SAlly og kattene
Fra : Millie

Dato : 30-09-01 21:21

hejsa
min nu 5 måneder gamle tævehvalp Sally ( lab.blanding) har aldrig fået lært
at omgås mine to katte.
Hun farer efter dem. gør ad dem og jager dem fra hus og hjem. Jeg har
forsøgt, lige fra hun kom i huset, at holde misserne, mens hun hilser. Det
gik galt fra første forsøg. De hvæser og kæmper en vild kamp for at komme
væk ( = en del kløer i mine lår). Hun respekterer ikke, at de vapper hende
en, men overfalder dem med stor glæde og legelyst.
Nu tør de slet ikke komme ind mere, og får hun øje på dem udenfor, farer hun
højt gøende efter dem, til de forsvinder.
Det er synd for mine katte!!!!
Hvad skal jeg dog gøre?
Sally er en meget levende hund, der trods gåture, træning og aktivering ( en
elev fra etologisk institut træner hende mhp. egen eksamen) både kan rive
gardinerne ned, gå på køkkenbordet, stjæle den 3-åriges legetøj, molestrere
potteplanter og slige sjove ting, Hun har masser af legetøj.
På træningsbanen er hun ydmyg overfor andre hunde, men vores egen 8-årige
flatcoated samt min søsters 3-årige sanct B/lab. blanding dominerer hun
totalt.
Hun sætter sig simpelthen på den gamle hund, helt bogstaveligt, bider ham i
ørerne og lader ham ikke i fred. Det er altid mig, der må stoppe hende.
Min 3-årige pige kan både sitte hende af og tage stjålet legetøj tilbage fra
hende, men hun er tilbøjelig til at hoppe op ad hende og vælte hende.
Jeg er dog temmelig fortrøstningsfuld; tror helt sikkert hun bliver en
dejlig familiehund med tiden, men det med kattene er altså for meget!
Nogle gode råd?
Hilsen Millie

Fra : Ghita Cecilie Jallow

Dato : 30-09-01 22:16

"Millie" <beks@mail.dk> skrev:
> [...]
hende
> en, men overfalder dem med stor glæde og legelyst.

Forstår hun hvad ordet NEJ betyder ?
Min Sara havde det på samme måde til hun kom i Sallys alder og vi kom
til
Danmark og hun skulle til at bo med mine 2 indendørskatte.
Jeg sagde klart og tydeligt NEJ til hende og hun lærte i løbet af en dag
at
mine misser er forbudt område. Idag 2 1/2 måned senere har hun lært det
samme mht fugle udenfor og min kanin herhjemme. Med kaninen har det
været en længere proces fordi den er fløjtende ligeglad med hunden. Når
Ninus ligger og slapper af vil Sara gerne lugte og slikke den og så er
det jo
nemt at blive ivrig når man kun er en stor hvalp.
Men alt i alt går det godt. Nej fra mig er lig med at stoppe på stedet
og
mht Ninus kan de ligge og sove ved siden af hinanden meget længe. Går
jeg ud af rummet skal Sara lige snuse en tur igen og jeg er bange for at
hun måske lige lægger en hård pote på ryggen af Ninus, så der er stadig
meget opsyn.
Min yngste mis farer jævnligt hen til Sara og stikker hende et par poter
uden klør og Sara reagerer ikke på det. Tror at missen vil være sikker

at Sara forstår at hun stadig er ilde set og bestemt ikke på niveau med
hende (missen).

> Nu tør de slet ikke komme ind mere, og får hun øje på dem udenfor,
farer hun
> højt gøende efter dem, til de forsvinder.
> Det er synd for mine katte!!!!
> Hvad skal jeg dog gøre?

Uha har ikke andre råd end at den skal forstå at dine misser er forbudt
område.
Hvor har jeg dog ondt af dem.
Held og lykke.
Hvordan klarer dine misser kun at være udendørs ?
Ghita