Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Reparation af tolags linser
Fra : Kim Christensen

Dato : 01-10-01 16:24

Hej

Er der nogen her der ved hvordan man adskiller en linse der består af to
sammenlimede elementer. Jeg har en optik (oprindelig fra en kinofremviser) med
en brændvidde på 300 mm og f3,5. Men der er kommet fugt i det ene linseelement,
det kan repareres, men hvordan?

mvh

Kim Christensen

--
Posted from pcgate.eucsyd.dk [195.41.206.2]

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 01-10-01 17:09

Kim Christensen wrote:

> [...]
> en brændvidde på 300 mm og f3,5. Men der er kommet fugt i det ene linseelement,

Linserne er limet sammen med et præparat, der også bruges når man limer
dækglas på præparater til mikroskopi, det har den egenskab at det har
nøjagtig samme lysbrydning som glas, det er et harpiksprodukt, men jeg
kan desværre ikke huske dets navn.

Det kan muligvis igen gøres halvflydende ved opvarmning.

Fra : Bjerre / Sidebanen

Dato : 01-10-01 17:56

> [...]
> kan desværre ikke huske dets navn.
>
> Det kan muligvis igen gøres halvflydende ved opvarmning.

-kan det være det vi for mange år siden kaldte canada-balsam ???

Bo Bjerre

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 01-10-01 18:52

Bjerre / Sidebanen wrote:

> -kan det være det vi for mange år siden kaldte canada-balsam ???

Ja det er netop produktet, det har nogle fantastiske optiske egenskaber,
og hvis det er et ældre objektiv, så er linsesætne med garanti limet
sammen med canada-balsam.

Det er en del år siden jeg legede med mikro-foto, og det vil ikke undre
mig, hvis der er udviklet nye to-komponent lime, der har erstattet dette naturprodukt.

Fra : Ketil Johansen

Dato : 03-10-01 02:01

> [...]
>
> Det er en del år siden jeg legede med mikro-foto, og det vil ikke undre
> mig, hvis der er udviklet nye to-komponent lime, der har erstattet dette

Kanskje dette kan være noe:
http://www.emsdiasum.com/Summers/optical/cements/default.html

Ketil