Hjælp, hvilket foder til Ancistrus yngel?
Fra : PS

Dato : 01-10-01 21:55

Jeg har lige opdaget at jeg har fået yngel af mine Ancistrus sugemaller.
Ungerne er lige klækket og har derfor endnu en stor blommesæk, så de kan nok
klare sig et par dage. Men hvad skal jeg så derefter fodre dem med? Håber på
et svar så jeg kan nå at få fremskaffet noget foder inden det er for sent.
Hilsen Per Strandhauge.

Fra : Tina Bach Larsen

Dato : 01-10-01 22:28

Du kan købe nogen spirulina fodder piller (beregnet til malleyngel) hos din
lokale fiskepusher, det er det bedste fodder i starten når de bliver lidt
større kan du suplere med grønærter hvor den yderste skal er fjernet og
frosne myggelarver når de bliver endnu større

Mvh Tina

Fra : AnnetteS

Dato : 01-10-01 22:45

Efter et par dage vil det være godt at fodre med Artemia Salina.

http://www.kandu.dk/

Fra : Carsten Nielsen

Dato : 02-10-01 11:40

Jeg har efterhånder lavet mange Ancistrus opdræt og har altid started på
ganske almindelig knust tørfoder. Efter et stykke tid supplerer jeg med
skoldet squash og frosne dafnier. Hvid du gerne vil have dem til at vokse
hurtigt er det min erfaring at pladsen (størrelsen af akvariet) er det
vigtigste.

Carsten Nielsen

Fra : AnnetteS

Dato : 02-10-01 12:27

Hej Carsten,
jeg vil gerne høre mere om det foder til dem, da det interesserer mig.
Bruger du alm tørfoder eller det til maller ? Er det ik svært at få det
til at synke til bunden uden at de andre fisk æder det på vejen?
Min store malle får mallepiller, men hun får kun ca 1/3 af det selv,
mine platyer, guppyer, kampfisk og tetraer æder nemlig pillerne. Det er
ikke flagefoder, men rigtige piller ik´?
Ja, jeg spørger måske dumt, men man lærer jo ikke noget ved ikke at
spørge

http://www.kandu.dk/

Fra : Carsten Nielsen

Dato : 02-10-01 16:15

Nu holder jeg udelukkende maller så jeg har ikke problemer med at andre fisk
snupper foderet. Desuden klægger jeg altid æggene kunstigt, når jeg ellers
når at opdage dem. Når jeg fodrer så rører jeg først tørfoderet op i et
lille glas med lidt akvarievand da det får foderet til at synke med det
samme.
Når jeg fodrer mine voksne maller så fodrer jeg altid lige inden lyset går
ud da de fleste maller er skrumrings/nat aktive. Jeg fodrer som sagt med
alm. tørfoder, men desuden også med "Wardley Spiruline Discs" som jeg syntes
er rigtig gode til voksne maller. Et par gange i ugen får de så også frosne
røde myggelarver, dafnier, rejer eller laks.
Prøv også at fodre med squash, alle mine maller er helt vilde med det.
Desuden har squash den fordel at ungerne kan spise konstant, og ikke kun når
der bliver fodret. Jeg prøvede også at fodre med ærter engeng men dem var
ingen af mine maller der gad spise.

Carsten Nielsen

Fra : Carsten Gall

Dato : 02-10-01 18:18

Carsten Nielsen <none@none.com> skrev i en
> [...]
når
> der bliver fodret. Jeg prøvede også at fodre med ærter engeng men dem var

Jeg har opfodret rigtigt mange på en blanding af tørfoder, ørredpiller,
samt Malawimix
(ærter, rejer,muslinger og spinat)

Med en kraftig fodring, skal der ofte vandskifte til.

Carsten

Fra : PS

Dato : 03-10-01 14:36

Carsten Gall <cgall@vip.cybercity.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9pcslt$2jf7$1@news.cybercity.dk...

> [...]
> samt Malawimix
> (ærter, rejer,muslinger og spinat)
>
> Med en kraftig fodring, skal der ofte vandskifte til.

Indtil videre mange tak for svarene. Jeg har lige været i Svendborg idag og
købt nogle frosne artemia samt nogle piller til maller, som hedder Tetra
PlecoMin. Mon ikke jeg kan starte dem på det for derefter at gå over til
squash, salat eller ærter. Skal det grøntfoder skoldes eller koges først?
Ungerne er endnu ikke kommet ud i akvariet. De gemmer sig i bunden af en
lerkegle (ligner dem som man bruger til blomster på kirkegården) og hannen
vogter gevaldigt over dem. Jeg har endnu heller ikke taget hunnen fra. Er
det overhovedet nødvendigt?
Hilsen Per Strandhauge.

Fra : Tina Bach Larsen

Dato : 03-10-01 17:16

Jeg plejer bare at lade både hannen og hunne gå med ungerne så længe der er
nok fodder gør de dem ikke noget. Husk endelig at ungerne er meget sarte
over for flytning mens de endnu er små.