Kattekillingen der kom ind fra kulden.....
Fra : Søren Juul

Dato : 01-10-01 10:46

Hej Allesammen.

En regnfuld aften i sidste uge, fandt min svigerinde en lille tumling af en
killing; der forvirret og bange trimlede omkring i nærheden af Slagelse
Station. En Taxa måtte klodse bremserne for ikke at ramme den lille fyr;
hvorefter den lille forskrækket søgte tilflugt under en bil. Min svigerinde
m.fl. fik fat på den lille forvirring; og satte nu en større eftersøgning
igang; for nogle måtte jo savne den og iøvrigt var den endnu alt for lille
til at være 'lovformeligt' taget fra sin mor. De blev længe på stedet; og
søgte efter 'søgende killinge-ejere'; men da det ikke gav pote, trykte de
fremlysninger m. beskrivelse og hængte op i kvarteret -ingen respons.

Inges Kattehjem var "overbooket" lige nu; og dyrlægen ville bare kunne
aflive den; så hun tog den med hjem til sig selv; hvor der i forvejen bor 1
norsk hun skovkat, og 1 maine coon kastrat. Den flyttede indtil videre ind i
soveværelset, hvor den miavede hele natten igennem tydeligvis var meget
ulykkelig det første døgns tid. Den spiste Whiskas killingefoder med
velbehag og drak vand; og efter den første skæbnesvangre nat begyndte den at
føle sig mere glad og tryg. Om natten lå den og æltede i hendes hår og både
hende og kæresten kom til at holde af den lille malkeko (ja, det ligner den
altså pga. af sit hvid/sort-brogede mønster). Deres hunkat var dog ikke
begejstret for den lille; strintede op ad vægen og døren ind til
soveværelset; snusede forsigtigt hen imod den lille, hvis hun fik lov at
komme i nærheden, for derefter at lange den én på siden af hovedet.

Beholde den lille fyr ville de helst ikke pga. plads og uungåelige
katteskænderier; men efter to dage var de faldet totalt for ham; så de ville
ikke bare kunne forære ham videre til hvem somhelst; da de ville kunne følge
med i hans fremtidige ve og vel. Derfor faldt opmærksomheden på vores lille
husstand:
Vi har kun én kat; Roquefort, som er en snart 12 år gammel kastrat; der
sandsynligvis er den samlede familiens skikkeligste kat. Vi vidste at Rouqe
aldrig ville finde på at slå den lille; og heller ikke ville kunne løbe den
op; hvis den alligevel gik hen og blev mobset. Men var det nu forsvarligt??
Da de alligevel skulle til Kbh. hele weekenden; og ikke ville lade killingen
være alene hjemme med deres to ugæstfrie katte; blev det til at vi skulle
passe den lille herhjemme -og så kunne vi jo også lige se, hvordan det ville
gå med 'malkekoen' og Roquefort. Ja..... og nu har vi altså så en kat mere

Rouqefort er langt fra henrykt; men satser tilsyneladende på at 'fryse den
ud' ved ignoration. Den lille holder en sikkerhedsafstand på ca. 1 meter fra
den gamle sure hankat; og så går det ellers fint. Det værste der endnu er
sket efter sammenføringen er at Rouqe har hvæset; hvilket kan se ret
drabeligt ud; da han har fine, lange tænder og vejer over 7 kilo; men han
gør absolut ingen ting. Killingen tager sig efterhånden ikke af ham (de har
nu været sammen siden lørdag eftermiddag); da 'de gamle skrummel' nok bare
er lidt sær. Den er faldet godt til; spinder meget, leger konstant og har
lært den daglige rute mellem sofaen i stuen, madskålene i køkkenet og
kattebakken i gangen -ja og kradsebrættet ej at forglemme. De har endnu ikke
snuset helt til hindanden; da Roque bare udstråler 'jeg er ligeglad med dig,
så bare hold dig væk'; men vi håber på at det kommer. Da svigerinden var
herhjemme igår havde den simpelthen gennemgået en forvandling fortalte hun.
Hjemme hos dem hoppede den kun ned fra sengen hvis den skulle i tærtefadet
(de havde ikke lige en ekstra kattebakke); og ellers opholdt den sig kun i
sengen. Her fiser den omkring og deler kattebakke med Rouqefort, Kun
soveværelset kommer den ikke ind i; for det er et natte-privilegie, som
vores gamle kat har (han elsker at sove hos os); og han skal også have lov
at føle sig som en forkælet lille yngling; selvom der er kommet en yndig
lille killing indenfor dørene. Den lille ser iøvrigt ud til at befinde sig
fint på uldtæppet i sofaen; omringet af alle sine legesager.

Tror I at de ville kunne lære at holde af hinanden; eller blot tåle
hinanden? Hvor gammel er den lille fyr, Buko, mon??? Han vejer i dette
øjeblik 638 gram.
Jeg vil prøve at lægge et billede på dk.binaer i aften. Er det syndt for den
gamle kat; nu hvor han ikke længere er en lille hurtig badutspringer?? Vi
giver ham utrolig meget opmærksomhed, fordi at vi PT føler at han har mere
brug for bekræftigelse end den lille....

Jeg har lige været hos dyrlægen og hentet ormekur til den lille. Havde den
ikke med; da det kun var Roquefort, der havde en tid; men eftersom den
sikkert kun er 7-8 uger er den også stadigvæk for lille til vaccinationerne.
Rouqefort er blevet meget forkølet i weekenden og skulle have noget
penicilin (måske havde killingen noget med...?!) og så skulle jeg hente
Metacam, som Roquefort skal have dryppet i sin mad, da han er lidt stiv pga.
slidgigt. Har nogle af jeg erfaringer med dette smertestillende middel???

Nå, nok for denne gang. Ville lige dele de sidste par dages katteoplevelser
med jer; og så kunne det jo være at nogle havde et godt råd eller et svar på
nogle af mine spørgsmål

Kærlig Hilsen Linda

Fra : Helle Andersen

Dato : 02-10-01 00:01

"Søren Juul" <s_juul73@hotmail.com> wrote in message news:3bb83a5e$0$235$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Tror I at de ville kunne lære at holde af hinanden; eller blot tåle
> hinanden?

Det virker som om, at jeres gamle kat tager det
pænt, så der er da bestemt en chance for, at de vil
kunne udholde hinanden. Bedste venner bliver de
næppe, men intet kan jo udelukkes, når man har
med katte at gøre Dér hvor jeg ser et potentielt
problem er i aldersforskellen. Du kan risikere, at
den lille vil vælte "husets hersker" af pinden, når
den bliver større. Det er jo naturens orden, at de
yngre og stærkere tager over, og mærker den lille
svaghedstegn (som du muligvis slet ikke kan se)
er det ikke til at sige, hvordan det kan udvikle sig.

>Hvor gammel er den lille fyr, Buko, mon??? Han vejer i dette
> øjeblik 638 gram.

Det er svært at sige, da det kommer meget an på
kattens bygning og om den er tynd ect. Som
tommelfingerregel kan man sige, at en
gennemsnitskilling vejer omkring 100 gram ved
fødslen og tager sin fødselsvægt på hver uge og
så skulle killingen vel nok være omkring 6-7 uger -
med en del forbehold.

> Jeg vil prøve at lægge et billede på dk.binaer i aften. Er det syndt for den
> gamle kat; nu hvor han ikke længere er en lille hurtig badutspringer??

Synd og synd........ Jeg forstår godt, at I gerne vil
give den lille fyr en chance, men I skal være
opmærksomme på, at I meget nemt kan risikere,
at killingen vil "genere" den gamle kat, når den
kommer mere til kræfter igen. Killinger er jo livlige
og at sætte den sammen med en gammel kat,
svarer lidt til at sætte en pensionist sammen med
et lille barn og forvente, at de bliver bedste venner.
Killingen vil sandsynligvis blive mere og mere
modig og ivrigt forsøge at lege med den gamle,
hvilket han sikkert ikke synes, er særlig skægt og I
kan risikere, at han vil få svært ved at være i fred.
Det er ikke for at tage modet fra jer, men det er
ikke den bedste kombination. Men igen: man ved
aldrig med katte.......

Jeg ville, i jeres situation, alvorligt overveje at
anskaffe endnu en killing. Ja, det mener jeg
faktisk Fordelen ved det kan være, at killingerne
vil kunne lege sammen og at jeres gamle kat
dermed sandsynligvis kan få lov at være i fred.
Hvis han så selv skulle få lyst at være med en gang
i mellem, er det jo fint, men så vil det foregå mere
på hans præmisser.

>Vi
> giver ham utrolig meget opmærksomhed, fordi at vi PT føler at han har mere
> brug for bekræftigelse end den lille....

Det er i hvert fald helt rigtigt af jer.

> Rouqefort er blevet meget forkølet i weekenden og skulle have noget
> penicilin (måske havde killingen noget med...?!)

Det er det mest sandsynlige, at det kommer fra
killingen. Rouqefort er vel vaccineret mod
katteforkølelse ? De kan sagtens få det alligevel -
men i meget mildere grad. Mens vi er ved det
kedelige om sygdom, skulle I måske overveje at få
killingen testet for de alvorligere kattesygdomme,
så I ikke risikerer, at jeres gamle kat bliver smittet
med noget alvorligere end forkølelse.

og så skulle jeg hente
> Metacam, som Roquefort skal have dryppet i sin mad, da han er lidt stiv pga.
> slidgigt. Har nogle af jeg erfaringer med dette smertestillende middel???

Desværre - det har jeg ingen erfaring med.

--
Hilsen Helle
http://home19.inet.tele.dk/kat/