Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvad er forskellen på Nikon F70 og F80?
Fra : Administrator@cluste~

Dato : 09-12-00 15:31

Hej gruppe,

Mit "gamle" F70 + SB26 døede desværre pludseligt - og jeg skal nu have et
nyt kamera + blitz.

Kameravalget står mellem F70 og F80 - en gennemgang af salgsmaterialet
(brochurer) for kameraerne giver mig blot indtryk af, at marketingafdelingen
fra Nikon/DFA betragter potentielle købere som komplet idioter.

Jeg håber, at gruppen kan bidrage med konstruktive indlæg, der kan afdække
forskelle - tekniske mv, brugervenlighed og så videre for mig.
Jeg har kort kigget på F80 og konstateret, er det er fysisk en del mindre
end F70 og ikke "ligger" specielt godt i hånden.

Mit fotobehov er 100% amatørbilleder, hvor specielt naturen (dyr, himmel,
solnedgang mv.) er på dagsordenen. Derudover skal udstyret bruges til
"familie-billeder" (juleaften, fødselsdage!!), ferier og hvad jeg ellers
støder på af spændende motiver......... Kameraet bruges til både dias og
papir.

Jeg er ikke helt "uddannet" i F70's mange features, men dog "på vej"........

Tak for hjælpen
Søren

Fra : Kim Østrup

Dato : 09-12-00 23:20

Hej Søren

Jeg har ikke selv ejet nogle af nævnte kameraer, men har netop opgraderet
fra en F50, så jeg er lidt inde i markedet. Jeg er enig i at Nikon betragter
deres amatørkunder lidt som et nødvendigt onde - særlig set i forhold til
Canon, der lader til at satse stort på deres amatørkøbere.

F80 har mange gode features - herunder særdeles god lysmåling, spotmeter,
bracketing, modelingflash osv. - men at holde det i hånden får en til at
kigge sig om efter noget der kan tilsvarende og som samtidig giver en en god
fornemmelse. Canon havde jeg kig på et stykke tid - du mister spotmåling men
får til gengæld et godt solidt kamera i Eos 50E - og så kan man dertil købe
et vertikalgreb med udløser !!! Hvordan kunne Nikon dog finde på at lave et
batterigreb/vertikalgreb uden udløser - det er da at lave grin med den
"nedre klasse" i programmet.

Eos30 er det nyeste skud fra Canon og er afløseren til 50E - den er helt
sort hvis man skulle lide af "krom-eksem".

F70 er solidt og rimelig godt udstyret med features - det tror jeg faktisk
jeg ville vælge hvis jeg skulle vælge mellem 70 og 80. Men jeg valgte nu at
købe en nyere F90S - de fås brugt til omkring 4.500 med en alder på omkring
1-2 år.

F80 vil du vel skulle betale omkring 4.000 kr. for - jeg tror de 500 kr.
ekstra til et brugt F90S ville være godt givet ud.

Håber du kan bruge mine råd.

Med fotovenlig hilsen

Kim Østrup.

Administrator@cluster.dk <blobber@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:90tfnb$3s3$1@news.inet.tele.dk...

Fra : Martin Bay Hebsgaard

Dato : 10-12-00 07:52

Hej Søren

Den vigtigste grund til at vælge en F70 (eller evt. F90X) frem for en F80,
ville for mig, være at med F70 kan du bruge MF linser, mellemringe og evt.
en bælg og samtigt eksponerer efter det naturlige lys. F80's lysmåler virker
ikke med MF linser.

Nu nævner du selv at du før havde en SB-26 så hvorfor ikke overveje en F90X.
Den har noget bedre specifikationer end både F70 og F80. En god brugt koster
vel omkrig det samme som F80'eren. Der er selvfølgelig pengen at spare
(eller til en speedlight eller objektiver) hvis du går efter en brugt F70.

Du siger selv at F80'eren ikke ligger specielt godt i hånden, man kan
selvfølgelig vænne sig til meget men, hvorfor skulle man det.

Mit valg ville være ne F70 eller måske en F90X, hvis du vil prøve noget nyt.

