kaliber?
Fra : skc

Dato : 01-10-01 16:29

Er der nogen øvre grænse for hvor stor en kaliber man må jage med? Jeg tænkte
på om det f.eks er tilladt at jage med en kal. 44mag riffel?

--
Posted from ip271.albnxx1.adsl.tele.dk [62.243.78.17]

Fra : Frans Jensen

Dato : 01-10-01 17:43

On Mon, 1 Oct 2001 15:29:25 +0000 (UTC), "skc"
<brondby.if@jubiimail.dk> wrote:

>Er der nogen øvre grænse for hvor stor en kaliber man må jage med? Jeg tænkte
>på om det f.eks er tilladt at jage med en kal. 44mag riffel?

44mag er det ikke en pistol/revolver kaliber?
så kan der blive problemer med anslagsenergien v/100meter

jeg tror ikke du vil få en 155mm kanon indregistreret til jagt,
men en kaliber 600 nitro express skulle der ikke være noget i
vejen for,

skal du ud og skyde krokofanter?

siden du vil have sådan noget artilleri

--
Jeg er født med en bajer i hånden
sådan har jeg tænkt mig at jeg også ville dø ­

Fra : skc

Dato : 03-10-01 14:38

Der laves skam 44 mag. rifler og deri bruger du jo samme ammonition som i
pistoler/revolvere
Jeg ved ikke om de bliver solgt i dk men i Usa sælges de skam. Nej jeg skal
såmænd ikke
ud og skyde krokofanter men ville såmænd bare vide om det var tilladt og jage
med så stor
en kal.

m.v.h skc

--
Posted from ip271.albnxx1.adsl.tele.dk [62.243.78.17]

Fra : Jakob Hansen

Dato : 04-10-01 01:43

On Wed, 3 Oct 2001 13:38:15 +0000 (UTC), "skc"
<brondby.if@jubiimail.dk> wrote:

>ud og skyde krokofanter men ville såmænd bare vide om det var tilladt og jage
>med så stor
>en kal.

Øhhhhhh kalder du .44 Mag for en kraftig kaliber??? Jeg tvivler på, om
den ville opfylde kravene til at skyde et rådyr...
I forhold til almindelige jagtrifler er den svagelig...

Hilsen
Jakob Hansen

Fra : skc

Dato : 04-10-01 14:17

Nå jeg troede ellers den var ret kraftig i en riffel. Er det på lang afstand
den ikke er kraftig eller hva? Hvilken riffel kaliber ville være god hvis man
skulle skyde rådyr?

m.v.h skc

--
Posted from ip271.albnxx1.adsl.tele.dk [62.243.78.17]

Fra : Jakob Hansen

Dato : 04-10-01 14:55

On Thu, 4 Oct 2001 13:16:34 +0000 (UTC), "skc"
<brondby.if@jubiimail.dk> wrote:

>Nå jeg troede ellers den var ret kraftig i en riffel. Er det på lang afstand
>den ikke er kraftig eller hva?

Den er overhovede ikke kraftig til jagt. Det er en patron der er lavet
til at affyres i en revolver. Riffelkallibre er mange gange
kraftigere..
..44 Mag har en anslagsenergi på langt under 800 joule på 100m (kender
ikke det nøjagtige tal), hvor en almindelig jagtriffel som f. eks.
..308w slår ca. 2400 joule (11.6g Nosler).

Det eneste du lovligt ville kunne skyde med en .44 mag i danmark er
ræve og der under.

>Hvilken riffel kaliber ville være god hvis man
>skulle skyde rådyr?

En riffel...
cal. .222 og opefter. .223 rem, .243w , 6.5x55 eller .308w er nok
det mest normale til rådyr. .308w er nok endda i den grove ende til
det brug..

Lån en bog om jagt på biblioteket.... Bøger er gode at blive kloge
af..

