bugvertosot................. suk
Fra : Tina Bach Larsen

Dato : 01-10-01 11:03

Mit ellers meget velfungerende malawie akvarie er blevet ramt af sygdom, og
søger derfor i den forbindelse gode råd og erfaringer med overnævnte sygdom,
jeg ved kun alt for godt at den er en skrap sag. De har fra sidste uge fået
4 dages behandling med Fura Pond (Nifuripinol aktivt stof) over to imgange
og 3 behandling gik i gang i dag jeg har mistet 7 velvoksne malawier og er
bekymret for om 3 mere er smittet da de efter første gang blev fodret i dag
og ikke viste interesse. ( Der må ikke fodres under behandlingen)

symptomene er; mistet appetiti, gispen, opsvulmethed og udstående øjne.

De resterende fisk virker på nuværende tidspunkt ikke syge, men men.

Gode råd og erfaringer modtages gerne akut.

Mvh Tina der overvejer at tørlægge og starte helt forfra!!!!

Fra : AnnetteS

Dato : 01-10-01 11:29

Jeg går ud fra du mener bugvattersot...

Først og fremmest; FÅ de tre ,- måske ,- syge fisk over i en anden
beholder i en fart!!!
Du KAN være heldig og redde de resterende hvis du fjerne de måske syge
fisk. Viser det sig så de enten ikke er syge eller færdigbehandlede kan
de altid komme tilbage i baljen.

Afhjælpning og forebygning:
1. Sørg for god filterring og passende vandskift.
2. Velindrettet akvariemiljø.
3. Sørg for de rigtige vandværdier. GH, pH, Nitrit, Nitrat. Brug test.
4. Sæt de rigtige fisk sammen. De skal tale samme sprog. Undgå mobning.
5. Brug karantæneakvarium
6. Brug et optimalt foder.
7. Foder gerne alsidigt. Kend fiskenes naturlige foderbehov og opfyld
dem.
8. Undgå fed kost.
9. Hold fiskene i god sundhedstilstand og kondition.
10. Giv kur mod orm én gang årligt.

De ti bud var fra Niels Ventzel's side om cichlider...

http://www.kandu.dk/

Fra : Jan Boegh

Dato : 01-10-01 21:06

"AnnetteS" <AnnetteS.news@kandu.dk> wrote in message news:zvXt7.5$lB3.852@news000.worldonline.dk...

> Først og fremmest; FÅ de tre ,- måske ,- syge fisk over i en anden
> beholder i en fart!!!

er der noget som helst, der understøtter at der skulle være
tale om en smitte fra fisk til fisk (det er ikke polemisk ment,
jeg vil simpelthen gerne vide noget mere om årsagerne)

mvh
Jan

Fra : AnnetteS

Dato : 01-10-01 21:42

Hej Jan,
Det ville jeg mene eftersom Tina har mistet 7 voksne fisk på så kort
tid. Var det kun én fisk vi talte om, kunne det være alderdom ect. men
når det er 7 på (lidt) over en uge? Så virker det for mig som om der er
noget galt, og når hun har observeret tre mere med symptomer, så vil det
bedste være at isolere de tre,- så er der en chance for at de sidste kan
reddes. :)
Du er velkommen til at sprøge mere :)
-Annette

http://www.kandu.dk/

Fra : Tom Manczak

Dato : 01-10-01 22:56

> [...]
> tid. Var det kun én fisk vi talte om, kunne det være alderdom ect. men
> når det er 7 på (lidt) over en uge? Så virker det for mig som om der

Det kan også være at alle de sygdomsramte fisk samtidig har været
stresset nok til at tærskelværdien er overskredet. Forstået således at
tærskelværdien er den mænge stress som hæmmer immunsystemet nok til at
de patogene organismer kan komme i udbrud, altså blive syge. Med mindre
man ved at sygdommen er smitsom, hvilket jeg ikke ved om der findes
dokumentation for.

