Hvor blev 4-forestillingen af?
Fra : GIZMO

Dato : 02-10-01 17:40

Da jeg var knægt gik vi i biffen klokken fire!

Eller gjorde vi? Tja, jeg har ikke tjekket det, men jeg kom til at
spekulere lidt over de tidspunkter, moderne biografer vælger at vise film
på - især i København (4-forestillingen har det stadig fint i store dele
af provinsen).

Jeg kan godt forstå, at man i store biografer med mange sale er nødt til
at sluse alle gæster ind på samme tidspunkt, og at teknikken sikkert gør
det muligt for en enkelt operatør at kunne starte filmene i 14 sale på en
gang med et tryk på en knap.

Men hvorfor starter filmene på de tidspunkter, de gør? 16.30, 19.00 og
21.30 synes f.eks. at stå stærkt. Er det tidspunkter, der rent faktisk
passer publikum, eller finder vi os bare i det, fordi sådan er det bare?

Og hvorfor starter filmene på stort set samme tid over hele byen - også
selv om den samme titel vises i konkurrerende biograf-komplekser?

--
Gizmo

Fra : Jacob Skaaning

Dato : 02-10-01 22:57

"GIZMO" <NoSpam@post6.tele.dk> wrote in message
> [...]
> det muligt for en enkelt operatør at kunne starte filmene i 14 sale på en

Jeg tror nu ikke at operatørerne kan starte alle filmene ved tryk på en
knap... der skal stadig tages højde for ting som skarphed osv... og det
gøres ikke sådan lige ved fjernkontrol, så vidt jeg ved.

> [...]
>
> Og hvorfor starter filmene på stort set samme tid over hele byen - også
> selv om den samme titel vises i konkurrerende biograf-komplekser?

Empire bio i København har biograftiderne 12:30, 15:00, 17:30, 20:00 og
22:30.
De er efter min egen mening og erfaring meget rarere end de 'normale' !

Jacob

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 02-10-01 23:34

GIZMO <NoSpam@post6.tele.dk> skrev bl.a.:

> Da jeg var knægt gik vi i biffen klokken fire!
> Eller gjorde vi?

Jaeh, mon ikke? Da jeg var dreng i 40erne og 50erne - på Amager
- gik vi i biffen*) kl. 4 hver søndag. Sommer tider kl. 5.30 hvis
4-forestillingen var udsolgt. Og aftenforestillingerne begyndte altid
kl. 7:10 og 9:10. Hvad de lidt skæve tidspunkter skyldtes ved jeg
ikke rigtig, men i al fald var filmene gennemgående ikke så lange
dengang som nu. Og der var færre, men ofte bedre, reklamer.

Måske kan du se en forklaring på spilletidspunkterne i Ole Taudal
Poulsens glimrende værker "Københavns biografer" og/eller i nogle
af hans andre bøger.

*) Amager Bio, Merry Teatret, Aladdin, Atlantic Bio og Bergthora.
http://www.grandt-aarhus.dk/Amager/Bif.htm

Mvh.: Jørgen

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 03-10-01 11:47

> [...]

> Og hvorfor starter filmene på stort set samme tid over hele byen - også
> selv om den samme titel vises i konkurrerende biograf-komplekser?

Jeg tror det er vanetænkning ligesom alt andet i DK. Søndagslukket,
Nyhederne, TV-Avisen midt i middagsmaden, biografforestillinger som ikke
passer til moderne mennnesker, S-tog der ikke kører om natten i
weekenden, sygeplejesker som møder kl. 07.00 og så videre og så videre.

Danmark er simpelthen elendig til at tilpasse sig borgerne - det er
altid os der skal indrette os efter fuldkommen tåbelige regler/vaner.

I Gentoftegade i umiddelbar nærhed af hvor jeg bor ligger der en
DøgnNetto, som har åbent om søndagen, hvilket er helt vildt genialt. Det
er en mega succes med det resultat at alt er udsolgt kl. 13 - 14 stykker
om søndagen - men de har altså åbent til 22.00 !!!!