Hilsen
Jakob Hansen

Fra : J Nielsen

Dato : 04-10-01 16:54

On Thu, 04 Oct 2001 15:55:17 +0200, Jakob Hansen
<Dellepude@remove-this.mailme.dk> wrote:

> [...]
>ikke det nøjagtige tal), hvor en almindelig jagtriffel som f. eks.
>.308w slår ca. 2400 joule (11.6g Nosler).

Når 44 Mag ikke er særligt velegnet til jagt, skyldes det ikke manglende
anslagsenergi men snarere den håbløst krumme kuglebane.

En 15.5 grams kugle fra en Ruger eller Marlin riffel vil have en anslagsenergi
på 100m på ca 1500 joule - hvilket er væsentligt mere end f.eks en ..222

--
Knæk og bræk

J. Nielsen

Fra : Jakob Hansen

Dato : 05-10-01 00:32

On Thu, 04 Oct 2001 17:53:42 +0200, J Nielsen<morgan@post8.tele.dk>
wrote:

>En 15.5 grams kugle fra en Ruger eller Marlin riffel vil have en anslagsenergi
>på 100m på ca 1500 joule - hvilket er væsentligt mere end f.eks en .222

Meget optimistisk tal... .44 har højere anslag ved mundingen end en
..30car (US carbin), men mindre anslag ved 100m.... Og US carbin er
ikke lovlig til råvildt... Grænsen på 800 joule/100m blev faktisk
lavet for lige præcis at udelukke den..

Hilsen
Jakob Hansen

Fra : Jan Nielsen

Dato : 05-10-01 09:33

On Fri, 05 Oct 2001 01:32:15 +0200, Jakob Hansen
> [...]

>.30car (US carbin), men mindre anslag ved 100m.... Og US carbin er
>ikke lovlig til råvildt... Grænsen på 800 joule/100m blev faktisk

Bemærk at jeg skriver "Ruger eller Marlin riffel" Der er pokker til
forskel på hastigheden på en 44 Mag fra en riffel kontra en revolver.
Hvis man samtidigt er hjemmelader, kan man yderlig (fuldt forsvarligt)
øge hastigheden ved at lade med et mere langsomt brændende krudt.

Som Erik P skriver er de grove "revolverkalibre" faktisk særdeles effektive
som jagtammunition - blot man holder sig fra skud over 100m.

--
- JN -

Fra : Erik Prestmo

Dato : 05-10-01 16:41

Jan Nielsen <morgan@post8.tele.dk> skrev i

> [...]
effektive
> som jagtammunition - blot man holder sig fra skud over 100m.

Jupp, og de er like effektive enten de skytes fra revolver eller karabin.

Revolver: skuddavstand < 50 meter

Karabin : skuddavstand < 125 meter

Tvilere kan bestille seg jakttur i Montana, og prøve revolverjakt selv....

ErikP

Fra : Erik Prestmo

Dato : 05-10-01 16:39

Jakob Hansen <Dellepude@remove-this.mailme.dk> skrev i
wrote:

> [...]

..30car (US carbin), men mindre anslag ved 100m.... Og US carbin er
ikke lovlig til råvildt... Grænsen på 800 joule/100m blev faktisk

Du har dine data fra et datablad som referer seg til en revolver.

Da blir alt feil. Prøv selv og plugg tallene inn i et ballistikk-program og
se selv.

US Carbine kan sammelignes best med en 357 magnum.

Det vet da alle

Jeg har for øvrig et eks av alle kaliber vi snakker om her, så jeg *tror*
jeg vet hva jeg snakker om.....

US Carbine er ei finfin rifle til jakt, tidligere ble det levert Federal
ammo med blyspiss hos den lokale forhandleren, jeg kjøpte hele
restlageret....

US Carbine har blitt mye brukt til reinjakt på Finnmarksvidda:

Volkswagen minibuss langs veien, døra åpen. Et raskt skudd inn i naboens
flokk. Skytter hopper ut, bløgger dyret, mens sjåfør kjører til nærmeste
snuplass, sur og kommer tilbake akkurat tidsnok til å få blodfersk skrott og
skytter inn i bilen....

