Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Vedr. billedstørrelse
Fra : Johnny

Dato : 01-10-01 21:27

Hej
Jeg bruger programmet ACDSee
Når jeg åbner et jpg-billede, og gemmer det igen under et nyt navn uden at
lave ændringer på det,
så fylder det nye billede mindre end "originalen".
Jeg fatter ikke hvorfor ?!
Jeg har lidt på fornemmelsen, at det bare er mig der er lidt "halvdum", men
jeg kan altså
ikke hitte ud hvorfor !?
Billedet må jo blive forringet af at blive åbnet og gemt igen !
Er der nogen der kan give mig en forklaring på det ?
På forhånd tak for hjælpen...
- Johnny

Fra : Jesper Bohmann

Dato : 01-10-01 21:47

Det er fordi ACDSee komprimerer billedet når den gemmer det (ja det
forringer lidt) men nu gemmer man jo normalt heller ikke sine billeder
bare fordi man kigger på dem, man gemmer jo kun hvis man laver
ændringer i dem.

Mvh.
Jesper

Fra : Johnny

Dato : 01-10-01 21:51

Ja, helt klart man gemmer kun når man har lavet ændringer på det.
Men så forringer man jo også billedet YDERLIGERE når ACDSee
komprimerer det.
Jeg kan ikke finde nogle steder man kan slå dette fra. Er der nogle der ved
om
det overhovedet KAN slås fra ? Altså at programmet komprimerer billedet...
- Johnny

Fra : hss

Dato : 01-10-01 22:31

Så skal det gemmes i ukomprimeret TIFF format. Så ændres eller rettere
forringes det ikke væsentligt.

henrik
www.garage.subnet.dk

Fra : Jesper Bohmann

Dato : 02-10-01 08:10

et godt program til alm. mennesker er Paintshop Pro

kan alt og mere til, men er stadig vildt simpelt at bruge, har en
genial browser funktion og når du åbner et billede bliver det ikke
gemt med mindre du selv gemmer det

Jesper

Fra : Niels Svendsen

Dato : 01-10-01 22:29

Der er desværre kun en løsning på dit/vores problem, gem dine fotos i f.eks.
tif. Så kan du arbejde med dine fotos uden forringelse.
Fylder desværre en masse mere, men billederne forringes ikke ved at blive
gemt igen efter bearbejdning.

--
Niels W. Svendsen
Baltorpvej 173, 2. tv.

Fra : Johnny

Dato : 01-10-01 23:16

Hvorfor kan man ikke ungå at det bliver komprimeret ?
Hvad sker der rent teknisk med billedet når man åbner det og så gemmer det
igen ?
Nogle der evt har links til uddybende forklaringer ?
- Johnny

Fra : Anders Frederiksen

Dato : 02-10-01 02:16

> Hvorfor kan man ikke ungå at det bliver komprimeret ?
> Hvad sker der rent teknisk med billedet når man åbner det og så gemmer det
> igen ?

Når billedet "åbnes" pakkes det ud. Dvs. du ender med et komplet billede i
hukommelsen. Så kan man gemme det igen med en ny kompression - og nye tab...
Det er derfor man bør arbejde i et 1-1 format (et der ikke komprimerer eller
komprimerer tabsfrit) - og først lave fx. jpegs til allersidst!

Mvh.
Anders

Fra : Pia

Dato : 02-10-01 08:19

øh - hvis du blot vil give billedet et andet navn, kan du højreklikke på det
og vælge rename/omdøb. Du behøver ikke gemme det med det nye navn.

JPG formatet er konstrueret, så det økonomiserer med billedoplysningerne, så
hver gang du gemmer vil den finde nogen pixler den kan spare væk, sådan lidt
firkantet fortalt. Sådan er det format, og vil man ikke have det, så bruger
man tif eller png.

:Pia

Fra : Brian Schelde

Dato : 02-10-01 08:12

"Johnny" <marco@12mail.dk> wrote in message
> Når jeg åbner et jpg-billede, og gemmer det igen under et nyt navn uden at
> lave ændringer på det,
> så fylder det nye billede mindre end "originalen".
> Jeg fatter ikke hvorfor ?!
Du kan vælge hvor meget det bliver komprimeret når du gemmer det i jpeg
format. Tryk på Options når du skal angive det nye filnavn, og her kan du
vælge hvor meget det skal komprimeres.

Fra : Bo

Dato : 02-10-01 20:11

jpg fra digitalt kamera indeholder både et min-billede af det originale
billede og oplysninger om kameraindstillinger. Det kan være disse
forsvinder?

Bo

www.bo.suite.dk

Fra : Peter Loumann

Dato : 02-10-01 20:46

> [...]

>lave ændringer på det,
>så fylder det nye billede mindre end "originalen".

Hver gang du _åbner_ en *.jpg og vælger "Gem som", sker der en ny
kompression = mindre fil = tab af information = tab af kvalitet.
Derfor er det dumt at _åbne_ filen, bare for at omdøbe den. Det kan du
gøre i Stifinder og masser af andre programmer, også ACDSee's
browser-vindu, uden at åbne den.

Fra : Erik Christensen

Dato : 02-10-01 21:02

> [...]
> lave ændringer på det,
> så fylder det nye billede mindre end "originalen".

Hvis du bare vil gemme billedet under nyt navn skal du ikke åbne det, men
bare
vælge kopiere (alt+c) og skrive det nye filnavn, så sker der ingen ændring
med
billedet.

Mvh
Erik

Fra : L@rs

Dato : 02-10-01 21:47

> [...]
> Billedet må jo blive forringet af at blive åbnet og gemt igen !
> Er der nogen der kan give mig en forklaring på det ?

Hej Johnny

Det vil være en fordel hvis du brugte et andet program til at omdøbe med, da
du vha. Acdsee ikke kun omdøber, men også ændrer billedet.

Brug "Windows Commmander" - hentes i demoversion på siden
http://www.ghisler.com/ eller i danmark på siden
http://www.wincmd.dk/menu.html (koster kun 250 kr.)

Informationerne der er lageret sammen med et digitalt foto kan ses vha PIE -
( Picture Information Tracler ) som kan hentes på http://www.picmeta.com/

Mvh

Lars

Fra : Johnny

Dato : 05-10-01 10:32

Der var godt nok mange tinge jeg ikke vidste.
Man lærer jo hver dag
-Tusinde tak for hjælpen alle sammen...!
- Johnny