Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Billedbehandling - rigtig rækkefølge
Fra : Cloos

Dato : 04-12-00 21:53

Hvilken fremgangsmåde er den rigtige / bedste?

1) Starte med at ændre billedstørelsen til den ønskede - og herefter
foretage div. justeringer som fx. niveau, kontrast osv.

2) Foretage alle justeringer først - og så slutte med at ændre
billedstørrelsen til den ønskede.

Mvh, Steen.

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 04-12-00 22:41

"Cloos" <news@cloos4000.dk> wrote in message
> [...]
> foretage div. justeringer som fx. niveau, kontrast osv.
>
> 2) Foretage alle justeringer først - og så slutte med at ændre

Som altid er det subjektiviteten der må råde - det er forskelligt fra
operation til operation hvordan de spiller ind i sammenhæng med
resize'ningen - det kan netop være "bi-effekten" man er ude efter i en
konkret sammenhæng.

Blur, sharpen, specialeffekter og lign. er oplagt i kategorien hvor det
giver stor forskel, mens dem du nævner hører i kategorien "ligegyldigt".

Tja .. det var mine 25 øre.

mvh Steffen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 04-12-00 22:40

Cloos wrote:

> [...]
> foretage div. justeringer som fx. niveau, kontrast osv.
>
> 2) Foretage alle justeringer først - og så slutte med at ændre

Nr 2.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Søren Pedersen

Dato : 05-12-00 10:29

Af nysgerrighed....... Hvorfor ?

/Søren

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 05-12-00 11:58

"Søren Pedersen" <smpede@post5.tele.dk> wrote in message
> Af nysgerrighed....... Hvorfor ?

Ved nedskalering af billedet msiter du information. Og nogle ændringer
beregnes på grundlag af de pixels der er rundt omkring.

--
With many Thanks
Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069 remove 'ihsyd' when email replying

Fra : Søren Pedersen

Dato : 05-12-00 12:49

> Ved nedskalering af billedet msiter du information. Og nogle ændringer
> beregnes på grundlag af de pixels der er rundt omkring.

Huh ??? - Kan du ikke forklare det lidt nærmere.....Jeg var ikke klar over at
en ændring i billedets størrelse
medførte tab af informationer ?

/Søren

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 05-12-00 12:47

> Huh ??? - Kan du ikke forklare det lidt nærmere.....Jeg var ikke klar over
at
> en ændring i billedets størrelse
> medførte tab af informationer ?

Hvis du har et billeder på 2048*1536 pixel og scalerer det ned til 800*600
så mister du en frygtelig masse information, som ikke kan genskabes.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 05-12-00 19:46

Søren Pedersen wrote:

> Af nysgerrighed....... Hvorfor ?
>
> /Søren

Er du sikker på, at du har tid, læretiden som grafiker er 4 år.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 05-12-00 21:46

> Er du sikker på, at du har tid, læretiden som grafiker er 4 år.

Men så har man stadig ikke lært at formidle sin viden - det tager åbenbart 4
år mere ..

mvh Steffen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 06-12-00 01:22

Steffen Poulsen wrote:

> Men så har man stadig ikke lært at formidle sin viden - det tager åbenbart 4
> år mere ..

Du kan jo også gøre dig den ulejlighed, at du selv opsøger den viden du
ønsker, Internettet er propfyldt med informationer om emnet, og der er
også skrevet mange tykke bøger om digital billedbehandling - men det er
jo meget nemmere, at be om at få det serveret.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 06-12-00 07:36

> [...]
> også skrevet mange tykke bøger om digital billedbehandling - men det er
> jo meget nemmere, at be om at få det serveret.

Enig - hvorfor var det nu du kom i gruppen?

mvh Steffen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 07-12-00 01:43

Steffen Poulsen wrote:

> Enig - hvorfor var det nu du kom i gruppen?

For at debattere fotografi og hvad dertil hører, og udveksle viden og
erfaringer i det omfang jeg har tid og lyst til - og naturligvis
forudsat, at jeg får et kvalificeret modspil.......

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Erik Aalund

Dato : 06-12-00 07:32

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> [...]
> også skrevet mange tykke bøger om digital billedbehandling - men det er
> jo meget nemmere, at be om at få det serveret.

