Foto
IBM760 5420
Teil 3020
10*15
Fra : Helle

Dato : 07-12-00 23:33

Ingen af ovenstående virker, når man ikke kan sproget.
Kan Paint Shop pro 7.7, heller ikke gøre det, for jeg har jo programmet, men
som sagt ikke sproget.
Håber inderligt at nogle kan hjælpe, da billederne skulle bruges til
julegave til bedsteforældre.

Hilsen Helle.
Det nytter ikke så meget at sende mig links, når der ikke er beskrevet noget
på Dansk.

Helle.

Fra : Peter Schrøder

Dato : 08-12-00 09:02

Helle skrev...
> [...]
> julegave til bedsteforældre.
>
> Hilsen Helle.
> Det nytter ikke så meget at sende mig links, når der ikke er beskrevet

Hej Helle
Jeg kan ikke komme i tanker om nogen billedbehandlingsprogrammer
på dansk.
Så vidt jeg husker har PSP en simpel "resize" funktion hvor du kan vælge
en ny størrelse på dit billede, enten i pixels x pixels eller i cm x cm.
Funktionen ligger som regel i "edit" menuen.
Hvis det bare er til julegaver en enkelt gang, og du ikke har lyst til
at sætte dig ind i et kompliceret program, kan du også vælge at gå til en
fotohandler, som kan printe dine billeder ud på rigtigt fotopapir. Disse
vil også ha' en væsentlig større holdbarhed end billeder du selv printer
ud på en inkjetprinter.
Hvis du har tænkt dig at starte en mindre "hjemmeindustri" vil jeg anbefale
du
køber en printer som er specielt beregnet til at printe fotografier, HP og
andre laver disse printere. Der er dog ingen økonomi i at gøre det, dels er
især specialpapiret hundedyrt og dels er holdbarheden som sagt
begrænset.
Peter
psch[AT]mail.dk

Fra : Nicolai Lang

Dato : 09-12-00 10:57

On Fri, 8 Dec 2000 09:02:12 +0100, Peter Schrøder <nosp@mplea.se>
wrote:

>Jeg kan ikke komme i tanker om nogen billedbehandlingsprogrammer
>på dansk.

Excuse me?

Fås PhotoShop egentlig ikke på Dansk?

Jeg mener at have set det, men kommer nu i tvivl. Men et eller andet
siger mig at alle Adobe's programmer, ihvertfald en gang, blev oversat
til danske versioner?

At man så ikke fare ud og investerer i PS til privat brug er så en
helt anden sag

- Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Kristian Amby

Dato : 09-12-00 18:25

On Thu, 07 Dec 2000 22:33:23 GMT, "Helle" <Helles@privat.dk> wrote:

Jeg tror, du skal prøve programmet IrfanView istedet. Det er et lille,
billedbehandlingsprogram, der findes på engelsk og tysk. Og her kan du
få en dansk vejledning:i IDG-hæftet: "Billedbehandling - lær det selv"
af Michael B Karbo. Det koster kr. 48 og programmet er gratis for
privatr, det skal man ikke engang snyde sig til. Selv om det er lille,
det fylder ikke engang 1 MB, kan det alt, os almindelig mennesker har
brug for: ændring af kontrast, lys og gamma, og det kan lave
billederne skarpere. Det kan lave billederne større og mindre, og det
kan beskære. Og som et lille kuriosum, kan det afspille AVI og MPEG
filer og såmænd MP3 filer kan det også klare. Det har ikke
tegnefunktioner, så det kan ikke bruges til at flytte Prinsesse
Alexandra hoved over på en nøgenmodels krop. Men det kan jeg nu godt
leve med.

Og så er det lynhurtigt at bruge. Det har især betydning, hvis du ikke
har en boulevardracer som computer, det har jeg nemlig ikke.

Du kan hente programmet på

http://www.irfanview.com/english.htm

Klik Download og vælg så version:
English (Version 3.30, ZIP file, 562 kB).

hvis du har Winzip, ellers skal du vælge
English (Version 3.30, Self extracting EXE file, 576 kB).

Hvis du heller vil have den tyske version, vælger du dem istedet.

Michael Karbo beskriver dels i sin bog, og dels på sin hjemmeside,
hvordan du skal installere og bruge programmet.

Det er et godt program, der ikke kan anbefales nok.

Mvh
Kristian Amby

Fra : N/A

Dato : 10-12-00 18:28

Fra : Kristian Amby

Dato : 10-12-00 18:28

On Sun, 10 Dec 2000 10:08:38 GMT, "Martin Bay Hebsgaard"
<martin_hebsgaard@wanadoo.dk> wrote:

Tænk, jeg vidste slet ikke, at der var et program der hedder Imaging.
Det ved jeg så nu, men jeg kan da ikke få det til nogenting; hverken
ændre på farver, kontrast eller skarphed (o.s.v.)

Ang. ændring i størrelsen, skan man da bare gå ind i Image/Reseze og
indtaste den størrelse, man vil have billedet i.

Vil man have have et udsnit i en bestemt størrelse, højreklikker man
bare på billedet, og laver en firkant. Størrelsen står øverst i den
blå bjælke.

Og så kan programmet endda lave mange andre ting. Det har f.eks et
viewer del, der minder om ACDSee. (OK indrømmet, det har ikke så mange
muligheder, men det ligner.

