt "vågen" vedr. et-eller-andet i forbindelse med
dette valg?

Vedr. blits til kameraet:
Hvilken skal jeg vælge - Nikon SB28 LZ36 eller SB28 DX? (hvad er
forskellen?)

På forhånd tak for hjælpen,

Søren
e-mail: soren@cluster.dk

Fra : Martin Bay Hebsgaard

Dato : 17-12-00 07:44

Hej Søren

Om F90x'eren kan klare en tur i gulvet ved jeg godt nok ikke, men den virker
meger mere robust end f.eks. F70 og F80.

F90x har flere funktioner og kan ude noget mere end F70. Hvis du har en
trådudløser til F70'eren skal du have ne ny eller en adaptor.

SB-28DX er fremstillet specielt til Nikon D1 for at opnå TTL. Så skal du
bruge den SB-28 til den kommende F90x skal du vælge SB-28 (LZ 36). Jeg ved
faktisk ikke om SB-28DX virker som en alm. SB-28 hvis du sætter den på en
F90x - den er noget dyrere, men det kunne være smart hvis man regner med at
skulle opgraderer. Ok, jeg kan godt se at priserne på nuværende er lidt høje
for digitale spejlreflekskameraer, men hvem ved hvad de har i mule posen.

Martin

Fra : Ask Bjoern Hansen

Dato : 20-12-00 22:51

"Martin Bay Hebsgaard" <martin_hebsgaard@wanadoo.dk> writes:

[...]
> [...]
> faktisk ikke om SB-28DX virker som en alm. SB-28 hvis du sætter den på en

Det goer den. (I hvert fald paa mit gamle F90).

> [...]
> for digitale spejlreflekskameraer, men hvem ved hvad de har i mule posen.

.... sikkert ogsaa en ny blitz man hellere vil have til den tid. Hvis
jeg ikke havde brug for DX udgaven ville jeg koebe den uden nu.

--
ask bjoern hansen - http://ask.netcetera.dk/

Fra : Administrator@cluste~

Dato : 17-12-00 18:43

Tak til både Kim og Martin for rigtigt gode og kvalificerede svar. Jeg
arbejder videre med det kommende køb og forventer at købe i løbet af en
uge - eller to.

Om det bliver et nyere brugt F90x - eller et helt nyt - må tiden vise. Det
afhænger bl.a. af, om jeg kan finde et godt, nyere kamera.

Kommentarer fra andre bidragsydere er naturligvis stadig velkomne.

Med venlig hilsen
Søren Kleist

Fra : N/A

Dato : 20-12-00 17:28

Fra : N/A

Dato : 20-12-00 17:28

Fra : Thomas

Dato : 20-12-00 17:28

Ja, ja, man må vel forvente at få svar på tiltale.

"Kim Østrup" wrote:

> [...]
> billeder
> række
> være
> F100,
> rend
> kombination, så
> giver
> ikke
>
> At F80 bliver omtalt som et amatørkamera skyldes det simple faktum, at de
> professionelle ikke bruger det - det er derfor nogle omtaler F90X som et
> professionelt kamera - det var (og er måske stadig) det foretrukne kamera
> for mange af fotograferne fra Natinal Geografic.

OK, med 8 mdr. på bagen kan vel ikke forvente at have hørt om fotografer
udstyret med et F80 (og de har nok råd til F100, som klart er at foretrække).

> Du vil gerne ha´ et let hus, så sættet ikke er så tungt når der monteres en
> fed linse. Jeg værdsætter balncen i sættet mere - min F50 påmonteret Sigma
> 28-70/2,8 hænger noget med næsen og med SB-28 på - tjaee så skal der
> fingerkræfter til at pege linsen ligeud På F90x med MB-10 blancerer
> sættet noget bedre - men den hænger selvfølgelig også med telezoom på.
>
> Jeg er bestemt ikke enig i at F80 har bedre spec end et F90X - det må du
> vist hellere uddybe. F90x har eksponeringskompensation på 1/3, kan
> synchroniserer på 1/250, FP sync. på 1/4000, lukketid 1/8000, flere billeder
> [...]

Enig - det kommer an på hvad man fokuserer på, ikk'?

> Der hvor F80 "overgår" er på bracketing, multieksponering og antallet af
> fokusfelter - men jeg vil nu foretrække en hurtigere autofokus, et robust
> hus og mulighed for vertikaludløsning med MB-10. Og skulle jeg savne visse
> funktioner kan jeg jo bygge ud

Jeg mener også at lysmålingen er bedre (omend det nok ikke kan ses).