> noget galt, og når hun har observeret tre mere med symptomer, så vil
det
> bedste være at isolere de tre,- så er der en chance for at de sidste
kan

Enig. Isoler dem du har under mistanke, ihvertfald hvis du har et
akvarie du kan bruge til isolation. Ellers er det altid en god ide at
have en reserve liggende, uden at blive fristet til at fylde det med
fisk og bruge det som et "dagligdags" akvarie.

--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak, Copenhagen, Denmark
ICQ 110297734

Fra : AnnetteS

Dato : 01-10-01 11:31

Du er sikker på det er bugvattersot ik´? Har din akvariehandler set en
af fiskene ?orldonline.dk' and Active = 1nsite.dk>

http://www.kandu.dk/

Fra : Tina Bach Larsen

Dato : 01-10-01 11:30

Nej akvarieforhandler har ikke set fiskene, alle dine ti bud er overholdt på
nær den med orm det har jeg aldrig hørt om før. Men jeg er sikker på at det
er bugvattersot , hvad skulle det ellers være? med de symptomer og
sygdomsforløb.

Mvh Tina

Fra : AnnetteS

Dato : 01-10-01 11:43

Taget i betragtning af at det er Malawier du har kunne det vel være
Malawisvulmesyge ? Det siges det er cichlider fra Rift Valley der har
problemerne.
Eller fordøjelsesstop?
Jeg er ikke sikker, men skynd dig at få de måske syge fisk ud af det
akvarie, og hvis du har mulighed for det, så tag en af dem med ned til
din forhandler i en pose, han har lettere ved at stille en diagnose end
jeg har, når jeg ikke kan se dyret :) Og han kan nok også råde dig en
del bedre så du kan undgå de her problemer i fremtiden :)

http://www.kandu.dk/

Fra : Carsten Gall

Dato : 01-10-01 20:00

AnnetteS <AnnetteS.news@kandu.dk> skrev i en
> [...]
> jeg har, når jeg ikke kan se dyret :) Og han kan nok også råde dig en
> del bedre så du kan undgå de her problemer i fremtiden :)

Det du der skriver lyder mest som om du arbejder eller er dyrehandler!!

Og mage til vrøvl, skal man lede længe efter. Hvordan vil du have en
fiskepusher til at se efter sygdomme
i fiskens indvolde, når de fleste akvariehandleres viden om sygdomme
strækker sig til at kunne genkende
forkøleleses pletter og svamp.
Og de fleste akvariehandlere har lige præcis det middel som virker med
denne sygdom, at det så koster en formue
og med meget tvivlsom resultat er en hel anden sag. Men en ting er
sikkert, forhandleren bliver fed af at sælge den.
Den der "Malawisvulmesyge" du nævner, er det et navn du selv har opfundet
eller oversat?
For hvis du har taget det fra engelsk/amerikansk hedder sygdomme "Bloat".
Skal vi nu til at have forskellige navne for den samme sygdom, alt efter
hvilken sø fiskene kommer?
Når det i bund og grund er den samme sygdom.

Malawiciklider og de fleste andre fisk kan få orm, men orm er som regel
til at se. Og da jeg kender Tina så godt at,
jeg ved hun har kigget efter alle symtomer.

De eneste virksomme midler mod bugvattersot, er Metrionidazol eller
Nifurprinanol, alt andet er spild af penge
og fiskens liv.
Nifurprinanol fåes i 2 udgaver Aquafuran eller Pondfuran, den eneste
forskel er mængden man får, Pondfuran
er så absolut det billigste.
Metrionidazol fåes som tabletter med samme navn, fåes på recept enten fra
lægen eller dyrlægen.

Mit udfald i begyndelsen af indlægget, mod akvariehandlere, skyldes ikke
et indædt had til dem, for faktisk har jeg
selv arbejdet i en stor akvarieforretning i København, og kommer stadig
bag kulisserne.
Derfra ved jeg også hvor lidt de fleste forhandlere ved om sagerne, og de
fleste ønsker bare at sælge og tjene
kassen, skid være med om passer sammen bare kronerne triller i kassen.

EOD

Carsten

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 01-10-01 20:13

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> wrote in message
> [...]
> forskel er mængden man får, Pondfuran
> er så absolut det billigste.
> Metrionidazol fåes som tabletter med samme navn, fåes på recept enten

Hej Carsten.
Du må altså lige undskylde, men efter det jeg har kunnet læse mig fram til i
mange forskellige akvariebøger som tager op emnet sygdom, så er der mange
som nævner at malawi cichlider er specielt udsatte for at få en sygdom som
minder om bugvattersot, og det er derfor at der ligefram er kommet en egen
betegnelse på det. Det som hvist skulle være forskellen fra bugvattersot er
at den ikke er et symptom på at fiskene har en sygdom, men at de faktisk har
det som en sygdom i sig selv.
Jeg skal ikke være påståelig i dette, da jeg ikke har cichlider selv, men
jeg ved at mange som har dem plages ret meget af fenomenet - mere end hvad
andre fiskeejere gør.
Så måske det ville være en god ide ikke at gå alt for hårdt ud mod Anette en
anden gang.
Mange hilsner Ditte

Fra : Tina Bach Larsen

Dato : 01-10-01 20:38

Jeg har nu ræset netted rundt og fundet diverse oplysninger i forsøg på at
hælpe mine fisk. Der er rigtig meget modstridende info men et er sikker mine
symptomer passer på sygdommen bugvattersot, de sygdomme der minder om er
forårsaget af beslægtede bakterier og alle behandles på samme måde.
Nu må jeg så bare vente og derefter endevende akvariet for at få genopretted
balancen efter denne omgang medicinering, for den tager også alle de gode
bakterier med i købet

Mvh Tina

Fra : Madsen

Dato : 01-10-01 21:58

"Ditte Cecilie Simonsen" <ditte@godjenta.com> skrev:

> [...]
> minder om bugvattersot, og det er derfor at der ligefram er kommet en egen

Tankanyikacichlider kan også få bugvattersot/bloat eller hvad du nu vil
kalde det. Specielt Tropheus lider meget under det så at sige det hører
en speciel sø til, er også efter min mening forkert.

Ligesom Carsten må jeg sige at have bedst erfaring med Metrionidazol
eller Nifurprinanol i behandling mod bugvattersot, som jeg vælger at kalde
det.

Hvad årsagen så er til det kan diskuteres. Personlig tror jeg det er en
kombination af stress, overfodring og/eller fejlernæring.

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.

Fra : Tina Bach Larsen

Dato : 01-10-01 22:25

Jeg vil lige nævne at jeg har haft Malawier de sidste 8 år og aldrig har
haft problemer de er passet efter alle foreskrifter fejlernæring og
overfodring kan udelukkes 100%.
Jeg selv tror mest på de er blevet stresset men forstår ikke hvorfor der er
massere af sten i akvariet og alle fisk har haft deres eget sted, selvom jeg
har introduceret nye fisk for over en måned siden de har ynglet vildt i
mellemtiden.

Mvh Tina

Fra : Tom Manczak

Dato : 01-10-01 22:58

> Jeg selv tror mest på de er blevet stresset men forstår ikke hvorfor
der er
> massere af sten i akvariet og alle fisk har haft deres eget

Det er svært at sige men måske har der været noget i din vandforsyning,
hvilket nok er en svær ting at afgøre.

Fra : AnnetteS

Dato : 01-10-01 20:36

"Carsten Gall" skrev d. 01-10-01 20:00 dette indlæg :

> [...]

"Bloat".
Skal vi nu til at have forskellige navne for den samme sygdom, alt efter
Når det i bund og grund er den samme sygdom." <- Kig her mester :

http://www.akvariet.dk/artikler/sygdomme.htm

Og nej, jeg er hverken dyrehandler eller noget andet, jeg forsøger blot
at hjælpe!!!!!

Jeg har virkelig ondt af dig hvis du ik har set en eneste akvariehandler
som ved hvad han taler om. Du er vist gået glip af noget. Og lad dog
være med at flippe på den måde dér, det gavner ingen. - Og så undersøg
hvad du snakker om før du farer i skindet på andre tak.

http://www.kandu.dk/

Fra : Tom Manczak

Dato : 01-10-01 22:24

Sådan som jeg opfatter det er bugvattersot / svulmemave / malawi bloat /
eller bare bloat, alle den samme sygdom som skyldes enten flagelater
eller bakterier. Forstoppelse kan også provokere "disse sygdomme". De
udviser samme symptomer, uanset hvilken organisme der har fået tag i
fisken i første omgang. Det ender med stor sandsynlighed med, at fisken
også får et sekundært udbrud af den anden organisme som ikke var primær
årsag til lidelsen. Dette forstærkes især af at begge organismer
angriber den samme del af fisken, nemlig fordøjelses og
ekskretionsorganerne. Altså ofte en kombination af de to, da den første
svækker fisken nok til at den anden patogen kan tage fat. F.eks hos
mennesker, når man får malaria, indtræder der ofte sekundære infektioner
(fx. urinvejsinfektion) kort efter man er røget ned med malaria
parasitten i udbrud, netop fordi immunforsvaret svækkes yderligere med
den udbrudne parasit, og inviterer til flere patogener.

I princippet skal man have en behandling mod begge mulige symptomer; en
mod flagellaterne, og en mod bakterierne, og behandle fiskene med hver
af dem, hver for sig. Om det er realistisk i praksis, eller overhovedet
gavnligt, ved jeg ikke.

> Og nej, jeg er hverken dyrehandler eller noget andet, jeg forsøger
blot
> at hjælpe!!!!!

Det kan ikke undgås at man tror det når du anbefaler at tage fiske(ne)
ned til en dyrehandler for at få diagnostificeret sygdommen og for at
handleren skal sælge den rette medicin. Undskyld, men det lyder sådan,
også for mig.

> Jeg har virkelig ondt af dig hvis du ik har set en eneste
akvariehandler
> som ved hvad han taler om. Du er vist gået glip af noget.

Nogle ved hvad de taler om (om visse ting), desværre er det ret få.
Størstedelen, ja som Carsten siger, er mest interesseret i at få penge i
kassen, så det er, også efter min overbevisning, næsten altid tilfældet.
Tja, man har vel en biks for at tjene penge. Og jeg tror nok Carsten ved
hvad han taler om, hvis han selv har forbindelser bag kullisserne.

Iøvrigt stoler jeg sjældent på den info jeg modtager i akvariebikse. Jeg
tager det med et gran salt, og det bør man gøre. Mange gange har det
vist sig at det ikke passer. fx, spørg nogle forskellige butikker om
malawicichliden Pseudotropheus demasoni er en af de mest aggressive
malawier der findes, så får du næsten altid et ja. Flere "private"
kilder siger at det ikke er rigtigt. Iøvrigt er en fisks adfærd altid
bestemt af dens miljø (andre fisk, vandkemi, akvariets opbygning og
størrelse, køn, o.s.v.), og vil ALDRIG være ens i to akvarier.
Ekspedienten er ofte, fordi de har set et par eksemplarer opføre sig på
bestemt vis, tilbøjelig til at generalisere, og meget kraftigt endda. En
dag da jeg havde en forespørgsel om en af mine "tyran-fisk", spurgte
ekspedienten med det samme om det var "demasoni", som om at den art er
djævelen selv.

Fra : AnnetteS

Dato : 01-10-01 22:40

Sjovt du bruger ordet generalisere i forbindelse med akvariehandlerene.
Dig og Carsten generaliserer da også,- meget endda akvariehandlerene...?
Jeg har ikke sagt hun skal gå til en forhandler for at købe medicin? Kun
for at få en diagnose, da det nok ville være lettere for hende end så
meget andet, og så har hun vist et mere professionelt svar end hun kan
få her.
Ja, men jeg har da også forbindelser bag kulisserne hvis i vil bruge det
udtryk. Jeg leverer selv til akvariehandlere i mit område,- godt nok
ikke cichlider,- mindre selskabsfisk,- men min primære aftager har
enormt forstand på Cichlider og han er akvariefirhandler, såeeh, bare
fordi man har det eller det erhverv behøver man ikke være en skurk.

http://www.kandu.dk/

Fra : Tom Manczak

Dato : 01-10-01 23:47

> Dig og Carsten generaliserer da også,- meget endda
akvariehandlerene...?

Ja, men det har jeg belæg for. 4/5 tilfælde i spørgsmålet "demasoni" har
jeg fået det samme svar: Den er MEGET aggressiv. Jeg har fået også fået
at vide 3 gange at min victoria cichlide er meget aggressiv. Det kan jeg
ikke se, ihvertfald ikke i.f.t. mine andre fisk.

> Jeg har ikke sagt hun skal gå til en forhandler for at købe medicin?
Kun
> for at få en diagnose, da det nok ville være lettere for hende end så

Nej, det må du undskylde. Men hvis man ikke har den medicin, så køber
man den vel nok når ekspedienten anbefaler det, og den passer diagnosen?
Man skal bare ikke røbe om man har medicinen eller ej...kun efter man
har fået anbefalingen.

> meget andet, og så har hun vist et mere professionelt svar end hun kan
> få her.

Du glemmer vist lige pengefaktoren som spiller ind hos
forretningsdrivende. Den har en stor rolle. Jeg spørger hellere her
først end i en pengemaskine

> fordi man har det eller det erhverv behøver man ikke være en skurk.

Nej, at tjene penge er ikke det samme som at være skurk. Jeg siger jo
heller ikke at de er skurke? Bare at de ikke altid ved hvad de
snakker om.

> [...]
> udtryk. Jeg leverer selv til akvariehandlere i mit område,- godt nok
> ikke cichlider,- mindre selskabsfisk,- men min primære aftager har

Jamen så har jeg da også "connections". Det jeg mente i Carstens
tilfælde var at han selv har arbejdet i en butik. Ikke fordi han er
"skurk" men har mere "insiderviden" end os andre der bare sælger fisk
til biksene af og til

--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak, Copenhagen, Denmark
ICQ 110297734

remove "fishy" to reply by email.

Fra : Jan Boegh

Dato : 02-10-01 19:03

"Tom Manczak" <tomfishy_manczak@mobilixnet.dk> wrote in message news:Al6u7.454$uQ.51155@news010.worldonline.dk...

> [...]
> at vide 3 gange at min victoria cichlide er meget aggressiv. Det kan jeg
> ikke se, ihvertfald ikke i.f.t. mine andre fisk.

Nu er det jo et spørgsmål om hvad man sammenligner med - sammenlignet med en platy er dine cichlider faktisk yderst aggressive.

mvh
Jan

Fra : Tom Manczak

Dato : 02-10-01 21:35

> Nu er det jo et spørgsmål om hvad man sammenligner med - sammenlignet
med en platy er dine cichlider faktisk yderst aggressive.

jaja alting er relativt. dem jeg har spurgt vidste at jeg kun har
afrikanske cichlider, så den misforståelse er udelukket.

--

"

Fra : Carsten Gall

Dato : 01-10-01 11:42

AnnetteS <AnnetteS.news@kandu.dk> skrev i en
> Du er sikker på det er bugvattersot ik´? Har din akvariehandler set en
> af fiskene ?orldonline.dk' and Active = 1nsite.dk>

Nu er det Malawiciklider det drejer sig om, og den mest almindelige
sygdom som de får er
den der populært kaldes bugvattersot.
Hvad der egentligt får fiskene til at udvikle sygdommen vides der
desværre ikke så meget om. Men en
af de oftes sete årsager er simpelt stress.
Man kan have at akvarie, hvor der er en virkelig stor mængde fisk, og
alle er raske og forbliver raske,
hvorimod et tilsvarende akvarie, med færre fisk giver "bugvattersot" hele
tiden.

Desværre er det sådan at alle fisk har de flagelater der giver
"bugvattersot" i sig hele tiden, og pludseligt er der
noget der trikker dem til at udvikle sig hurtigere end fisken selv kan
klare det.

Det kan være noget så simpelt som at der er blevet lavet om i akvariet,
så velkendte territorier er nedbrudte
og alle skal finde nye, det giver som regel en masse bøvl i akvariet, og
det er nok til at sygdommen bryder ud.

Ligeledes kan manglende vandskifte gøre det.

Carsten