Akvarieplanter over vand?
Fra : Neumann, Thomas

Dato : 02-10-01 12:31

Hejsa

Jeg har nogel "Cryptocoryne" tror jeg de hedder.

De gror som pisket. Nogle af planterne har fået lov (dovenskab) til at gro
op igennem overfladen. Efter lidt vedlighold har jeg så genplantet dem under
vand, men jeg synes at bladene i toppen (dem som før var over vandet) har en
anden form og er mere mørke-grønne i forhold til nye blade på de andre som
gror under vandet. Pyha... sikke en forklaring.

Nu mit spørgsmål. Vil Cryptocoryne gro/leve delvist i vand og delvist i
luft? Den blomstrer måske endda over hvis den gror således? For så vil jeg
måske prøve det.

Tak

Thomas

Fra : Carsten Gall

Dato : 02-10-01 15:16

Neumann, Thomas <nospam@neumann.dk> skrev i en
> [...]
> luft? Den blomstrer måske endda over hvis den gror således? For så vil jeg

Cyptocoryner er ikke rigtige undervands planter, der hvor de lever i
naturen, stikker de
"hovedet" op over vand i tørtiden. At de så trives udemærket uden tørtid,
er en anden sag.
Bladene har både en anden form og farve, end bladene undervandet. Når
planterne får mulighed for at
få overvandsblade, er der også en mulighed for at de kommer til at
blomstre.
Mange af Cyptocorynerne, er faktisk umulige at adskille arts mæssigt,
hvis man ikke har blomsten at gå efter.

Hvis du pludseligt omplanter en plante med overvandsblade, til et liv på
bunden at akvariet, vil bladene "smelte"
væk, men kommer igen som almindelige undervandsblade.

Carsten

Fra : ole larsen

Dato : 02-10-01 17:28

Carsten Gall skrev i meddelelsen <9pci14$1sjk$1@news.cybercity.dk>...

> Mange af Cyptocorynerne, er faktisk umulige at adskille arts mæssigt,
>hvis man ikke har blomsten at gå efter.
>

> Carsten

Og mange er det også selvom man har blomsten. Og det bliver ikke meget
mere klart selvom man tæller kromosomer.

Ole

Fra : ole larsen

Dato : 02-10-01 17:26

Neumann, Thomas skrev i meddelelsen <9pc8il$k08$1@sunsite.dk>...
> [...]
>luft? Den blomstrer måske endda over hvis den gror således? For så vil jeg

Mange Cryptocoryner gror i naturen som sumplanter der i perioder er
oversvømmede, så
du er ikke så galt på den.

Ole

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 02-10-01 17:45

"Neumann, Thomas" <nospam@neumann.dk> wrote in message
> [...]
> luft? Den blomstrer måske endda over hvis den gror således? For så vil jeg

Hej Thomas.
Nu ved jeg jo ikke lige hvor du har fået dine planter fra, men er de fra
tropica, så har de faktisk allerede levet en del af sit liv over vand. Der
bliver planterne nemlig plantet så det bare er rødderne som er under vand -
pånær nogle mere specielle arter.
Så lad bare dine planter gro over vandet, for det vil faktisk være med til
at give dem en bedre tilværelse. Hvis du vil vide mere om tropicas teknik,
så se deres hjemmeside, eller evt invester i deres plantekatalog. Den er
temmelig nyttig, når man lige vil vide lidt mere om planterne.
Hilsen Ditte

Fra : Neumann, Thomas

Dato : 03-10-01 15:25

Mange tak for svar folkens!

Thomas

PS: jeps... planterne er fra tropica.. men deres hjemmeside fungerede ikke
forleden da jeg postede i gruppen

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 03-10-01 17:13

Hej Thomas.
Prøv igen, for den virkede i går aftes. Du kan altid maile til dem med
spørgsmål, og du får et venlig svar tilbage, også selv om det ikke lige var
det du havde håbet på.....
Hilsen Ditte