Små dyr i akvariet
Fra : Bjarne

Dato : 01-10-01 15:36

Hej

Jeg har fået nogle dyr i mit akvarie som ikke ligefrem er fisk eller snegle

Det er nogle meget små dyr nærmest en lille flue eller en tangloppe eller
hvad det nu er de er så små at de er svære at få øje på

de nyder at sidde på kanten af en net gydekasse som jeg har i mit akvarie de
sidder somregl over vandet på det fugtige stof
men de kan også bevæge sig meget hurtigt hen over vandoverfladen

Hvad er det jeg har fået og kan de udryddes

Håber i kan hjælpe mig

Mvh. Bjarne.

Fra : Carsten Gall

Dato : 01-10-01 20:05

Bjarne <hobie@worldonline.dk> skrev i en
> [...]
> men de kan også bevæge sig meget hurtigt hen over vandoverfladen
>
> Hvad er det jeg har fået og kan de udryddes

Det er mest sandsynligt at du har fået springhaler i dit akvarie, dem er
der bestemt ingen grund til at udrydde,
de lever af hvad de kan finde blandt andet lever de af svampesporer og
bakteriekulturer.

Hvis du synes de skal væk fra akvariet, kan du købe en fisk der lever
lige under overfladen, og som tager foder fra
overfladen. Derefter undlader du at fodre i et par dage, så skal
bestanden nok blive decimeret.
Hvis du samtidigt fjerner gydekassen fra akvariet, så de ikke har noget at
sidde på, bliver vandcirkulationen også større i hele overfladen, det er
også med til at fjerne dem.

Carsten

Fra : Bjarne

Dato : 01-10-01 21:09

Hej Carsten

Tak for dit svar

jeg vil bare lige høre dig om de små springhaler blir i akvariet eller kan
de springe ud og leve videre
og er de iøvrigt normalt tilstede i akvarier i større eller mindre mængder
Og har du et godt forslag til en fisk der kan spise disse små springhaler
min fiskebestand er følgende Div. platyer, Guppyer, Mollyer,

Mvh. Bjarne

Carsten Gall <cgall@vip.cybercity.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9paeih$2ff1$1@news.cybercity.dk...

Fra : Carsten Gall

Dato : 01-10-01 23:26

> [...]
> Og har du et godt forslag til en fisk der kan spise disse små springhaler
> min fiskebestand er følgende Div. platyer, Guppyer, Mollyer,

De kan hvis du har meget møj og meget høj luftfugtighed leve uden for
akvariet, men det er meget usandsynligt.
Du vil oftes se dem i potteplanter hvor de lever af visne blade og lign.

I de fleste akvarier vil de blive spist af fiskene, og de fisk du har og
udemærket til formålet.

Men prøv at lave være med at fodre fiskene i et par dage, det tager
fiskene ingen skade af.

Carsten