Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Batterier Hvordan opbevares de bedst
Fra : Biker4ever

Dato : 13-12-00 10:01

Hej folks

Jeg er i tvivl om hvordan jeg opbevarer mine batterier til kameraet bedst.
Jeg køber ofte mange når jeg kan få dem til en billig pris.

Nogle gode råd ( det er alkaline )

mvh B4E

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 13-12-00 10:44

http://www.duracell.com/Our_Products/battery_care.html
http://www.energizer.com/products/alkaline/batterycare/batterycare.html

Tørt og ved normal rumtemperatur (aldrig varmt) ifølge disse to links..

Kenneth

Fra : N/A

Dato : 14-12-00 00:11

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 14-12-00 00:11

"Tue Vestergaard" <tue.vestergaard@wanadoo.dk> wrote in message
> Jepper.
> Et alkalinebatteri mister ca. 5% af sin spænding pr. år, hvis det
opbevares
> ved normal stuetemperatur og mister hurtigere spændingen ved lavere
> temperaturer.

Ved du, hvorfor det forholder sig sådan?

Jeg har mest lyst til at antage det modsatte - at nedbrydningen går
hurtigere ved højere temperaturer - men der må jo være en grund til, at det
ikke forholder sig sådan?

mvh Steffen

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 14-12-00 00:27

"Steffen Poulsen" <steffenpoulsen@[RemoveThis]usa.net> wrote in message
> [...]
>
> Jeg har mest lyst til at antage det modsatte - at nedbrydningen går
> hurtigere ved højere temperaturer - men der må jo være en grund til, at

Hmmm NASA (ok, kildekritik tilsidesat) mener tilsyneladende at 0 grader
celsius er godt:

http://www.verinet.com/~dlc/battery.htm

Ligeså

http://www.cadex.com/b_16_0_storage.asp (Verdens førende i batteri-ting,
efter eget udsagn).

"All batteries should be kept in cool and dry storage. Refrigerators as a
storage media are recommended, but freezers should be avoided because not
all chemistries are suited for storage in freezing temperatures. When
refrigerated, the battery should be placed in a plastic bag to protect
against condensation."

Men derfor kan der jo godt være specielle omstændigheder, hvor det ikke kan
betale sig at "fryse sine batterier ned" - kender du nogle, Tue?

mvh Steffen

Fra : Tue Vestergaard

Dato : 14-12-00 19:59

"Steffen Poulsen" <steffenpoulsen@[RemoveThis]usa.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> det
>
> Hmmm NASA (ok, kildekritik tilsidesat) mener tilsyneladende at 0 grader

Handler om Ni-Ca (Nikkel-Cadmium) genopladelige batterier til rumfærger. Der
står desuden at hvis man skal opbevare disse batterier ved 0 grader skal de
være afladet.

> Ligeså
>
> http://www.cadex.com/b_16_0_storage.asp (Verdens førende i batteri-ting,
> efter eget udsagn).

Er så vidt jeg kan se en side, der handler om opladere osv. og derfor også
om Ni-Ca batterier.

> [...]
kan
> betale sig at "fryse sine batterier ned" - kender du nogle, Tue?

Jeg vil gerne indrømme, at det ser ud til, at I har ret i, at Ni-Ca
batterier skal opbevares koldt.
Er der nogen der ved hvordan det ser ud for Ni-Mh genopladelige?
.....og altså stadigvæk almindelige alkalinebatterier

Tue

Fra : Poul Bekker-Hansen

Dato : 18-12-00 00:10

Batterier afgiver strøm ved en kemisk reaktion.
Selvafladning er en kemisk reaktion.
Kemiske reaktioner foregår langsommere ved lavere temperaturer.
Altså:
Selvafladning bliver mindre ved lave temperaturer.

Nogle elektrolytter kan måske ikke tåle frysning, men køleskab er ihvertfald
godt til batterier.

Poul B-H

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 13-12-00 10:48

"Biker4ever" <Biker4ever@easyriders.com> wrote in message

> Jeg er i tvivl om hvordan jeg opbevarer mine batterier til kameraet bedst.
> Jeg køber ofte mange når jeg kan få dem til en billig pris.

Så bilka havde et sæt med 4 batterier (AAA/LR04, 1300mah) + oplader til kr.
99,95 i denne uge - det var måske at anbefale hvis du bruger så mange ..

Generelt kan det vist iøvrigt anbefales at opbevare dem så køligt som muligt
(sløver den kemiske nedbrydningsproces i dem) - men af hvor afgørende
betydning det er skal jeg lade være usagt.

mvh Steffen