Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
SLR
Fra : Henrik Ehlert

Dato : 10-12-00 08:39

HejSA!

Jeg står og skal købe et kamara engang i det nye år. Jeg skal bruge det til
en længere rejse.
min krav er max pris 9000, og min 300mm.
Jeg har fået følgene tilbud en to forskellige butikker:
Cannon eos 300 m 28-80 og 70-300 =6000kr
Cannon eos 300 m sigma 28-3000 =9000
Nikon F70 med enten sigma 28-300 eller thomson (tror jeg) 28-300 =9000
Nikon F80 med enten sigma 28-300 eller thomson (tror jeg) 28-300 =9000

Er der noget af det som I vil anbefale?

Mvh

Henrik Ehlert

Fra : Amund Johansen

Dato : 10-12-00 11:04

Henrik Ehlert wrote:

> [...]
> Nikon F70 med enten sigma 28-300 eller thomson (tror jeg) 28-300 =9000
> Nikon F80 med enten sigma 28-300 eller thomson (tror jeg) 28-300 =9000

   Hei,
ang. kamerahus hadde jeg EOS 300 før og var godt fornøyd med det. Hvis
du går for det, har jeg disse rådene. Du burde *absolutt* kjøpe
batteripakken BP-200. Den gir utløser når du holder kameraet vertikalt,
du kan bruke oppladbare batterier i stedet for dyre engangsbatterier og
kameraet blir *mye* bedre å holde (horisontalt).
Sigma sin optikk har en del forskjellige erfaringer med - noen ting er
bra, andre ikke noe særlig. www.photodo.se har tester av den optiske
kvaliteten - kan være noe å starte med. Canon sin optikk har jeg bare en
ting å si om: nydelig. 28-80 zoomen er helt grei, men ikke særlig solid
(plastikk). Hvis du kjøper optikk med fast brennvidde får du noe som gir
grunnfjellsfølelse og mye bedre lysstyrke.

Jeg er skeptisk til optikk i 28-300 - klassen og hadde gått for 28-80 og
70-300 - alternativet.
Så store zoomområder gjør at noe må ofres i optisk kvalitet og største
blender.

Jeg har ikke særlig erfaring med Nikon. Hvis kameraene har disse
funksjonene burde de være greie:

1. kontroll av dybdeskarphet
2. full manuell styring av kameraet
3. uttak for snorutløser

Det siste rådet for valg: kjenn på kameraene og finn ut hvilket som
virker best å bruke. Hvordan velger du blitzmengde, blender og lukkertid
osv. Lykke til !

--
hilsen
Amund Johansen

I'll see you on the dark side of the moon

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 10-12-00 22:17

"Henrik Ehlert" <henrik@ehlert.dk> wrote:

>HejSA!
>
>Jeg står og skal købe et kamara engang i det nye år. Jeg skal bruge det til
>en længere rejse.

Alt efter hvor du skal hend, burde du måske overveje noget manuelt udstyr?

Jeg har oplevet at mit Canon EOS 5 hus, begyndte at få problemer på en 6
dages vandretur i den Filippinske regnskov.

Det var dog kun batterimåleren der viste forkert, og alle film var korrekt
belyste osv. Og efter et par dage uden for den høje luftfugtighed var der/
har der ikke været problemer senere.

Ove Kjeldgaard

Fra : N/A

Dato : 11-12-00 01:36

Fra : torsten.balle.koefoe~

Dato : 11-12-00 01:36

On Sun, 10 Dec 2000 08:35:06, "Henrik Ehlert" <henrik@ehlert.dk> wrote:

>Jeg kom til at tænke på, om der er nogen der ved hvad minolta Dynax 7 ligger
>på, og hvor godt det er til prisen?

7-8000,- herhjemme for huset alene. Ved www.technikdirekt.de fås den dog
til ca. 6100,-.

Yours etc.
Torsten Balle Koefoed

(Replace servername in address with: subetha<dot>dk)

Fra : Henrik Ehlert

Dato : 13-12-00 23:13

Jeg vil bare lige sige tak for de mange svar.
Jeg fandt i hvertfald ud af, at jeg skal holde mig væk fra den 28-300 :)
Men til gengæld er jeg blevet lidt lun på den dynax 7. Er der nogen som har
nogle erfaringer med den, eller som har læst nogle tests?

Mvh

Henrik Ehlert

Fra : torsten.balle.koefoe~

Dato : 14-12-00 00:45

On Wed, 13 Dec 2000 22:13:03, "Henrik Ehlert" <henrik@ehlert.dk> wrote:

> [...]
>Men til gengæld er jeg blevet lidt lun på den dynax 7. Er der nogen som har
>nogle erfaringer med den, eller som har læst nogle tests?

Jeg har set et par stykker. Den umiddelbare konklusion er, at
kvalitetsmæssigt ligger den på niveau med sine nærmeste konkurrenter,
mens den mht. betjening og og funktionalitet ligger langt foran.

Også i en minolta-mailingliste på egroups.com er folk helt
overekstatiske. Specielt er mange virkelig begejstrede for det store
display, hvor man bl.a. kan aflæse den bikubemønstrede lysmåling direkte
grafisk, og man kan således nemt korrigere for besværlige situationer
uden at gætte sig frem eller have 20 års erfaring.

Hvis jeg havde penge, købte jeg et på stedet samt den nye Minolta
24-105mm, der har fået mere end pæne testresultater...

Fra : N/A

Dato : 18-12-00 03:03

Fra : N/A

Dato : 18-12-00 03:03

Fra : Jacob S.

Dato : 18-12-00 03:03

"Anders Siboni" <anders.siboni@get2net.dk> wrote in message

> Jeg kan ikke være mere enig. Jeg anvender også en Sigma 28-200, og den
> følelse af bare at kunne vride rundt og vupti har man 200 mm, det er
skønt -
> og _ualmindeligt_ praktisk !
> Et hurtigt motiv, og du når ikke at få skiftet objektiver - med en
> zoom-linse er du med hele vejen.
>
> Mvh. Anders

Jeg er også ret enig. Jeg har selv anskaffet mig en TAMRON 28-300 mm linse
til CANON.
Indrømmet, der er en smule mere forvrængning i billedet når jeg ex. sætter
den på 50 mm
og så sammenligner med min 50mm/F1,8 linse, men i forhold til den gevinst
der ligger i ikke at skulle skifte linse
hele tiden synes jeg billefdkvaliteten er acceptabel.

Mvh Jacob