> Hvis antallet af funtioner skulle være afgørende for et kamera´s status -
> amatør contra prof - så ville alle Minolta´s kameraer være prof - og Canon´s
> tildels også
>
> Det vigtigste for et prof kamera kunne jeg forestille mig kunne være, at
> kameraet dur til det det skal - nemlig at lukke en vis mængde lys in på en
> vis mængde tid - og at det kan gøre det igen og igen - uanset vejr og vind.

Det kan de vel begge?

> til
> køb.
> trods
>
> Når objektivet nu er så vigtigt burde du måske have brugt de penge du
> sparede på kamerahuset på at købe bedre optik - nej, undskyld spøg tilside.
> 28-105 gi´r efter sigende rimeligt skarpe billeder.

Alternativet var 28-80 mm!

Fra : Ask Bjoern Hansen

Dato : 20-12-00 22:54

Thomas Hartig Braunstein <t.braunstein@dias.kvl.dk> writes:

[...]
> [...]
> rundt med en fed linse for enden, bliver det alligevel en tung kombination, så

Uhmn, ikke noedvendigvis. Med en tung linse og et let kamera er
"balancen" ikke naer saa god som hvis det er mere afpasset.

> [...]
> var det bedste køb. Det gjorde desuden at jeg ikke skulle gå på
> kompromis med objektivet, som trods alt er relativt vigtigt, hvis

Objektivet vil ofte vaere vigtigere end huset. I disse dage er det
ogsaa mere sandsynligt at man vil skifte huset ud (digitalt, whatever)
end objektivet.

--
ask bjoern hansen - http://ask.netcetera.dk/

Fra : N/A

Dato : 18-12-00 19:12

Fra : Henrik Egedorf

Dato : 18-12-00 19:12

> F90X har DOF-preview - F70 ej.

> F90X flashsynkroniserer på 1/250 sek. - ved FP highspeed op til 1/4000
> sek. - F70 mener jeg ikke kan klare 1/250 sek, men om det er1/125 eller
> 1/200 ved jeg ikke.

F70 klarer 1/125 kun
> F90X kan udstyres med vertikalgrebet MB-10, som har udløser - F70 gi´r ikke
> tilsvarende mulighed.
> F90X har udskiftelig matskive - F70 ej.
> F90X kan udvides med databagstykke der gi´r mulighed for multieksponeringer,
> bracketing, mm. - F70 ej.
F70 har indbygget bracketing. F70D har dato.
> F90X kan tilsluttes pc´er ved hjælp af særlig software og kabel hvilket gi´r
> mulighed for at stille forskellige customsfunktioner og udlæse
> optagelsesdata for mere end 30 film.
> F90X har lukkertider der kan indstilles i 1/3 lv - og kan lukke helt ned på
> 1/8000 - F70/F80 kan lukke ned på 1/4000 og jeg mener
> eksponeringskompenasationen er i halve trin.
F70 bruger også 1/3 EV, fra 1/4000 til 30 sek.

> En anden, men efter min opfattelse meget væsentlig forskel på F90X og
> F70/F80, er hvordan det føles at ha´ i hænderne og for øjet - der er en
> verden til forskel. F90X føles mere robust (særlig mere end F80) og lyden
> uhmmm..
Lyden af F90x er som en traktor sammenlignet med F70 som er
utroligt lydsvagt. Jeg kender ikke F80.

F90x og F70 er ældre modeller som er blevet afløst af F100 og F80
hhv. Jeg ved ikke om ikke jeg ville vælge at købe et brugt F70 og
se tiden an.

F80 og F100 understøtter de nyeste objektivtyper fra Nikon. Det
gør F70 og F90x ikke - til gengæld understøtter de ai(s)-
objektiver (MF). F100 gør vist også, men F80 gør ikke!

Måske et brugt F100 om et par år er til at komme i nærheden af
økonomisk?

> SB28DX er lavet til at passe til Nikon D1 - topprofessionelt digital
> spejlrefleks. Det passe fint på almindelige SLR, men fidusen må være at man
> regner med at skulle bruge det på en D1´er på et tidspunkt. SB-28 er en
> kanongod flash til en hvilken som helst af nævnte SLR kameraer.

Sunpak's nye PZ5000 er noget billigere og kan vist det samme som
en SB28?
Ellers er Metz's flash osse gode. Men lige så pebrede som Nikons.

Henrik Egedorf

Fra : N/A

Dato : 22-12-00 12:55

Fra : Henrik Egedorf

Dato : 22-12-00 12:55

> det lyder godt - man kunne måske godt undvære et par decibel, hvis man får
> lov at skyde i kirken ifm bryllup el.l.

he he....

> Man må gøre sit behov op og købe udfra det. Hvis behovet tilsiger en F90x,
> en F100 eller en F65, så er det det man skal købe - har man ikke råd til en
> ny må man købe brugt´- og hvis brugtpriserne er for høje - tjaee. så kan man
> jo revurderer sine behov eller sin økonomi.

