Yngle Akvarier
Fra : Jesper Bohmann

Dato : 02-10-01 08:30

Jeg havde tænkt mig at anskaffe mig fem små 12L yngleakvarier til
Guppyer, men er der nogle her der har lidt tips til lys, varme,
filter/luft osv osv hvad kører i med?

Håber der er nogle der har en god opskrift på en nem lille opstilling

Mvh.
Jesper

Fra : Carsten Gall

Dato : 02-10-01 09:19

Jesper Bohmann <maredk@yahoo.com> skrev i en
> [...]
> filter/luft osv osv hvad kører i med?
>
> Håber der er nogle der har en god opskrift på en nem lille opstilling

Det var godt nok ikke meget plads du vil give fiskene, for tænk også lige
på at 12 L det er helt til kanten,
og uden noget grus og lign. i akvariet.
Jeg lavede for nogle år siden to akvarier, som jeg hver inddelte i 3
"celler". Hver celle er på ca.35L.
Under begge akvarier lagde jeg et varmekabel til et terrarie, således at
varmen var jævntfordelt.
Det var tilsyneladende ikke nok, da da stod i en kælder, hvorfor jeg
købte 2x50W varmelegmer, som blev
placeret i den midterste af cellerne, varmen blev meget fint fordelt
overresten af akvariet.

Akvarierne blev belyst med en enkelt lampe som lå hen over dem begge.

Til at holde dækglasset, havde jeg skået nogle små stykker aluminium som
blev limet på kanten.
Hver celle har seperat dækglas.
Der er ingen filtering på, men hver celle for luft fra en fælles
luftpumpe.
Således stod akvarierne og kørte i flere år.

Og der er blevet lavet rigtigt mnge vildgyppier i dem, og siden hen mange
Malawi og Tanganyika ciklider.

Carsten

Fra : Jesper Bohmann

Dato : 02-10-01 09:28

De er nu ellers meget større end de små fødebaljer man kan købe, hvad
rummer de, ca ½ L vand.

de voksne skal jo kun være der under legen, og hunnen til hun har
født, hannen kommer over i et andet akvarie kun til hanner og hunnen
kommer over i et kun til hunner.

derved er det let at lave linieavl med dem og du ved hvilke forældre
der giver hvilke unger uden at der er 8 forældre til hvert kuld unger

Jesper

Fra : Carsten Gall

Dato : 02-10-01 11:46

> [...]
>
> derved er det let at lave linieavl med dem og du ved hvilke forældre
> der giver hvilke unger uden at der er 8 forældre til hvert kuld unger

Der er nogle af akvarierne der meget hurtigt vil blive stoppet med fisk.
For som du ved yngler de hurtigere end de vokser op.

Men det er jo helt din beslutning, du er den eneste der kender
dine ideer med opsætningen.

Carsten

Fra : Aardvark

Dato : 02-10-01 16:23

God opskrift....overvejer selv inddeling af mit yngleakvarie, som er på 63
l.
Hvordan præcist bærer jeg mig ad med at rum inddele med glas ?
Ligenu har jeg 1 varmelegme og 1 filterpumpe (intern), hvordan med
filtrering og varme ?

Som svar på det oprindelige post.
Jeg synes de dér 12 l. er liiiige i underkanten, da det er min erfaring at
fiskeungers voksehastighed afhænger af størrelsen på baljen bl.a.

/Brian

Fra : Carsten Gall

Dato : 02-10-01 18:21

Aardvark <aardvarkREMOVE@aardvark.dk> skrev i en
> [...]
> Hvordan præcist bærer jeg mig ad med at rum inddele med glas ?
> Ligenu har jeg 1 varmelegme og 1 filterpumpe (intern), hvordan med

Jeg limede glasstykker i så det blev delt.
Varmen fordelt sig uden de store problemer, gennem glasset.
Jeg kunne se, at der skete en varme udveksling gennem glasset, for hvis
jeg havde haft en celle
tømt, og om koldt vand i skete der en opstigning at partikler langs med
glasset ind til nabocellen.
Jeg havde kun luft på, og det var ikke noget problem med manglende
filtering.

Carsten

Fra : Jesper Bohmann

Dato : 02-10-01 18:29

Er de også for små når de kun lige skal gå der til man kan skelne køn
på dem? for så vil de jo ryger over i nogle store baljer hvor de kan
gå kønsvis så der ikke kommer nogle svipsere

Måske 17L er bedre?

Mvh.
Jesper