Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Støv inne i objektivet !
Fra : Amund Johansen

Dato : 13-12-00 12:25

Hei
- hjelp !. Jeg skulle ta en liten overhaling på linsene mine og så til
min forferdelse en del støvkorn inne i min 50mm (Canon EF 50mm f/1,8
II).

Hva gjør jeg med dette ? Siden objektivet er "åpent" rundt bakre
linseelement - kan jeg støvsuge støvet ut ? Og er det mulig å åpne
objektivet selv for å rense linseelementene ? (siden objektivet er så
billig som det er koster sikkert en proff rens nesten like mye ?).

Amund
--
I'll see you on the dark side of the moon

http://home.online.no/~amunjoha/index.html

Fra : Peter Schrøder

Dato : 13-12-00 15:01

Amund Johansen skrev...
> [...]
> objektivet selv for å rense linseelementene ? (siden objektivet er så
> billig som det er koster sikkert en proff rens nesten like mye ?).

Du kan _som regel_ skrue bagerste linsegruppe ud hvorved
blændemekanismen bliver tilgængelig. Det er som regel her støv
samles.
Støv fjernes bedst med luft. (puste uden at spytte) hvad hedder det
på norsk?

Fra : N/A

Dato : 15-12-00 18:59

Fra : N/A

Dato : 15-12-00 18:59

Fra : Troels Egeberg Hanse~

Dato : 15-12-00 18:59

Hej Olle
forlåt mit dårlige svensk!!
Kan du prøve at forklare hvad en skalbagge er??
Det var da rart at vide hvad man skal passe på under sydens sol

Med venlig hilsen
Troels Egeberg Hansen
tegeberg@post.tele.dk

Fra : N/A