Martin

Fra : Paul Fekjær

Dato : 12-12-00 00:05

Hei,
jeg har brukt F70 en del og jeg kunne nettopp ønske meg en F80 av den grunn at
en naturfotograf har glede av å
ha en nedblendningsknapp for at kunne sjekke dybdeskarpheten. Denne mangler
altså på F70, men finnes på F80.
F80S kan også lagre informasjon som blender/lukker på filmen mellom bildene.
Paul Fekjær
BioFoto, Norge.

Fra : The Webcat

Dato : 12-12-00 22:58

> [...]
marketingafdelingen
> fra Nikon/DFA betragter potentielle købere som komplet idioter.

Jeg er MEGET nysgerig, Hvorfor synes du det ??, jeg kender dem rimeligt
godt og har et andet indtryk. Nikon laver nogle af verdens bedste kanera,
problemet er af de koster. Det er et valg man skal gøre, før man overhovedet
overvejer at køber Nikon. Måske forventes det at du allerede har taget den
beslutning. Jeg er selv stor fan af Nikon, og tilfreds ejer af et Pentax.

F80 er det bedste valg (med mindre du har nogle ældre optiker).

Fra : Administrator@cluste~

Dato : 13-12-00 21:09

Hej,

Tak for dit svar vedr. valg af kamera.

Jeg har rekvireret brochurer over begge kameraer, i forhåbning om, at de
kunne hjælpe mig med at afgøre, hvilket kamera der er bedst for mig. Disse
brochurer har desværre ikke hjulpet mig.

Vi er ikke uenige i Nikon kameraernes kvalitet og prisen derfor. Det er
netop derfor, at jeg i forvejen har Nikon (model F50), og flere linser,
herunder en 170-500mm Sigma linse, som jeg bruger meget til dyrebilleder...

Jeg er derfor helt afklaret med, at erstatningen for F70 også skal være
Nikon - Både fordi jeg er glad for Nikon, og selvfølgelig for at kunne bruge
mine andre optikker på det nye kamera. Alle optikker er til autofokus.

Jeg opfatter katalogerne som om Nikon prøver at sælge til den del af
publikum, som tænder let på glitret papir, flotte fotos, meget fine ord og
sætninger........ fremfor at sælge på saglighed, dokumenteret stabilitet,
"hård data" mv., hvilket jeg havde troet (mere) var Nikons publikum.
Jeg har som udgangspunkt stor tillid til marketingafdelingens kendskab til
egne kunder - men dog alligevel svært ved at se mig selv som værende
Nikon-køber, fordi kameraet har en flot farve (hvad ved de om min
farvesmag?), ligger dejligt i hånden (det må da være afhængigt af, hvor stor
en hånd jeg har?), "lynhurtig focus" (da ikke 300.000 km/sekund?), "Næsten
100%" (hvorfor ikke skrive 99,x %?),
Jeg "tricker" ikke på disse ord - jeg "tricker" på fakta.

Yderligere et par eksempler på, hvorfor jeg har indtryk af, at
marketingafdelingen betragter mig som "komplet idiot":
- "Giv din lidenskab frit løb"
- "Det er stille styrke du fornemmer, når du tager dette kamera i hånden."
- "Med F70 kan du se forskellen"
- "Et Nikon kamera, der var værd at vente på"
- ..."Med Nikon F80 i dine hænder har du værktøjet, der kan forløse dine
skaberevner i fotografier, som du vil være stolt over at vise andre..."
- bla bla... "som gør det muligt for dig at realisere dit fulde potentiale
som kreativ fotograf, og som giver dig tillid til, at det lykkes."
- "F70 - på højde med dine visioner"

Jeg mangler seriøs og kompetent FAKTUEL vejledning, så jeg har det bedst
mulige grundlag for at afgøre, hvilket kamera, som vil være bedst for mig.
Det fik jeg ikke i katalogerne... - og det er jo samtidigt derfor, at jeg
lavede dette indlæg her i gruppen.

Med venlig hilsen

Søren Kleist.