Et skudd har vist seg mer enn nok....

ErikP

ErikP

Fra : Steve Aslaksen

Dato : 21-10-01 20:05

"Erik Prestmo" <hfandrep@online.no> skrev i melding

> US Carbine har blitt mye brukt til reinjakt på Finnmarksvidda:
>

> Et skudd har vist seg mer enn nok....

Her må jeg få lov til å korigere litt, det er nok ikke US carabiner som er
mest vanlig til skyting av reinsdyr men .22 LR...i ett eller annet delbart
halvautomatisk gevær.
..22 LR blir altså brukt av "alle" reineiere til avliving av reinsdyr på hold
opp mot 50m , som regel skudd mot hode, men på de lengste holden blir det
skutt i mot hjerte/lunger, dette er ikke _jakt_ men avliving av dyr for salg
eller til egen gryte.
Og det er ikke villrein men tammrein som blir skutt med .22 LR, ikke for att
det er noe forskjell på de men for å korigere.
Til all storviltjakt blir det brukt andre og mer egnede våpen.

Ellers kan nok EP's senario være ganske treffende...

Jeg er forøvrig enig med EP i att 30US er ett utmerked kaliber for rådyrjakt
f.eks.

Steve

Fra : Joe

Dato : 22-10-01 23:51

On Sun, 21 Oct 2001 21:05:10 +0200, "Steve Aslaksen"
<st-asla@frisurf.no> wrote:
Dur ucha man i Tyrkia a taliaaaiaiaiaia.
Dur ucha din a durkadim an Gambia.
Sappa da chin da gadde chadim an kambia.
Surru chadem a durra chaedim a agebe chadem a tèra.
Surru chadem be bura chadem en Tyrkia-eaeaeaeaaa.

Hei Franke, Hvor, hvor du ha den kebab, eh? Hei Frank, ingen
problemer, eh?

Je me skikklig maeaeade, je meg en kebaeaeabe, kabab gjøre godt i
maeaeage.............prrrrt.
Store varm kebaeaeabe gjøra godt i taeaearme, åh så godt det vare.
Komme nå…..m m

det var så bare lige mit inlæg til DK.fritid.jagt

mvh. Joe

Fra : Erik Prestmo

Dato : 22-10-01 22:24

Steve! du har sikkert rett!

Jeg kjenner ikke tingenes tilstand i DAG, det jeg snakket om var mer en tur
ned Memory Lane med gammelnabon's som bodde i Finnmark på 50 - 60 tallet....

Den gangen var nok US carbine like alminnelig som .22 LR i enkelte
områder....

Og beskrivelsen var direkte sitat fra hukommelsen...

"Avliving til egen gryte" stemmer godt det - det var bare en liten sak: det
var flokken til broren....

ep

Steve Aslaksen <st-asla@frisurf.no> skrev i

Fra : Steve Aslaksen

Dato : 25-10-01 11:35

"Erik Prestmo" <hfandrep@online.no> skrev i melding

> "Avliving til egen gryte" stemmer godt det - det var bare en liten sak:
det
> var flokken til broren....

Jepp, EP
Det kalles "nisterein" og er helt ...lovlig ! *glise*

Altså er du langt unna egen flokk og er "døden nær av sult" kan du ta en
rein til "nistemat", det er gammel ehh.. tradisjon!
PS. men pass på så eiern ikke ser deg , ellers tar _han_ ti nisterein av din
flokk
: )

Steve

Fra : Erik Prestmo

Dato : 25-10-01 18:55

> [...]
> rein til "nistemat", det er gammel ehh.. tradisjon!
> PS. men pass på så eiern ikke ser deg , ellers tar _han_ ti nisterein av

Det jamnar ut sig....