Jeg mener ikke at det er et spørgsmål om at få det
severet....jeg læser såmænd også mange artikler og bøger om emner der
interesserer mig, men gode tips er nu bedst fra dem som bruger tingene i
det daglige. Der er jo også mange måder at gøre ting. Jeg synes
bestemt at nyhedsgrupperne er et rigtig godt sted at "snakke" med andre
brugere om metoder og gode idéer til forskellige løsninger. Selv om man
kan læse tykke bøger om digital billedbehandling er det måske nemmere at
forstå det, når en ganske alm. dansk bruger prøver at forklare en løsnig
på et problem eller fremgangsmåde.
--
Venlig Hilsen
Erik Aalund

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 07-12-00 00:41

Erik Aalund wrote:

> [...]
> kan læse tykke bøger om digital billedbehandling er det måske nemmere at
> forstå det, når en ganske alm. dansk bruger prøver at forklare en løsnig

Jeg har seriøst besvaret begge spørgsmål ud min erfaring.

Det første (oprindlige) spørgsmål, var jo enkelt at besvare, det var
blot at pege på 1). eller 2).

Det efterfølgende spørgsmål om hvorfor det er nr. 2, er ikke egnet til
at blive besvaret i en nyhedsgruppe, så det besvarer jeg også med et
korrekt og relevant svar, som er, at det er udannelse der tager 4 år.

- og det var ikke godt nok........;-O

Det svar der efterlyses er så kompliseret, at man skal arbejde med
elektronisk billedbehandling i en årrække, for at erfare og forstå alle
de faktorer, der kan have betydning, så vejen frem er at arbejde med billederne.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Jan Boegh

Dato : 06-12-00 18:43

> [...]
> også skrevet mange tykke bøger om digital billedbehandling - men det er
> jo meget nemmere, at be om at få det serveret.

Det var da noget af en salve - er konklusionen at man skal være /enten/
grafiker eller nethaj ud over det sædvanlige hvis man vil spørge her?

Jeg var egentligt selv af den opfattelse at du tog fejl i dit oprindelige
svar, men nu opfylder jeg jo nok ikke de nævnte kvalifikationer, så jeg tør
næsten ikke spørge - men alligevel:

Jeg bruger selv Adope Photoshop, og har faktisk den oplevelse at det helt og
holdent afhænger af hvilket filter man benytter. F.eks. er filtret "sharpen"
IMHO bedst at benytte efter en ændring af størrelsen - altså den metode, der
oprindeligt hed 1. M.h.t kontrast m.v. kan jeg ganske enkelt ikke se forskel
på om jeg gør det ene eller det andet først.
Så det er måske ikke heeeelt så enkelt, som du antyder i dit oprindelige
svar.
Og det undrer mig da ærlig talt at man skal være grafiker for at forstå
dette.

mvh
Jan

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 07-12-00 00:56

Jan Boegh wrote:

> Så det er måske ikke heeeelt så enkelt, som du antyder
> i dit oprindelige svar.

Du har ret - selvfølgelig kan man ikke altid svare 1). / 2)., der er
mange undtagelser, og tusindvis af faktorer, som kan have indflydelse
på, hvad der er optimalt med et givent billede.

Men overordnet er mit svar korrekt, for hvis man f.eks. nedscalerer et
billede til 25% af original størrelse, så vil hver pixel i det
nedscalerede billede, være beregnet ud fra fire pixel i det oprindlige
billede, og det er derfor en fordel, at alle de overordnede faktorer,
farver, kontrast, mætning, skarphed o.s.v., er helt på plads i de 4
pixl, der danner grundlag for beregningen af 1 ny pixel i det nedscalede
billede.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Jan Boegh

Dato : 07-12-00 08:37

> [...]
> farver, kontrast, mætning, skarphed o.s.v., er helt på plads i de 4
> pixl, der danner grundlag for beregningen af 1 ny pixel i det nedscalede