Mvh
Kristian Amby

Fra : Helle

Dato : 10-12-00 21:20

"Kristian Amby" <amby@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Vil man have have et udsnit i en bestemt størrelse, højreklikker man
> bare på billedet, og laver en firkant. Størrelsen står øverst i den

Ja, det skulle nok være så nemt, men det er ikke i centimeter, men pixel.
Og du kan ikke få målet 10*15
Helle

Fra : Kristian Amby

Dato : 11-12-00 21:58

On Sun, 10 Dec 2000 20:19:39 GMT, "Helle" <Helles@privat.dk> wrote:

Nu er jeg ved at være ude på gyngende grund. Jeg har mere forstand på
korn end på pixels. Men jeg prøver:

Pixels er ikke et fast mål, som millimeter og kilometer. Det er
afhængigt af din printer hvis det er på papir og din skærmopløsning,
hvis det er på skærmen.. Hvis du har et billede på på 640 x 800 pixels
får det én størrelse hvis du skriver det ud på en printer der skriver
med 600 dpi og en anden størrelse hvis din printer skriver med 1200
dpi. I nogle programmer f. eks Photopaint kan man vælge
billedstørrelsen i mm eller cm, men så skal man også opgive, hvor
mange dpi man agter at skrive det ud i.

Om der findes en smart formel til at omregne det med ved jeg ikke. Men
hvis du skriver her, hvormange dpi din printer skriver med, er der
såmænd nok én der kan fortælle dig, hvormange pixels 10 x 15 cm er.
Jeg vil endog ikke udelukke at jeg kan.

Hvis ikke dit billede har et sideforhold på 2:3 kan du ikke få det til
at blive 10 x 15 cm, Når du ændrer på længden, ændrer programmet selv
på højden, ellers bliver billedet jo forvrænget.

Mvh
Kristian Amby

PS. Men jeg ville nu hellere svare på et spørgsmål om gulfiltre,
filmfremkaldere eller lign.

Fra : Martin Bay Hebsgaard

Dato : 10-12-00 11:09

Hej Helle

Jeg ved du kan gøre det med Corels Photopaint. Jeg tror også du kan gøre det
med Paint shop og Adobe PhotoShop.

Det enest program jeg kender (har brugt seriøst) er Corels Photopaint, så
hvis du
kan låne det eller du har det (de kan vist også fås på dansk) skal jeg nok
guide dig.

Men - generelt: Det du skal bruge er vel "bare" at du kan vælge en område på
det oprindelige billeder og så indtaste at det skal være 10 x 15 cm.
Herefter kopier (copy / cut) du det markerede og laver et nyt billede ud fra
dette.

Prøv at vælge et område på det omrindelig billede og se så efter om der er
et sted hvor du kan taste størrelse ind på markeringen.

I Corel Photopaint:
Vælg "Deskew Crop Tool" i toolbaren til venstre. Marker et område op
billedet. Gå op i toolbaren øverst og indtast størrelsen på billedet. Når
markeringen er 10 x 15 højre klikker du på markeringen og vælger "Crop to
selection".

Håber det hjælper, eller skriv igen.

Martin

Fra : Emil

Dato : 11-12-00 02:20

On Sun, 10 Dec 2000 10:08:36 GMT, Martin Bay Hebsgaard wrote:

>Hej Helle
>Jeg ved du kan gøre det med Corels Photopaint. Jeg tror også du kan gøre det
>med Paint shop og Adobe PhotoShop.

Jeg kiggede lige lidt på Paint shop Pro (PSP) ver. 3.11 og 7.x
De viser begge masken i pixels, og ver. 7.x er *absolut* ikke for
begyndere med små maskiner.

MS Photo Editor (følger med MS Office 97) er en sød lille sag -
men man skal dælme holde godt øje med curserens udseende. Den
viser også i pixels; men man kan sætte en lineal på
billedkanterne; linealens måleenhed kan så frit vælges mellem cm
og pixels.

I Micrografx Picture Publisher ver. 8.0 [1] fremkommer der en
værktøjsbjælke øverst i skærmens højre hjørne når man vælger
"mask". Træk bjælken helt frem på skærmen. Her kan man vælge
"constrain" (det betyder tvinge) og så indtaste sine ønskede mål
- vælg selv mellem pica, pixel, mm, cm og tomme - og vupti er der
en fast ramme(mask) som følger curseren indtil man fæstner den
med et klik.

[1] Gratis, fuld, engelsk version på Alt om Data forside-CD
december 1999 - brug biblioteket (altså det med papirudgaverne).

>Det enest program jeg kender (har brugt seriøst) er Corels Photopaint, så
>hvis du kan låne det eller du har det (de kan vist også fås på dansk) skal
>jeg nok guide dig.

Corels Photopaint Ver. 9.0 ligger på AOD-forside-CD fra august
1999 i en tidsbegrænset engelsk version - brug biblioteket.

Jeg ved ikke om der er kommet nyere ver. i år.

>Håber det hjælper, eller skriv igen.
Jeps.

m.v.h. Emil

Fra : Martin Bay Hebsgaard

Dato : 11-12-00 07:20

> Corels Photopaint Ver. 9.0 ligger på AOD-forside-CD fra august
> 1999 i en tidsbegrænset engelsk version - brug biblioteket.
>
> Jeg ved ikke om der er kommet nyere ver. i år.

CorelDRAW 10, Corel Photopaint 10 skulle være på gaden.

Martin