I det lange løp.....

Faktisk så er det slik at folk som lever i nær kontakt med naturen og høster
av naturens overskudd, også er svært praktiske - og rettferdige.

Her hvor jeg bor ville man naturligvis ha ringt politiet.....

ErikP

Fra : Jakob Hansen

Dato : 23-10-01 02:43

On Sun, 21 Oct 2001 21:05:10 +0200, "Steve Aslaksen"

>Jeg er forøvrig enig med EP i att 30US er ett utmerked kaliber for rådyrjakt

Det hjælper bare ikke, når den ikke er lovlig i Danmark!!! Det
største du lovligt kan skyde i Danmark men en .30US er ræv og gæs...
Den danske jagtlov er specifikt indrettet til at udelukke .30US til
jagt på rådyr..

Jeg har ellers nogle hollowpoints liggende som ville virke fint på
kortere hold i en skov, men sådan er loven...

Hilsen
Jakob Hansen

Fra : Erik Prestmo

Dato : 23-10-01 20:09

> [...]

største du lovligt kan skyde i Danmark men en .30US er ræv og gæs...
Den danske jagtlov er specifikt indrettet til at udelukke .30US til

Yupp, samme sak i Norge, Onde "militært utseende" rifler er spesifikt
forbufdt til jakt!

Og det er de samme rifler som er blitt anvendt med stort hell til jakt på
klodens farligste rovvilt, mennesket, og de farligste rovdyrene blandt disse
igjen, militære, godt bevæpnede soldater....

Slik er det når fornuften slutter og politikken tar over....

..30 US er mer enn nok til rådyr, MER ENN NOK. Når skal vi få nok av våre
politikere og deres håndtlangere?

ErikP

Fra : Riber&Lumholdt

Dato : 04-10-01 18:10

En .44 kugle på 240grains (15,6gram) er godt nok en voldsomt stor kugle,
men, som tidligere nævnt er den beregnet til et meget mindre hylster end f.
ex. den føromtalte 11,7grams .308, hvilket altså resulterer i en væsentlig
højere anslagsenergi i 308'eren (3109 joule på 100m i modsætning til 780
joule for .44'eren, hvilket for sidstnævnte lige akkurat ikke er nok til at
være lovligt til råvildt). Kuglebanen for en .44 vil heller ikke ligefrem
være egnet til præcisionsskydning med en riffel. At der imidlertid er lavet
rifler i .44-40, er en anden sag. Den mest kendte er Winchesters model 94,
den berømte "John Wayne-riffel", som dog sjældent er anvendelig til
almindelig dansk jagt, undtagen måske på kort hold i f.ex. tæt skov, hvilket
vil være lovligt, da den akkurat sniger sig op over de 800 joule ud til
ihvertfald 50m.

Venlig hilsen Henrik Sørensen.

Fra : Erik Prestmo

Dato : 04-10-01 23:05

Anslagsenergien du oppgir er ut av en revolver, en karabin som Marlin 1894 i
..44 magnum har lengre løp, og intet tap mellom cylinder og løp.

Derfor er det en bra huskeregel:

Pistolammunisjon skutt i karabin gir (omtrent) samme anslagsenergi på 100
meter, som er revolver gir ved løpet.

Det er ingen hexekunst å finne 44 mag ammunisjon som gir opp i mot 1000
joule ved munningen.

Dessuten er det ikke så enkelt:

Det er ikke energien som dreper. Saken er mer komplisert enn som så.

Det grove kalibret gir ekstra-virkning, men det benektes stort sett av
europeiske byråkrater....

I USA kalles .44 magnum-karbiner for deer-carbines, og så vidt jeg vet er
det amerikanske "deer" mye større enn et lite rådyr...

I Norge er .44 Magnum tillatt på rådyr, og om jeg ikke husker helt feil:
..357 magnum skutt fra en rifle....

Og begge deler gir resultater....

--
-------