*tåget* vand
Fra : brian hemstedt

Dato : 30-09-01 20:55

Hej

Jeg har det problem at vandet i min 250l. tank er blevet tåget...ligner
at en har hældt en liter mælk i det.

Har skiftet 25% vand 2 gange med 2 dages mellemrum uden resultat.
Monteres kulfilter i min shark (3 stk svampe & et kulfilter) uden
resulat.
Tilsat snart 150ml Eldorado(tm) AquaLife over en uge uden resultat.

Er der nogen der kan komme med gode råd & forslag ?
(Overvejer at købe en Eheim 2327 - men uf den er dyr)

Lidt om tanken:
250l
6 scalare
3 xenocare (ikke sikker på om det er sådan det staves)
3 panser maller
2 leopard maller
2 suge maller

En stor amazone plante og en lille.
To planter der ligner, men ikke er, amazone planter (længere stilk, og
runderere blade (hvis man da kan sige det)).

Shark et eller andet internt filter (4 enheder)
Luft ring med tilhørende luftpumpe.
En græsagtig ting (40cm høj)

Fra : AnnetteS

Dato : 30-09-01 22:47

Hej Brian.
Har du haft "rodet" meget rundt i akvariet her på det sidste ? - eller
skiftet meget vand ?
Jeg havde samme problem i går,- jeg kom hjem med 10 nye planter og
ombyggede hele akvariet.
Mit vand blev også mælkehvidt, men det fortog dig efter et døgns tid.
Prøv og vent og se om det ikke går over, når der kommer ro over den,
hvis det ikek hjælper, så undersøg om dit filter er stort nok. Eheim kan
varmt anbefales,- godt nok er det dyrt, men man får hvad man betaler for

-Annette

http://www.kandu.dk/

Fra : brian hemstedt

Dato : 30-09-01 22:48

On Sun, 30 Sep 2001 23:46:33 +0200, AnnetteS wrote:

> Hej Brian.
> Har du haft "rodet" meget rundt i akvariet her på det sidste ? - eller
> skiftet meget vand ?

Det kom faktisk efter første vandskift.

> Jeg havde samme problem i går,- jeg kom hjem med 10 nye planter og
> ombyggede hele akvariet.
> Mit vand blev også mælkehvidt, men det fortog dig efter et døgns tid.

Det har nu set sådan ud i en uge...

> Prøv og vent og se om det ikke går over, når der kommer ro over den,
> hvis det ikek hjælper, så undersøg om dit filter er stort nok. Eheim kan
> varmt anbefales,- godt nok er det dyrt, men man får hvad man betaler for

Filteret skulle være op til 350 l.
Må nok slagte sparegrisen og futte til Flensborg.
Eller kender nogen en Dansk Eheim forhandler ?

Fra : AnnetteS

Dato : 30-09-01 23:14

Prøv www.avifauna.dk De bor i Kruså, og tingene er ret billige dernede
:) = 'news.worldonline.dk' and Active = 1s.get2net.dk>

http://www.kandu.dk/

Fra : Jens Jacob Buus

Dato : 30-09-01 23:28

"brian wrote in message

> Det kom faktisk efter første vandskift.

Jeg har set noget ligende en gang tidligere, men der var det på grund af
gruset var beskidt - og så var det altså et nyopstartet akvarie. Der var
også en slags alger, som var med til at gøre vandet mælkehvidt. Så kom jeg
lige til at tænke på noget jeg læste engang i en bog, som jeg desværre ikke
kan huske titlen på, og desværre har jeg kun en vag erindring om kuren.

Det skulle være "naturligt" lige når akvariet er startet op, ifølge bogen.
Det er en af vandværdierne der er specielt gunstige for netop denne
algevækst, men retter sig senere, hvilket får mig til at tænke på at der så
må være tale om "noget" der skal have en form for buffer funktion.

Kuren er jeg meget usikker på og det vil måske kræve en be- eller
afkræftelse inden det afprøves.

Sluk lyset og mørlæg det i 3 dage.

Fra : Kent Christensen

Dato : 30-09-01 23:35

"brian hemstedt" <brian@brians.it-bakken.dk> skrev i en meddelelse news:pan.2001.09.30.21.55.02.621.943@brians.it-bakken.dk...

UDDRAG:

> Jeg har det problem at vandet i min 250l. tank er blevet tåget...ligner
> at en har hældt en liter mælk i det.

Hej Brian

Udfra dit svar under AnnetteS's indlæg lyder det som om, at det kun
er en uge siden, at du startede akvariet op. Der vil jo næsten altid komme
en hvid bakterie-belægning på alt i et nyt akvarium, men at det ikke er
gået væk efter en hel uge... - det lyder godt nok lidt underligt.

Det kan også være infusorier eller en eller anden bakterie-vækst.
En af dine fisk er vel ikke tiltet på det seneste, eller overfodrer du
evt. dine fisk? Du har vel ikke en søn/datter, som har tabt sin
pølsemad i akvariet .

Køb i øvrigt nogle flere planter. Du har alt for få.

Hvis dine seks Scalarer og "sugemaller" evt. er i størrelse XL, er det ikke
sikkert, at dit filter er stort nok - især ikke når du har så få planter. Disse
fisk leverer nemlig en ret imponerende mængde affald, for nu at sige det på
den pæne måde .

Vh
Kent

Fra : brian hemstedt

Dato : 01-10-01 09:54

> [...]
> en hvid bakterie-belægning på alt i et nyt akvarium, men at det ikke er
> gået væk efter en hel uge... - det lyder godt nok lidt underligt.

Det har nu kørt i snart 2 år. Problemet opstod sidste Torsdag efter
vandskift.

> [...]
> dine fisk er vel ikke tiltet på det seneste, eller overfodrer du evt.
> dine fisk? Du har vel ikke en søn/datter, som har tabt sin pølsemad i

Hehe... Nej - de enese der ellers interesere sig for akvariet er vores
katte, og deres interesse går vist snarrere på at "fiske" noget op :@)
Godt vi har hel-dækkende amatur.
Jeg fodre sparsomt 2 gange dagligt - morgen og eftermiddag.
Begge gange er fodderet væk inden for 2 til 3 minutter.

> Køb i øvrigt nogle flere planter. Du har alt for få.

Det vil jeg gøre.

> [...]
> ikke sikkert, at dit filter er stort nok - især ikke når du har så få
> planter. Disse fisk leverer nemlig en ret imponerende mængde affald, for

Scalarerene er ret store - så det kan godt være at flere planter er
løsningen... Jeg vil tage ind og besøge min lokale pusher i dag.

Kan man evt have 2 interne filtre i een tank - sådan lige intil jeg får
købt den Eheim 2227 jeg er blevet anbefalet... 259DM + 80DM for
filtermassen...suk - men de skal jo have det godt..!

/brian