Konen vil have hund hvad skal vi vælge
Fra : kordegnen webmaster

Dato : 01-10-01 15:14

Hejsa allesammen
jeg har brug for lidt gode råd

Kort ridser jeg lige den sociale situation op.

vi bor i hus med stor have, vi har børn (mindste 6 år), vi har kat, vi
arbejder skiftende men hunden skal kunne være alene hjemme i op til 6 timer
af gangen.

Konen ønsker sig en hund, den skal udelukkende bruges som kæledyr, derfor
skal den ikke være for stor, jeg ville helst have en schæfer men det har jeg
simpelthen ikke tid til (selverkendelse er godt)

Den skal hverken være jagt eller vagt hund.

jeg så helst en hund ala en springer spaniel, blot lidt mere rolig

men den må gerne være mindre bare ikke så lille som en skøde hund.

er der nogen der har en god ide til hvadfor en hund der vil passe til os ???

thomas

svar i gruppen

Fra : x Vuf x

Dato : 01-10-01 16:39

Mon, 1 Oct 2001 16:14:27 +0200, kordegnen webmaster wrote:

> [...]
>men den må gerne være mindre bare ikke så lille som en skøde hund.
>er der nogen der har en god ide til hvadfor en hund der vil passe til os ???

Efter min mening vil en kraftig Papillon lige være sagen!
De findes små og spinkle - 19-22cm i skulderhøjde +
store opg kraftige 27-32cm i skulderhøjde.

--
Mvh Sonja webmaster@***sonpet.com fjern de 3*
http://www.sonpet.com/

Fra : Carina Enevoldsen

Dato : 01-10-01 18:44

eller en kooikerhondje, den blev i holland brugt til at drive ænderne ned af
floderne, så de gik i jægerens fælde, så det er altså en "jagt"hund, den er
lidt mindre end en springerspaniel, hvid med røde "pletter", hårlængde ala
springeren.

Fra : britta

Dato : 01-10-01 21:14

"kordegnen webmaster" skrev d. 01-10-01 15:14 dette indlæg :
> [...]
>
> men den må gerne være mindre bare ikke så lille som en skøde hund.
>
> er der nogen der har en god ide til hvadfor en hund der vil passe til

Hej Thomas
Der er så utrolig mange muligheder, med hvilken Type hund der ville
kunne passe ind i netop jeres Familie
Mit bedste råd til jer er, --gå på Biblioteket. Lån bøger der virkelig
går i dybden, med hver Hunderace. Når i evt. har fundet frem til nogle
Racer, der ville være passende, så opsøg de opdrættere der har den/de
type hund/e i er ude efter.
Kik flere steder,---spørg hellere en gang for meget end en gang for
lidt.
Held og Lykke.
Hilsen
Britta

http://www.kandu.dk/

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 01-10-01 21:48

Hej Thomas

Alle her i gruppen vil helt sikkert anbefale den race de selv har, incl mig
selv. Vi har en Dansk/Svensk gårdhund hvilke er en utrolig dejlig og nem
familie hund. De er ikke særlig store, max 37 cm for hannerne, og max 35 cm
for tæverne.
En D/S gårdhund er egentlig en hund, der er beregnet til at fange mus og
rotter, så hvis de ser deres snit til det, ja, så gør de det, men som
skrevet lige før, er det mindst lige så meget en familiehund, hvis ikke mer'

Nogen mener ikke en D/S gårdhund er den perfekte hund for første gangs
hundeejer ( ved selvfølgelig heller ikke om i er, men går ud fra det ),
men det er jeg ikke enig i, om vi bare har været heldige ( vi er nemlig
første gangs hundeejer ) ved jeg ikke, men det var utroligt så hurtig Nicki
lærte de ting der skulle læres, så som renlighed, alene hjemme, hvor i
rækken han hørte til osv.
En D/S gårdhund, er meget vagtsom, og de skal nok fortælle hvis der er nogen
ved døren ( uden at være aggressive ).

Til sidst kan jeg også anbefale jer at låne nogen bøger på biblioteket. Der
er en bestemt bog jeg gerne ville anbefale jeg, men jeg kan ikke huske hvem
der har skrevet den, og hvad den hedder, men den er stor, og jeg tror næsten
alle hunderacer er beskrevet i bogen.

Held og lykke med jagten på jeres nye familiemedlem.