Enig! Men måske behovet ikke er større end at en brugt F70 kan
holde på ens nikonglas i de næste par år?

> mellem PZ5000 og SB-28 - men at påstå at et Sunpak - eller et hvilket som
> helst andet ikke originalt flash aggregat kan det samme som SB-28 er vist at
> tage munden for fuld. Specifikationer er langtfra alt en flash kan.

Øhh.. tag lige dén ind:

"Specifikationer er langtfra alt en flash kan."

Hvad kan den så??

> Hvis sandheden skal frem finder man
Sandheden, ja tak - men det er jo dogmatik det du siger, højtærede
ven! Det er en påstand uden underbygning - jeg kender ikke dine
kilder.

Glædelig jul!

Henrik Egedorf

Fra : N/A

Dato : 26-12-00 19:53

Fra : J.Kobel

Dato : 26-12-00 19:53

Kim Østrup <(fjern filter) FILTERkim.gitte@bigfoot.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:2w326.206$g7.2924@news.get2net.dk...

> Henrik Egedorf <Henrik.NoVonEgedorf@get2net.dk> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:MPG.14ad5f5f3787759998973c@nyheder.get2net.dk...

> Som indenfor alle andre brancher finder man opså blandt
> fotoudstyrsproducenter visse mærker som lover en del mere end de kan holde.
Klip<

Ovenstående indlæg slutter som nedenfor.
Bortset fra, at det er usædvanligt at sætte et udråbstegn efter jul, så er der nok
intet til hinder for dette.
Hvis man endelig skal kritisere, så skal jul altid staves med stort, altså Jul.
Endeligt hører det slet ikke til i en gruppe for foto, der er andre grupper som
blander sig i sprogforskning.
Mvh. J.Kobel

Fra : N/A

Dato : 26-12-00 21:30

Fra : J.Kobel

Dato : 26-12-00 21:30

Hej Kim Østrup
Det jeg skrev var ikke noget indlæg, det var en tanke om det du havde skrevet om det
famøse udråbstegn, og ikke andet.
Det vil være spændende at se, hvor mange gange vi kan få skrevet i denne NG om
dette emne og din nye bemærkning til mig.
Skulle vi ikke hellere lade de øvrige NG -gruppedeltagere være i fred og skrive noget
fornuftigt om vor kære fotohobby.?
Mvh. J.Kobel

Kim Østrup <(fjern filter) FILTERkim.gitte@bigfoot.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:c7626.251$g7.4461@news.get2net.dk...

Fra : Mikkel Rasmussen

Dato : 29-12-00 00:36

> Hvis man endelig skal kritisere, så skal jul altid staves med stort, altså
Jul.
> Mvh. J.Kobel

Hvis man skal kritisere, bør man slå det op,
Jul staves ikke med stort - undtagen i starten af en sætning (jvf.
Gyldendals Retskrivningsordbog: jul sb. -en, -e.).

Hilsen
Mikkel Rasmussen

Fra : J.Kobel

Dato : 29-12-00 11:29

Mikkel Rasmussen <footech@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:LoQ26.484$CW1.9424@news.get2net.dk...

> [...]
> Jul staves ikke med stort - undtagen i starten af en sætning (jvf.
> Gyldendals Retskrivningsordbog: jul sb. -en, -e.).

Ha, der fik jeg den, tak fo'ret.
Ellers godt nyår, det er dejlig at være 72 år og mit største ønske er at blive 73
år.(;--))

Mange venlige hilsener
Jørgen Kobel.

Fra : N/A

Dato : 22-12-00 13:54

Fra : Henrik Egedorf

Dato : 22-12-00 13:54

> Jeg mener ikke der er belæg for at F100 skulle afsøse F90x, det er to
Det har du nok ret i! F90x sælges ab fabrik endnu, men mon ikke
det er en markedsføringsmæssig disposition? Om føje år udgår F90x
så, og F100 falder i pris!

> Der er kun ET objektiv fra Nikon på nuværende som ikke understøttes. Det er
> en VR 80 - 400 mm til omkring 13k.

Der kommer nok flere, ikke?
Det interessante er i lige så høj grad muligheden for at anvende
de billige manuelle nikon-objektiver som markedet flyder med....
Det må jo være en vurdering for den enkelte, om man vil støvsuge
markedet for billige brugte objektiver eller satse på de nyeste VR
objektiver.... men betragtningen slipper man ikke for ved valg af
hus.

> F90x lyder som moget der er bygget godt og solidt.
Ja en traktor F70 er utroligt diskret.

> En brugt F100 vil alt andet lige være dyrere end en brugt F90x.
Og mere attraktivt...

Henrik Egedorf