Skoleelever har sommerferie når det regner og ikke i juli/august hvor
det traditionelt er godt vejr........

Gudstjenester er kl. 9.00 søndag morgen, hvor folk sover...........

Vaner vaner og atter vaner - nytænkning skal der til !

--
Ciao Jesper )

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 03-10-01 14:28

Jesper Haaber Gylling fastslog blandt meget andet uden for emnet:

> Vaner vaner og atter vaner - nytænkning skal der til !

Ja, måske. Har du overvejet at emigrere?

--
¡Hasta luego! Jorge de la Hamigen
Berømte Sidste Ord XXVII:

Fra : Peter Pan

Dato : 03-10-01 17:21

> [...]
>
> Og hvorfor starter filmene på stort set samme tid over hele byen - også
> selv om den samme titel vises i konkurrerende biograf-komplekser?

Jeg tror egentlig der er en simpel grund.

Der skal sælges så mange billetter så muligt. Derfor gælder det om at have
filmen til at køre så meget så muligt.

Så hvis en film varer 2 timer, starter forstillingen hver anden time (+ et
par minutter til at få folk ud og ind.)
Og så er det lige meget om klokken er 16.00, 16.15 eller 16.30. Den skal
bare startes så hurtig så muligt så der kan komme penge i kassen!

Og når det er ens ved alle biografer er det nok fordi de alle viser de samme
film!.

Det største problem er jo nok egentlig at film ikke er lige lange. For det
var jo nemt at have faste tidspunkter at film startede på hvis de alle
varede 100 minutter.....

Mvh
Anders

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 03-10-01 17:35

"Peter Pan" <.@anders.dk>
> [...]
> Og så er det lige meget om klokken er 16.00, 16.15 eller 16.30. Den skal
> bare startes så hurtig så muligt så der kan komme penge i kassen!

De kunne jo bare starte første visning på et andet tidspunkt, så ville
de ikke have noget spildtid. Fortæl mig, hvis jeg har misforstået din
teori.

Nej, jeg undrer mig også over, at det er, som det er. Det burde nok
være sådan, at der var så stor forskel som muligt på de forskellige
biografer.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Peter Chiang

Dato : 03-10-01 18:32

"Peter Brandt Nielsen" <brandt@etklikherfra.dk> wrote in message
> De kunne jo bare starte første visning på et andet tidspunkt, så ville
> de ikke have noget spildtid. Fortæl mig, hvis jeg har misforstået din
> teori.

Ja da, men det betyder yderligere udgifter til personale, at de skal komme
tidligere :)

> Nej, jeg undrer mig også over, at det er, som det er. Det burde nok
> være sådan, at der var så stor forskel som muligt på de forskellige
> biografer.

Tiderne ligger nok sådan at det er lettere for forbrugerne at huske
spilletiderne. Men du har helt ret at det ville være rart med forskellige
spilletider.
Kunne huske da Scala Bio startede 15 min efter Palads, eller var det omvendt
:)

Med venlig hilsen

Peter

Fra : Kasper Daniel Hansen

Dato : 03-10-01 20:06

Du er nok inde på noget af det rigtige. De fleste biografer har 2 1/2 time
mellem forestillingerne, mange film varer jo 2 timer + reklamer og trailers
etc. så 2 1/2 er nok ikke dumt. Jeg tror det hele lægges efter
sluttidspunktet. Hvis den sidste film starter før 2130 vil den næstsidste
forestilling være før kl 19 hvilket er lige tidligt nok. Og starter den
senere end kl 2130 vil den slutte lidt over 24 hvilket mange kunder måske
(?) vil føre er for sent.

Selv kan jeg godt lide Empires 22 forestillinger - men dels bruger de ikke
tid på det store reklame/trailer helvede og dels møder jeg ikke kl 9
morgenen.

Alt i alt handler det om at have to forestillinger om aftenen, den tidligste
skal ikke være for tidligt og den seneste skal ikke være for sent.

Det er i hvert fald mit bud.

Kasper