Mange hilsner fra

Bolette

kordegnen webmaster <kordegnen@venuslogen.dk> skrev i en

Fra : Kenneth Olsen

Dato : 01-10-01 22:16

Bolette Nielsen skrev:

> Hej Thomas
>
> Alle her i gruppen vil helt sikkert anbefale den race de selv har, incl mig
> selv.

Ja sådan vil det være, jeg vil selvfølgelig anbefale at du køber en
Dalmatiner (da jeg har sådan en), men gør som de andre siger, lån bøger
om emnet, og ta så ud og så på dem der lyder som rigtige

--
Kenneth Olsen kenneth@olsen.dk http://www.kenneth.olsen.dk
"Det er en sund interesse der får folk til at undre sig over dagligdags

Fra : Finn A. Hansen

Dato : 01-10-01 20:14

hej
Du vil gerne have en springer spaniel. Lad være - lad være. Ikke for det, vi
har en pragtfuld springer pige, field trial udgaven, som er ren jagthund, og
det er ikke en hund for begyndere. Vi har heldigvis haft hund før, så
fem-seks lufteture i døgnet - mindst -afskrækker os ikke - og det er ikke
bare ture hen til bageren og hjem. Nej, det er rigtig ud at gå i al slags
vejr i guds frie natur uden snor, så man kan drøne rundt og blive godt
møgbeskidt og træt i hovedet. Nu sir man godt nok, at de andre springere
ikke er sådan, men jeg tror ikke på det. De har længere pels og ser finere
ud, men instinkterne er sikkert de samme. Cockere er jo fine jagthunde, og
de tager selv høns, hvis de ikke er opdragede. Det bøvlede mine forældre
meget med, kan jeg huske. Det er intelligente og aktive hunde, som skal være
meget i hænder og have en konsekvent og kærlig opdragelse. Og Frield
Trial-hundene er instinktstærke hunde, som har det med mest at knytte sig
til en i familien. Vores lystrer bedst mig, men det har sandelig også krævet
noget arbejde.
Efter min mening er en labrador i en eller anden form den letteste
begynderhund - især dem med schæefer i. Vi har selv haft sådan en, og hun
var bare så god og nem og nærmest selvopdragende. Vi kunne have hende med
overalt, hun gik faktisk med vores far på arbejde hver dag, hvor hun havde
et meningsfuldt job med at passe telefonen. Hun gøede kort og kontant, når
den ringede. Så vidste man det! En fast opgave var også at modtage et stk.
lille chokolade ved den bager, hvor far købte sin daglige basse. Så hun var
en rigtig arbejdshund. Men hun var nem og meget blød at opdrage. Vi skulle
kun sige Ah-ah! en gang, så vidste hun , hvad hun måtte og ikke måtte. Men
ok, de er store og griser og fylder, og de er enormt glade for mad. Men hvad
med en pudel? Det er ellers også en kvik og klog hund i en god størrelse.
Jeg ved ikke med sygdomme i vore dage. Men dens popularitet er ikke så
voldsom mere, så måske er det blevet bedre. Min veninde har lige fået en af
de helt små, og den virker ret kvik. Deres pels er praktisk, og det tror jeg
man sætter pris på i det lange løb.

venlig hilsen Elisabeth

Fra : Kosmonauten

Dato : 01-10-01 23:26

Hej Finn,
kan kun nikke til din beretning om Springer Spaniels ;c)
Nu er min hund så en Combi: Springer Spaniel+Formel1 Lab, og selvom hun ikke
er "ægte" så genkender jeg hvert et ord du beskriver.

Til Thomas,
hvad med en King Charles Spaniel?
Måske var det noget.
I ønskes held og lykke med jeres søgen.
Mvh
Martin & Laika
(undskyld det lidt OT, men selv som "garvet" hundeejer måtte jeg indse at
der var en verden til forskel på Springer Spaniels og Labrador.)

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 02-10-01 11:19

"Finn A. Hansen" <villalulla@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
Cockere er jo fine jagthunde, og
> de tager selv høns, hvis de ikke er opdragede.

ja så må folk jo i gang med at opdrage deres høns hvis hønsene skal
undgå at lade livet for cockerens tænder undskyld undskyld
undskyld men jeg kunne altså ikke lade være !!!

