Whiskas?
Fra : Lisbeth Jakobsen

Dato : 01-10-01 11:22

Hej alle

Hvad er det egentlig der er så forfærdeligt ved at give sine katte Whiskas?
(Eller nogle af de tilsvarende mærker)

Jeg har nu i et par måneder (siden jeg begyndte at læse med her) forsøgt at
overbevise vores katte om Hill's m.fl fortræffeligheder, og efterhånden er de
begyndt at acceptere det - NÅR det vel og mærke er blandet med Whiskas....

Bøv, vores gamle kat, har aldrig været vandt til kun at få tørfoder, det har
altid kun været godbidder, og killingerne som godt nok var begyndt at få noget
af det "fine" mad hjemme inden vi fik dem virker heller ikke særligt
begejstrede, Jack spiser det slet ikke hvis det kun er tørt, Phumba kan hvis
hun er sulten lokkes til at spise Precepts killingefoder. Hills killingemad er
det kun Bøv (den gamle) der vil ha' i ren tilstand. (han vil til gengæld også
gerne, men han har vel ikke så godt af killingemad? Han er 16 år...)

Men altså, Banse blev 19 år, og nu er Bøv 16 og de er begge opvokset på Whiskas
samt ind imellem det billigste af hhv. Føtex og Brugsens mærker, disse
ubestemmelige boller i sovs. De har aldrig fejlet noget videre så hvorfor er
det egentlig at man ikke må gi' kattene ...kattemad?

Hvad med Whiskas' nyeste idé? LifeKey? Er det (lidt) bedre eller er det gammel
vin på nye flasker? Er der nogen steder på nettet man kan læse om
fordele/ulemper ved dåsemad (her tænker jeg ikke på prisen - jeg ved godt det
er noget dyrt vand...)

Mange hilsner

Lisbeth
http://cutiecats.tripod.com

--
Posted from [195.97.164.98]

Fra : Søren Kongstad

Dato : 01-10-01 11:32

Jeg har hørt at specielt salt indholdet er for stort i Whiskas. Det kan
giver problemer da kattemaver ikke kan tåle for meget salt. Til gengæld
elsker katte salt - så hvis de er vant til whiskas, vil de selvfølgelig ikke
have noget med mindre salt :)

Ellers er det vel ligesom mennesker. Nogle bliver 110 og spiser kun
fedtemadder flæskesteg osv, mens nogle råkost fanatikere dør som 40 årige.

Hills (og andre af de "bedre" mærker) er bedre tilpasset kattens behov, og
giver som gennemsnit sundere katte - men derfor kan en mindre balanceret
kost sagtens fungere fint for en kat.

Søren

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 01-10-01 11:51

"Søren Kongstad" <soren@kongstad.net> writes:

>Ellers er det vel ligesom mennesker. Nogle bliver 110 og spiser kun
>fedtemadder flæskesteg osv, mens nogle råkost fanatikere dør som 40 årige.

Men statistisk set er levealderen formentlig lavere for dem, som lever af
> [...]

>giver som gennemsnit sundere katte - men derfor kan en mindre balanceret

Er der nogensinde lavet egentlige videnskabelige undersøgelser
omkring katteernæring?

Desværre er kattesundhed vel ikke et område, der er genstand
for den helt store forskning.

Hilsen
Per

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Tommy Fer

Dato : 01-10-01 18:09

Hej NG

har hørt et rygte om koffein i Whiskas.. passer det eller?? Når men kunne nu
ikke finde på at give det til min chipsey, han er stort set alt ædene, og
vild med IAM's killinge foder med kylling (tror jeg det er..) men fuck hvor
må det være surt af hvad spiste det samme til morgen middag og aften de
sidste 2½ måned :(

mvh Tommy Fer

Fra : Helle Andersen

Dato : 01-10-01 23:10

"Lisbeth Jakobsen" <ernyoka@hotmail.com> wrote in message news:2b66c75b4bdd3103f89e123d884135f2.15796@mygate.mailgate.org...
> Hej alle
>
> Hvad er det egentlig der er så forfærdeligt ved at give sine katte Whiskas?
> (Eller nogle af de tilsvarende mærker)

Jeg har altså ingen intentioner om at begynde at
kalde dig for "forfærdelig" Men jeg bryder mig
ikke om Whiskas, fordi næringsindholdet ikke er
ret godt, magnesiumindholdet er for højt, det er
fremstillet udelukkende af biprodukter (læs:
kødaffald) og en stor del af det optages ikke af
kattene, hvilket kan ses på bakken.

> [...]
> begyndt at acceptere det - NÅR det vel og mærke er blandet med Whiskas....

Har selv en kræsen killing, men han er heldigvis
blevet glad for Hill's nu. Jeg har aldrig haft
problemer med nogen af mine andre katte. Jeg
tror det er et spørgsmål om, hvad man vænner
dem til.

> [...]
> begejstrede, Jack spiser det slet ikke hvis det kun er tørt, Phumba kan hvis
> hun er sulten lokkes til at spise Precepts killingefoder.

Så længe de er killinger skal man naturligvis
passe på med at være for hård, for de små skal jo
have noget at spise så de kan vokse. Men katte
har altså en evne til at få opdraget deres
mennesker til at give dem det, som de gerne vil
have.

> [...]
> ubestemmelige boller i sovs. De har aldrig fejlet noget videre så hvorfor er
> det egentlig at man ikke må gi' kattene ...kattemad?

Jeg kender skam også eksempler på katte, der
hele deres liv har levet af supermarkedsfoder eller
ligefrem madrester. Men jeg kender også tilfælde,
hvor det ikke er gået helt så godt. På samme
måde kan man sige, at min morfar røg fra han var
8 år og blev næsten 90 - men derfor er det
alligevel svært at påstå, at det er sundt at ryge. Eller: nogle mennesker slipper uskadt fra en
trafikulykke, men det betyder ikke at det kan
anbefales.

> Hvad med Whiskas' nyeste idé? LifeKey? Er det (lidt) bedre eller er det gammel
> vin på nye flasker?

Så vidt jeg har hørt, skulle det være lidt bedre, men
da det prismæssigt kan sammenlignes med de
mere lødige mærker, tror jeg stadig, at jeg
foretrækker dem.

>Er der nogen steder på nettet man kan læse om
> fordele/ulemper ved dåsemad (her tænker jeg ikke på prisen - jeg ved godt det
> er noget dyrt vand...)

Taler du nu om Whiskas dåsemad eller er det
bare dåsemad generelt ? De mere seriøse
firmaer producerer jo også dåsemad, så....... Hvis
du f.eks. går ind på http://www.altavista.com og
søger på "cats" & "nutrition" vil du få en masse
sider frem om kattes ernæring og
sammenligninger mellem dåsemad og tørfodder.

Personligt synes jeg, at den største ulempe ved
dåsemad er, at den ikke renser kattenes tænder
og så er det meget dyrt, når man kan give kattene
præcis den samme næring ved tørfoder.

Hvis du meget gerne vil fodre med dåsemad, er
det da ingen forbrydelse. Det kan jo også
kombineres med tørfoder, så misserne får brugt
deres tænder og styrket deres tandkød alligevel. Whiskas er efter min mening junk-food,
men der er jo, som nævnt, andre mærker. Og i
sidste ende, kan man jo kun afgøre med sig selv,
hvad man tror på, gavner ens katte bedst.

--
Hilsen Helle
http://home19.inet.tele.dk/kat/

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 02-10-01 00:21

Hej alle

Nu vi snakker om Whiskas, så har jeg en lille mystisk historie, som jeg
simpelthen ikke kan greje. Det drejer sig godt nok om Pussi, men hvad
Mine to damer har "altid" levet af Precription diet - med en lille
tilføjelse. De elsker simpelthen Pussi m. gele - så de har altid fået en
lille godbid af det om aftenen. Ikke så meget at man kan sige at det er
deres foder, men, tjah, et lille måltid som forkælelse. Vi snakker om ca.
1/8 dåse pr. kat pr. dag.
Nå men for et år siden blev kattene så skrækkeligt syge i maven, og da
det ikke blev godt igen med Donna, turde jeg i hvertfald ikke give dem
Pussi, jeg regnede med at det ville være hårdt ved hendes mave. I stedet har
jeg kogt kylling eller fisk som en lille godbid. Med tiden og behandling er
Donna blevet næsten rask, men lidt var der stadig galt - lidt løs mave, for
lys farve og forkert lugt. Jeg havde indstillet mig på, at det nok var
hendes lod, og hun havde det jo godt nok.
Men på det sidste har jeg haft lidt betænkeligheder ved at blive ved at
give "kødtilskud" - der foresvævede mig noget med, at man ikke må fodre med
muskelkød uden at afbalancere maden med diverse andre ting - indvolde, bl.a.
- i et bestemt forhold. Det spekulerede jeg altså på - jeg havde jo heller
ikke oprindeligt troet at det ville trække så længe ud.
En dag for et par uger siden besluttede jeg at prøve at give dem lidt
Pussi - bare en lille bitte smule. Tænk, Ditte kunne huske lyden af dåsen
der blev åbnet efter et helt år! Jeg var dårlig begyndt at trække i ringen
til dåsen så kom Ditte som et lyn - og Donna som et forsinket lyn - og Ditte
stod på bagbenene og hoppede ved siden af mig mens jeg fik åbnet og hældt
lidt op til dem. Så _åd_ de med haler lige så stive som linealer. Da var jeg
lige ved at blive betænkelig. Men - der skete ikke noget, så næste dag fik
de den "gamle" portion, mens jeg holdt vejret og krydsede fingre for at jeg
ikke ødelagde missens mave igen.
Men nej - og her kommer det mystiske. Donnas mave _normaliserede sig_ i
løbet af et døgn! Nu har de fået deres portion Pussi daglig i 14 dage - og
alt er stadig _helt_ normalt. Nu er jeg forsigtigt begyndt at køre deres
tørkost over på WD - det har jeg prøvet flere gange i løbet af det sidste år
med mildt sagt elendigt resultat for min stakkels kats mave. Men i løbet af
en uge er vi nu på næsten halvt WD og halvt CD! Jeg er dybt forbløffet - og
glad. Tænk hvis hun kunne tåle det lidt mere kalorielette foder, så hun
kunne holde op med at vokse den forkerte vej! (Skånekost feder!)
Jeg tør rigtig ikke tro på det endnu, men jeg håber - og undrer mig
meget
--
Mange hilsner fra Ann R

Fra : Kate

Dato : 02-10-01 21:15

<klip>
> halvt WD og halvt CD! Jeg er dybt forbløffet - og glad. Tænk hvis
> hun kunne tåle det lidt mere kalorielette foder, så hun kunne holde
> op med at vokse den forkerte vej! (Skånekost feder!)

Jeg vidste ikke at skånekost feder, hvis det er rigtigt bliver jeg da
glad. Johan er jo lidt for tynd og han får nu skånekost, FGD fra
Specific. Hvis han kan tage lidt på samtidig med at han får skånet sine
nyrer, så er det jo dobbelt vinding
--
Kate

Fjern noget fra adressen ved privat svar.

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 04-10-01 22:33

d. 02/10/01 22:15 skrev Kate på oliwer@wanadoo.dknoget i artiklen
nfpu7.2446$2J1.772324553@news.orangenet.dk:

> [...]
> glad. Johan er jo lidt for tynd og han får nu skånekost, FGD fra
> Specific. Hvis han kan tage lidt på samtidig med at han får skånet sine

Hej Kate

Tjah - ud fra egne erfaringer med et par misser der vokser i bredden på
skånekost _Her_ feder det i hvert fald!

--
Knus fra Ann R, Donna & Ditte

Fra : Kate

Dato : 05-10-01 16:53

Ann Rudbeck <ann_rudbeck@c.dk> wrote in

> Hej Kate
>
> Tjah - ud fra egne erfaringer med et par misser der vokser i
> bredden på skånekost _Her_ feder det i hvert fald!

Så må jeg jo holde ekstra godt øje, både med at Johan spiser og at
Sofie ikke gør (Hun har ikke brug for bredde)

Fra : Kate

Dato : 02-10-01 21:24

"Lisbeth Jakobsen" <ernyoka@hotmail.com> wrote in

> Hej alle
>
> Hvad er det egentlig der er så forfærdeligt ved at give sine katte
> Whiskas? (Eller nogle af de tilsvarende mærker)

Må med det samme sige at jeg ikke har noget særligt kendskab til
kattemad, men jeg ved hvorfor jeg i sin tid valgte Hill's som mine har
fået indtil for 1½ måned siden.
Året før jeg flyttede hjemmefra kom min mor hjem med et skravlet kræ af
en kat. Vi enedes om at det eneste han kunne fejle måtte være hudorm og
benæder. Mine forældre fik ham på ret køl og begyndte at give ham
Hill's efter dyrlægens råd. Pusser var virkelig en flot kat og man
kunne ikke senere se på ham at han lignede en der ville være død af
sult, hvis min mor ikke havde taget ham med.
Da jeg nogle år senere fik Johan og Sofie var der ingen tvivl i mit
sind, de skulle ha' Hill's. Senere prøvede jeg faktisk at gi' dem
Whiskas fordi jeg jo trods alt kun er et menneske, og derfor gerne vil
forkæle misserne. Ikke en succes, for Sofie fik ikke bare tynd mave,
hendes mave gik fuldstændigt i stykker, så var det slut.

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 02-10-01 22:34

Lisbeth Jakobsen skriver:

> Hej alle
>
> Hvad er det egentlig der er så forfærdeligt ved at give sine katte Whiskas?
> (Eller nogle af de tilsvarende mærker)

Hej Lisbeth!
Hvad man fodrer sine dyr med, må altid være ens eget valg, baseret på det man selv
vælger at lægge vægt på. Jeg vil derfor besvare dit spørgsmål ud fra mine egne
meninger og erfaringer...

Jeg er en af dem der sværger til Hill's, og aldrig giver andet foder, bortset fra
godbidder af diverse slags. Mine erfaringer er, at dette foder simplthen er
suverænt det bedste til vores kattehold. Og vi har ellers prøvet lidt af hvert. 1.
kat var en lille killing der kom væk fra sin mor 6 1/2 uge gammel (gys!). Han har
vokset sig stor og flot på Hill's. 2. kat var en forkommen vild killing med strid
og tynd pels. Hun voksede sig (ikke stor) men flot, med en dejlig skinnende og blød
pels... på Hill's.

3. og 4. kat var hunkatte vokset op på Brekkies. Det havde de ikke taget skade af,
men lever også strålende på Hill's, selv om de dog har taget en smule på.

5. til 8. kat var så vores killinger, som voksede som ukrudt på mælk
og...selvfølgelig, Hill's.

Eneste madrelaterede dyrlægebesøg vi nogensinde har haft, var den første kat, som
fik nyreproblemer af at spise supermarkeds tørfoder (Pussi). Han problemer blev
fluks elimineret da vi skiftede til... ja selvfølgelig Hill's.

Ja, som du ser er der ingen tvivl hos mig, mine katte vil aldrig få serveret
Whiskas, eller andet mad som jeg ikke mener lever op til vores standard. Og rent
personligt har jeg set mig rigtig olm på Whiskas, specielt nu da de rent faktisk
prøver at markedsføre deres foder som specielt sundt! Det er s.. for tyndt!

Sidst men ikke mindst er der jo altid det økonomiske aspekt, der er altså rigtigt
billigt at fodre med et godt fodder, specielt når man har flere katte, og kan købe
store portioner, f.eks. hos Vaks Levering eller andre der bringer det til døren.

Håber du kan bruge denne smøre til noget...

Hilsen Dorthe ( - og hele kattefamilien på 6 stk., der tygger sig igennem 10kg
Hill's om måneden, dvs. kr. 2.30 pr. kat pr. dag)
Billeder af de ovenfor omtalte vidundere: http://www.kishka.dk/fie.html

Fra : Lisbeth Jakobsen

Dato : 04-10-01 16:08

Jamen jeg vil osse helst gi' vores Hills..men de ka'tte li det

Er der nogen der har tips til hvordan man overbeviser de små kræ om at de
faktisk godt KAN spise de dimser? Når man nu ikke må lade dem undvære mad
til de "overgi'r" sig?

Hilsen
Lisbeth
http://cutiecats.tripod.com - nye billeder igen

Fra : Fie

Dato : 04-10-01 16:35

Hej Lisbeth

> [...]
> faktisk godt KAN spise de dimser? Når man nu ikke må lade dem undvære mad

Måske du har prøvet følgende, men her er et par tips :
1.du kunne starte med at lave "mad-leg" med tørfoderet, du ved - trille
maden hen ad gulvet og så fanger misser det og spiser det. På den måde
sniger du en smagsprøve i dem, og måske de overgiver sig på sigt, hvis
"legemaden" lige pludselig også ligger i madskålen.
2.Man kan blande tørfoderet med lidt væske fra enten makrel i tomat eller
tun i vand, lade det stå et øjeblik, så tørfoderet bliver lidt blødere og
desuden dufter af noget, de kan lide.
3. Jeg går ud fra, at du har prøvet en glidende overgang med deres normale
foder og tørfoderet? Altså lave blandninger af de 2 fodre og langsomt lade
det ene være størstedelen?

Held og lykke med de kræsne missere

Hilsen
Fie

Fra : Denise

Dato : 05-10-01 11:31

Hej Lisbeth
Prøv at komme lidt vand i, nogle gange finder de ud af de kan lide det,
når det er vådmad.
Selv bruger jeg iøvrigt en blanding af IAMS og Hills tørmad, så de får lidt
forskelligt.
Og så findes der jo også RC, som andre har glæde af, det kan være de kan
lidt det.
Hilsen Denise