Tjae- måske? Lad os tage f.eks. en justering af kontrasten, hvor man ønsker
den hævet. Lad os nu antage at dine fire pixels netop indeholder 2 lyse og 2
mørke pixels - altså befinder sig på en grænse mellem et lyst nog et mørrkt
område. Ved en øget kontrast bliver - lad os for enkeltheden skyld sige de 2
pixels til venstre - gjort mørkere og de 2 pixels til højre gjort lysere.
Herefter får vi en reduktion af billedets størrelse, hvorefter der udregnes
én pixel som et gennemsnit af 2 lyse og 2 mørke og bliver en mellemting.
Herved er der blevet lavet en overgangspixel, hvis intensitet befinder sig
midt mellem det lyse og det mørke parti - og opfattes som en sløring af den
ellers skarpe grænse mellem de 2 flader.
Her havde det været bedst at justere kontrasten _efter_ en justering af
størrelsen.
Jeg mener faktisk at det rigtige svar på det oprindelige spørgsmål havde
været: Det afhænger af billede og filter - prøv dig frem, det er netop
fidusen ved digital billedbearbejdning, at det er så let at afprøve ting
frem for at rende rundt med en stribe ugyldige sandheder.

BTW: Mener du virkeligt stadigvæk at man skal have en uddannelse som
grafiker for at kunne debattere spørgsmålet?

mvh
Jan

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 07-12-00 10:37

Jan Boegh wrote:

> [...]
> fidusen ved digital billedbearbejdning, at det er så let at afprøve ting
> frem for at rende rundt med en stribe ugyldige sandheder.

Når en grafisk produktion får en "dårlig orignal" som skal
digitaliseres, så scannes den konsekvent ind i 5 - 10 gange
overstørrelse, og alle korrektioner og forbedringer foretages i
overstørrelsen, som til slut nedscaleres til den størrelse der skal
bruges i publikationen, og resultatet bliver som regel temmelig flot.

- så jeg vil sige, at der er meget få undtagelser fra reglen.

> BTW: Mener du virkeligt stadigvæk at man skal have en uddannelse som
> grafiker for at kunne debattere spørgsmålet?

Når man i mange år, har indscannet og beabejdet rigtig mange billeder
hver eneste dag, og efterfølgende set hvordan de falder ud i prøvetryk
og færdigt offsettryk, så opbygger man noget erfaring, der ikke kan
formidles.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Jan Boegh

Dato : 07-12-00 18:49

[cut en hel masse om grafisk produktion]

Når jeg reagerede var det p.g.a. din - synes jeg - lidt overlegne
kommentarer
i begyndelsen af denne tråd.
Det er nu gået op for mig at det er _dig_ der er landet i en forkert gruppe.
Det er ikke et tilfælde at gruppen hører hjemme i /fritid/hierakiet -
dine betragtninger må vel nærmest høre hjemme i
dk.levebroed.grafisk_produktion
eller noget i den retning.
Vi andre, der benytter almindelige amatørkameraer og amatørcomputere
og måske amatørprintere har skam stor fornøjelse af de spørgsmål og svar,
der findes her i gruppen.

mvh
Jan

Fra : kobus7777@my-deja.co~

Dato : 07-12-00 23:37

In article <90nen3$12oe$1@news.net.uni-c.dk>,
"Jan Boegh" <jan@_X_boegh.net> wrote:
> [...]
af den
> ellers skarpe grænse mellem de 2 flader.
> Her havde det været bedst at justere kontrasten _efter_ en justering

Jeg er ikke sikker på at den konklusion holder.
Du beskriver to trin in billed behandlings processen -

1) en kontrast justering. Det er en per-pixel funktion som ikke
ændrer nogetsomhelst ved billedstørrelse eller skarphed.

2) en reduktion af billedstørrelse. Denne funktion vil afhængig
af valgt reduktions formel beregne et gennemsnit af omkring-
liggende pixels til at repræsentere én ny pixel i det ny,
formindskede billede.

Du siger at 2) skaber overgangs pixels mellem kontrastflader,
hvilket i og for sig er korrekt, hvis kontrastfladerne falder
i skæve pixels mellem rækkerne i det formindskede billede.
Men det vil da osse være tilfældet uanset on du gør 1) først
eller ej. Hvis du gør 2) før 1), får du klumper i gråtone
skalaen som jeg beskrev i en anden post, hvorimod gør 1)
før 2), udjævner 2) gråtone skalaen så du får det bedste
resultat.

Der er forskellige tricks til at undgå skæve pixels. Man kan
arbejde i 300dpi og et 4 pixel grid til skarpe kanter... så
kan man reducere billedet til 25% (75dpi), hvilket går op
helt nøjagtigt i 300dpi, så man får 1 pixel for hver 4x4.
Det bekymrer mig ikke så meget hvilken 'dpi' du bruger
for skærmgrafik, det er kun det færdige antal pixels som
betyder noget, og selvfølgeligt hvor skarpe de er.

DPI er et noget flydende begreb på skærme i disse dage...
selvom man stadig bruger 72dpi som reference, er mange
skærme 80dpi eller højere ... min laptop skærm er fx.
12 tommer bred, med 1400 pixels, hvilket svarer til
1400/12 =~ 115 dpi, deromkring. Det eneste tal du kan
bruge til noget i den sammenhæng er pixeltallet.

> BTW: Mener du virkeligt stadigvæk at man skal have en uddannelse som
> grafiker for at kunne debattere spørgsmålet?

Jeg mener da nok at disse koncepter er forståelige af hvermand, bare
nogen tager sig tiden til at forklare dem, istedet for at komme med
hovent akademisnobberi som ingensteder hører hjemme i et diskussions
forum. Hvis man ikke har noget at bidrage med kan man fx da bare tie
stille istedet for at fornæme folk som stiller legitime spørgsmål.

Iøvrigt er jeg selvlært, og '4 års uddannelse' for at kunne pusle med
pixels holder ikke... Måske er der nogen som det tager så længe at
forklare ting til. :)

Mvh.
Sonny W.

Sent via Deja.com http://www.deja.com/
Before you buy.

Fra : kobus7777@my-deja.co~

Dato : 08-12-00 03:51

Jeg vil blot til mit sidste indlæg tilføje, at jeg naturligvis
har al mulig respekt for Niels' erfaring og kunnen og hans
tidligere indlæg, som alle har været værdifulde og interessante.

Selv har jeg kun luret i gruppen og har ikke bidraget med noget
særligt, men jeg lod mig dog friste til at slutte mit sidste
indlæg med en noget syrlig kommentar som måske kunne tolkes
forkert. Så før der skrives en hel masse ting frem og tilbage
som ingen gider læse, tilbagetrækker jeg uden forbehold alle
syrligheder.

Jeg var kun lidt skuffet over den anvendte tone ved Niels'
svar til Søren Pedersen. Jeg synes nok at der er andre og
bedre måder at skrive tilbage at det fulde svar er kompliceret
og at man ikke lige har tid/lyst/mulighed for at gi' en fuld
forklaring. (Jeg mener dog ikke at problemet i dette tilfælde
var særlig svært at skrive en kort forklaring på.)

Men sådan noget er jo temmelig subjektivt, så der er sikkert
ingen grund til at træde videre i det.

Mvh.
Sonny

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 08-12-00 21:42

kobus7777@my-deja.com wrote:

> Jeg var kun lidt skuffet over den anvendte tone ved Niels'
> svar til Søren Pedersen. ........klip...........

Nu var Søren Pedersen's indlæg ikke et reelt modspil i debatten, han
opfordrede kun til, at jeg skulle supportere ham i, hvordan man udfører

Fra : Jan Boegh

Dato : 08-12-00 17:33

<kobus7777@my-deja.com> wrote in message news:90p3f0$7bc$1@nnrp1.deja.com...
> In article <90nen3$12oe$1@news.net.uni-c.dk>,

Tak for din grundig forklaring, blot forstår jeg ikke helt hvad du mener med

> klumper i gråtone skalaen

Jeg har forsøgt deja.com, men der var ikke bid.
Det var skam heller ikke fordi, jeg mener at besidde den endelige sandhed -
mit eksempel var tænkt som en indvending mod NRE's bastante udmelding.

mvh
Jan

Fra : kobus7777@my-deja.co~

Dato : 08-12-00 20:15

In article <90r2gi$t94$1@news.net.uni-c.dk>,
> [...]
sandhed -
> mit eksempel var tænkt som en indvending mod NRE's bastante udmelding.

Jeg skruede lige en hurtig demonstration sammen, som du kan finde her.

http://www.kobotica.com/misc/fotoprocess1/

Jeg ved godt det er lidt sjusket, og hvis jeg får tid i week-enden
vil jeg prøve at finde et bedre prøvebillede, og så måske skrive en
version på dansk og så vise et eksempel på hvordan disse små
forskelle i billedkvalitet betyder en hel del når man skriver et
billede ud på en god printer.

Fra : kobus7777@my-deja.co~

Dato : 09-12-00 01:24

Jeg lavede et lille diagram som jeg håber viser hvordan
en forkert rækkefølge af trin i billed behandlings
processen vil give uønskede eller i hvert fald anderledes
resultater end den mest optimale metode.

http://www.kobotica.com/misc/fotoprocess2/fotosteps2.gif
http://www.kobotica.com/misc/fotoprocess2/fotosteps2.pdf

(Vælg en fil - PDF'en kan udskrives or er kun 28k.)

Diagrammet viser 3 forskellige måder at behandle et billede
på, hvor målet er at ændre tone og formindske billedet.
Diskussionen gik på, om det gav nogen forskel at gøre
det ene før det andet, eller ej, og der ret bred enighed
om at det er bedst at ændre på tone før man formindsker
billedet. Så gik spørgsmålet på om 'hvorfor'. Og her
er så min bedste forklaring.

De 3 viste metoder benytter samme datasæt, men kommer
til forskellige resultater. Datasættet er vist foroven,
2 rækker med hver 12 kolonner af pixels. De viste værdier
har decimaler, i et forsøg på at illustrere hvordan
16-bit data forholder sig i nøjagtighed til 8-bit data.

Målet er at resize, downsample billedet til 25%, en
halvering på begge akser - altså 2x2 pixels bliver til
én, og de 12x2 pixels bliver til 6x1. Det er en lille
nok sample til at vi kan diskutere princippet uden at
vade rundt i mere data end vi har brug for. Og vi
regner også kun på én farvekanal, hvor disse beregninger
ved farvebilleder ville blive udført på hvér kanal.

1.

Den først viste metode er desværre ofte brugt, men
jeg mener ikke at den er hensigtsmæssig. Vi starter
med et 12x2 pixel 8-bit datasæt, og resizer med det
samme til 6x1 pixels 8-bit.

Værdierne er 0, 1, 1, 2, 2, 3, og det er disse tal
som udgør det formindskede billede. Billed tone
processen udføres dernæst, som i dette eksempel ganger
værdien med 5/3, men kunne have været en gamma eller
kontrast funktion, etc. De nye tal rundes til nærmeste
8-bit værdi, og resultatet bliver:
0,2,2,3,3,5 ... bemærk at værdierne 1 og 4 ikke kan
eksistere på grund af den måde processen beregnes på.
Der er altså opstået grove trin i toneskalaen, og
det formindskede datasæt er kun en grov tilnærmelse
af værdierne fra det oprindelige billede.

2.

Den anden metode bør foretrækkes så vidt muligt.
Her begynder vi med samme værdier som i foregående
eksempel, men istedet for med det samme at reducere
billedet, beregner vi billed tone processes for hver
enkel pixel i fuld opløsning. De nye afrundede værdier
bliver så resizet i grupper af 2x2 pixels hvor det
afrundede gennemsnit for hver gruppe udgør de nye pixels,
og det er så det færdige resultat. Her bliver tallene så:
1,2,2,3,4,5 .. det er en meget jævn kurve, absolut brugbar
i praktisk øjemed. Der er en udmærket formindsket
repræsentation af det originale datasæt.

3.

Den tredje viste metode gør brug af Photoshop's 16-bit
mode, som gør det muligt at anvende skæve værdier for
hver farvekanal, som jeg har prøvet at vise med
decimaler. Istedet for som i 8-bit mode at have signalstyrker
mellem nul og 1 repræsenteret som hele tal fra 0 til 255 (2^8-1)
divideret med 255, kan vi nu bruge tal fra 0 til 65535 (2^16-1)
divideret med 65535, for mange flere værdier. Imellem hver af de
normale 256 niveauer kan vi i 16-bit mode finde yderligere 255
forskellige mellemniveauer. Photoshop kan således behandle
13(100/255) / 255 istedet for 13 eller 14, hvis det skæve tal bedre
repræsenterer billedkildens signalstyrke.

Mange nye scannere kan sende 12-bit eller 16-bit farvekanaler til
photoshop, og i fremtiden vil digital kameraer sikkert også kunne
levere tilsvarende data. For alle praktiske formål kan vi bare
tænke på de ekstra bits som et par ekstra decimaler efter værdierne.
Husk dog på at 16-bit mode billeder bruger dobbelt så meget
hukommelse som 8-bit billeder. I photoshop vil et 16-bit farvebillede
således bruge 6 hele bytes per pixel. Dvs. et 1024x768 billede fylder
hele 4.5 megabytes. Normalt bruger jeg derfor kun 16-bit mode
i fra indscannings tidspun

Fra : Erik Aalund

Dato : 05-12-00 15:41

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Nr 2.

Hvad hvis man ønsker at lave opløsningen om, fra 72 ppi til fx.
300ppi?

Jeg plejer nemlig som det første at lave billedet opløsning om
til 300ppi og dernæst ændre størrelsen til 100%, så det passer til
opløsningen. Det er noget som jeg har lært af en grafikker der arbejder
meget med PHotoshop.......men er det helt forkert?

--
Venlig Hilsen
Erik Aalund

Fra : kobus7777@my-deja.co~

Dato : 07-12-00 21:09

In article <hsTW5.6960$_p.70778@news010.worldonline.dk>,
> [...]
> foretage div. justeringer som fx. niveau, kontrast osv.
>
> 2) Foretage alle justeringer først - og så slutte med at ændre

Jeg prøver lige at skrive igen. Tilsyneladende gik min første post tabt.

Foretræk 2).

Fordi: Når du ændrer på kontrast og farvemætning vil der opstå huller og
takker i histogrammet, på grund af sammentrækninger og udvidelser af
gråtone skalaen i de forskellige kanaler. Disse huller og takker bliver
udjævnet og forsvinder når du reducerer billedet til den ønskede
størrelse og opløsning. Du får dermed en mere jævn toneskala uden
huller og hakker. Histogrammet kan vises i Photoshop med Ctrl+L.

Det er typisk bedst at arbejde med så meget information som muligt,
så bliver resultaterne også bedre. En reducering i billedstørrelse
betyder et tab af information, så når du så ændrer på farverne
bagefter, har du mindre information at arbejde med, og resultatet
bliver derefter.

Når du reducerer billedstørrelsen gør du brug af en 'gennemsnits'
funktion der sammenlægger de omkringliggende pixels der tilsammen
kommer til at udgøre én i det reducerede billede. Det
udjævner billedstøj og gør tone overgange blødere, og tager
selvfølgelig lidt af skarpheden. Tricket er at hvis du starter
med at ændre på kvaliteten af billedet med tone justering, osv,
og dermed har et højopløst billede med lidt kvalitets tab, så
bliver tabene stort set udjævnet og forsvinder i gennemsnits
beregningerne der bruges til at formindske billedet.

Jeg er ikke matematiker, men det forekommer mig at højere præcision og
bedre kvalitet opnås hvis man skifter farvekanalerne til 16-bit før man
ændrer på farve og kontrast og reducerer billedstørrelsen - først når
billedet er nede på den ønskede størrelse skifter man tilbage til 8-bit.
Det er i hvert fald sådan jeg normalt arbejder med mine billeder.
Men kan tænke på 16-bit præcision som at få nogle ekstra decimaler på
de normale 256 gråtone niveauer, og med flere decimaler får man også
mere præcise beregninger.

Hvis du som i 1) piller ved kontrasten efter billedet er formindsket,
vil de nævnte huller og takker i histogrammet også findes i det færdige
billede, og det synes jeg da man burde undgå hvis man kan, fordi det kan
nogengange ses ret tydeligt på bløde gradienter eller mørke områder hvor
printer eller JPEG komprimering eller 15-bit skærmdrivere vil falde over
dem. Typisk kan histogrammet se sådan her ud hvis man gør det forkert:

* *
* * *
* * * *
* * * *
* * * * *
** * ****** * *
** ************ *** * *

Det bør være at foretrække at opnå en jævn kurve istedet for
de mange huller og takker.

mvh.
Sonny