mvh Ami

Fra : Finn A. Hansen

Dato : 06-10-01 18:56

Hej Ami
Vi er jo faktisk enige, men det er altså ikke alle mennesker, som orker at
bruge den tid, og være så konsekvent og aktivere sin hund så meget, som det
er nødvendigt, når man f.eks. har en superaktiv og hamrende god jagthund som
springere og de andre nuttede spaniels med de lange krøllede ører og bløde
brune øjne. Det er jo deres problem, at de ser så nuttede ud, men de er ikke
nuttede på sofamåden. De skal opdrages og beskæftiges hele tiden, der kan
man bedre slappe af med en labrador - det er ihvertfald min erfaring, og jeg
har haft mange hunde. Men springer- pigen har nu været den allerbedste, og
hun er bare mors hund! Jeg synes, bare det er synd for alle de cockere, som
folk tror kan nøjes med en tur hen om hjørnet og så hjem på tæppet igen -
der er mange hunde i det her land, som er ved at kede sig til døde.

vuf fra Elisabeth

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 02-10-01 11:26

"kordegnen webmaster" <kordegnen@venuslogen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
har jeg
> simpelthen ikke tid til (selverkendelse er godt)

Uanset hvilken hund du vælger vil den kræve aktivering, formning,
træning, hjernearbejde osv osv ... også selv om det kun er en lille
hund ... Skulle jeg umiddelbart anbefale en hund måtte det (jeg har
ikke selv racen men kender den fra flere af mine venner og bekendte)
være en golden retriever, den er blød af sind og dejlig at omgås.
mvh Ami

Fra : Michael

Dato : 02-10-01 11:48

> [...]
>
> men den må gerne være mindre bare ikke så lille som en skøde hund.
>
> er der nogen der har en god ide til hvadfor en hund der vil passe til os

Jeg er en af dem som klart anbefaler den race jeg selv har.......... næsten,
for jeg har også en Boston terrier og den mener jeg klart er en race som man
skal overveje og så lige tænke sig om en gang til, jeg er i hvert fald glad
for at jeg har haft hunde før, ellers så tror jeg den havde taget pusten fra
mig for der er godt nok meget energi i såen og den kræver en del
aktivering. Jeg har der i mod også en Cavalier king charles spaniel, og hvis
i er til spanieler men ikke deres eminente jagtinstinkt, så er cava'en en go
race, den er rolig, fredelig og lærenem. Den kan godt li at arbejde, men kan
nøjes med madsøg i haven. Dens jagtinstinkt er ikke særlig udpræget og
derfor en go' fam.hund. Men lån en bog, for i skal jo også lige tænke på
pelspleje og hvor meget tid i gider bruge på det.

Hilsen Myr

Til Bolette, Grunden til at jeg mener at førstegangs hundeejere skal tænke
sig om inden de anskaffer sig en Dk/ Sv "møg"hund ( du ved jeg holder af
racen ;).. ) er at de også kræver utroligt meget aktivering for ikke at
blive kulleret i hovedet og begynde at aktivere sig selv ( dvs. splitte alt
ad ). Det er ikke helt uden grund at der er mange problem hunde blandt
racen, jeg ved godt at der også er " dovne " individer, ikke at Nicki høre
til dem, men der er langt i mellem. Jeg har fået indtryk af at du er en af
dem som aktivere sin hund godt, og det er derfor du har en go' hund, jeg
selv har set hvad der sker hvis ikke den bliver aktiveret nok, sagt pænt,
den var tæt på en farvet sprøjte hos dyrlægen flere gange indtil den var
fyldt 1 år, jeg tog den med lige så snart jeg kunne ( altså da jeg flyttede
hjemmefra ) og det var en hel anden hund da først den blev aktiveret. Nå det
blev sq lidt langt men håber i bære over med mig :)

Fra : Nanna Lise Vester

Dato : 08-10-01 06:51

Først og fremmest bør I tænke jer om en gang til!

Alle hunde kræver mere end bare at være kældedyr, nogle mindre end andre, men
alle hunde skal aktiveres med andet og mere end gåture. En jagthund (som fx
springer spaniel) kræver tilsyneladende noget mere udfordring end I har i
tankerne. Vær derfor meget omhyggelig med at studerer racernes behov for
aktivering, motion mm. inden i beslutter jer, der er meget mere i en hund end
udseendet.

Jeg kan anbefalde jer at kigge på
http://www.hundeskolentrofast.dk/hundefakta/index.htm . Her finder du noget
generelt om race kendskab som måske kan give jer et overblik over hvad de
eneklet hunde kræver af aktivering m.m.

Desuden har de fleste hunderace en klub side, mange af dem kan du finde via
Dansk Kennel Klubs hjemmeside. htttp://www.dansk-kennel-klub.dk

Held og lykke

Nanna

En Nova Scotia Duck Tolling Retriever: