"Hvide vat pletter"
Fra : Finn Jensen

Dato : 02-10-01 08:29

Hej,

I lørdags fik jeg lavet helt om på mit akvarie. Helt nye fisk og planter.

Men nu 4 dage efter så er den ene nye gubby han død. (Kan slet ikke finde
den) og en gubby hun har lidt hvidt, ligesom vat plus lidt hvide pletter.
Den anden gubby hun er begyndt at få noget ligende. Indtil videre er det kun
disse 2 fisk jeg har set det på.

Hvad kan jeg gør ved dette?. Kan jeg evt. klage over dette til min
fiskepusher?. Jeg havde jo ikke nogle af de gamle fisk i akvariet eller
planer dog beholdt jeg halv delen af vandet og skiftede resten. Men jeg
havde ikke observeret disse pletter på mine gamle fisk og i det tidligere
akvarium.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Carsten Gall

Dato : 02-10-01 09:09

Finn Jensen <info@shannon-fly-dressing.dk> skrev i en
> [...]
> planer dog beholdt jeg halv delen af vandet og skiftede resten. Men jeg
> havde ikke observeret disse pletter på mine gamle fisk og i det tidligere

Du suser ned til "pusheren" og får fat i noget medicin mod svamp.
Alternativt tager du fisken med til forhandleren og hører om det er
svamp, fordi du skriver
"ligesom vat med plus lidt hvide prikker" kan der også være lidt
forkølelses pletter.

Selvom gyppier går for at være hårdføre, så er de faktisk temmeligt
sarte, mend hensyn til vandet
kvalitet. Og de kunstige gyppier som man ser i butikkerne, er om muligt
endnu mere sarte.

Jeg vil ikke påstå at vandet i dit akvarie er dårligt, men det kan være
skiftet fra noget skidt vand
til godt vand der har fået svampen til at bryde ud, evt. som en følge
skade på fiskens slimlag hvis
du har fanget dem op.

Carsten

Fra : Finn Jensen

Dato : 02-10-01 16:56

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Selvom gyppier går for at være hårdføre, så er de faktisk temmeligt
> sarte, mend hensyn til vandet
> kvalitet. Og de kunstige gyppier som man ser i butikkerne, er om muligt
> endnu mere sarte.

Jeg har faktisk ikke haft synderlig held med de gubbyer jeg har købt de 2
sidste gange selvom de er kommet fra 2 forskellige steder . Men andre
"sarte" fisk såsom scalare og guramier har jeg aldrig haft problemer med.

> [...]
> skiftet fra noget skidt vand
> til godt vand der har fået svampen til at bryde ud, evt. som en følge

Det med "vattet" er ligesom der sidder lidt hvidt på finnerne og ellers har
de lidt hvide pletter på kroppen.

Fiskene kom direkte fra "pusheren" via en pose med vand over i akvariet men
derfor kan slimlaget jo godt være blevet beskadiet hos "pusheren". Men svamp
var også mit bud da det ligner noget jeg har set på mollyer for flere år
tilbage.

Har du evt. et navn på det jeg skal bruge til at komme i vandet?

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Carsten Gall

Dato : 02-10-01 18:23

> "Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Har du evt. et navn på det jeg skal bruge til at komme i vandet?

Der er så mange forskellige mærker, at jeg ikke vil fremhæve andet end
Aqurium Munsters
produkter, og det fordi jeg selv har brugt dem. De hedder Faunamor,
Dessamor og Odimor.

Carsten

Fra : Finn Jensen

Dato : 03-10-01 10:15

> Der er så mange forskellige mærker, at jeg ikke vil fremhæve andet end
> Aqurium Munsters
> produkter, og det fordi jeg selv har brugt dem. De hedder Faunamor,
> Dessamor og Odimor.

Hej,

Fik Aschehougs Akvariehåndbog ind af døren her til formiddag så jeg
studerede billederne fra bogen med mine gubbyer. Det er vist meget svært at
sige hvad der kunne være i vejen med dem for det kan jo være både
fiskesvamp, hageorm og fiskedræber.

Hertil morgen lå omtalte gubbyhun nede ved bunden og bevægede sig ikke ret
meget. Hendes øjne var matte og "mælkehvide" så jeg valgte straks og aflive
hende. Den anden gubbyhun havde de omtalte små hvide pletter, vel 3-4
stykker på kroppen så hun røg samme vej.

Det der undre mig er at jeg nu har mistet 4 af de nyindkøbte gubbyer siden
jeg kom hjem med dem i lørdags. I akvariet har jeg ikke før haft disse
symptomer og alle de gamle fisk blev udskiftet fordi de var blevet for store
og alle planterne blev skiftet sammen med halv delen af vandet. Da jeg ikke
har haft sygdom i akvariet før så ville jeg gå ud fra at det ikke var noget
i mit vand der gjorde at gubbyerne blev syge?

Det som undre mig er at på de resterende fisk i akvariet er der overhovedet
ingen sygdomstegn med og de er livlige og friske at se på .

Nu er de omtalte gubbyer fjernet så er spørgsmålet og jeg alligevel skal
hælde noget antibiotika i vandet eller afvente tiden?? Det er vel ikke
muligt "mekanisk" at steriliserer et akvarie?. Man skal selvfølgelig skolde
alle sten men det går jo ikke med planterne og fiskene.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Carsten Gall

Dato : 03-10-01 12:30

> [...]
skolde
> alle sten men det går jo ikke med planterne og fiskene.

Som jeg tidligere fortalte er de gyppier som fåes i handlen idag, ret
sarte
så en flytning kan være ret "traumatisk" for dem, og bare det at de
kommer i vand som
ikke er fyldt med medicin, kan gøre at det bryder ud.

Det kan vel aldrig skade at give akvariet en gang medicin, for at slå
evt. overlevende
svampe sporer ihjel, men på den anden side, så kommer der jo hele tiden
nye fra luften af.

Det kan også bare være at de fisk du fik fat i bare var dårlige. Prøv at
besøge butikken du købte dem i
og se om deres har fået svamp eller hvad det nu var.
Ellers så prøv at købe dem et andet sted.

Carsten