Ip-adresse ->> MAC-adresse
Fra : Mads Norman Andersen

Dato : 01-10-01 21:29

Er der ikke nogen der ligger inde med et lille program til at slå en
MAC-adresse op på baggrund af en IP-adresse og omvendt. Jeg har selv haft et
på et tidspunkt men kan ikke finde det længere.

mvh.
Mads Norman

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 01-10-01 21:44

Hej "Mads Norman Andersen" <mna@nork.auc.dk>

>Er der ikke nogen der ligger inde med et lille program til at slå en
>MAC-adresse op på baggrund af en IP-adresse og omvendt. Jeg har selv haft et
>på et tidspunkt men kan ikke finde det længere.

Det kræver i sagens natur at det er på det samme ip-subnet. Hvis det
er det, så lav en ping og check din arp cache.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 01-10-01 21:44

"Mads Norman Andersen" <mna@nork.auc.dk> writes:

> Er der ikke nogen der ligger inde med et lille program til at slå en
> MAC-adresse op på baggrund af en IP-adresse og omvendt. Jeg har selv haft et
> på et tidspunkt men kan ikke finde det længere.

Kan 'arp' ikke hjælpe dig et godt stykke hen ad vejen?

--
Jacob - www.bunk.cc
This system will self-destruct in five minutes.

Fra : Mads Norman Andersen

Dato : 01-10-01 21:49

Selvfølgelig kan den det.

Det var bare det slag i nøden jeg manglede....

Mange tak for det hurtige svar.

Fra : Mads Norman Andersen

Dato : 01-10-01 22:01

....måske ikke helt nok.

Jeg kan vel ikke bruge arp til at holde en MAC-adresse op på en IP! Jeg skal
bruge IP'en på en bestemt MAC-adresse.

Mads Norman

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 02-10-01 06:34

Hej "Mads Norman Andersen" <mna@nork.auc.dk>

>Jeg kan vel ikke bruge arp til at holde en MAC-adresse op på en IP! Jeg skal
>bruge IP'en på en bestemt MAC-adresse.

ping a.b.c.d
arp -a | find "a.b.c.d"

a.b.c.d skal være på samme subnet som dig.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Mads Norman Andersen

Dato : 01-10-01 11:32

På denne måde får jeg vel bare den IP-adresse som !a.b.c.d" har. Det jeg
gerne vil have er den IP-adresse, som maskinen med MAC-adressen
"aa-bb-cc-dd-ee-ff" har. Det kan jeg vel ikke på denne måde.

Mads Norman

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 02-10-01 11:54

Mads Norman Andersen wrote:

> På denne måde får jeg vel bare den IP-adresse som !a.b.c.d" har. Det jeg
> gerne vil have er den IP-adresse, som maskinen med MAC-adressen
> "aa-bb-cc-dd-ee-ff" har. Det kan jeg vel ikke på denne måde.

Jeg har heller ikke fundet på nogen smart måde at gøre
det på, istedet kan du pinge alle dine lokale ip adresser
i et script, og så søge i arptabellen

arp -a | fgrep aa:bb:cc:dd:ee:ff

Hvis dine maskiner kører unix kan du nøjes med en ping
til broadcast adressen.

Jeg havde brug for netop denne information (MAC->IP) for
at lave noget HTML formattering af SNMP statistikken fra
vores switche og hubs. Dér løste jeg problemet ved at
læse arp tabellen fra vores router imod omverdenen
(den var tilgængelig via SNMP).

Mogens
Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08