Hjælp mine kampfisk lægger æg!!
Fra : Trine Bonne

Dato : 30-09-01 14:31

Hej NG!

Mine kampfisk er i skrivende stund godt i gang med at gyde. Sidste gang de
parrede sig, blev æggene godt nok klækket efter et par dage, men kort efter
var ungerne væk - sikkert spist (men af hvem??).
Hvad skal jeg gøre denne gang for at undgå dette? Det skal måske også lige
nævnes, at hannen endnu ikke har bygget skumreden..?

Kampfiskene går i et ca. 20 ltr. akvarium sammen med 3 panda maller og en
Gibiceps Hi-Fin sugemalle. Der er god beplantning, varmelegne (25 grader) og
en lille pumpe. Denne har jeg dog slukket for da de begyndte at parre sig,
da den giver lidt for meget strøm i vandet - dvs. at hannen ikke så godt kan
holde skumreden samlet.

Håber, at der er en eller anden, der kan give mig et par gode råd.

Mvh.

Trine

Fra : AnnetteS

Dato : 30-09-01 14:59

Hej Trine :)
TILLYKKE!
Okay, der er vist lidt du skal vide om de små bettaer ;)
Først, kampfiskene skal have mere varme,- helst 28 grader til yngletiden
:)
Du skal holde dem adskilt,- kom hunnen over i en guppyfødekasse, så de
kan se hinanden. Så skal de fodres med røde myggelarver - alle dem da
kan spise. Derefter skulle hannen gerne begynde at bygge en skumrede.
Når det er gjort, er hunnen tyk, og står lidt lodret når hannen kommer i
nærheden af hendes kasse. FØrst på det tidspunkt skal de lukkes sammen.
Så leger de i et stykke tid, og hunne lægger æg. Efter dette skal du
holde godt øje med dem, for hunnen SKAL tages fra nu. Hun æder æggene
ellers begynder hannen at slås med hende for at forsvare sin rede.
Når hun er taget fra, samler han æg op osv. Så passer han æggene -
samler dem op der falder ned og den slags. Når de så klækker er det ved
at være tid til at tage hannen fra også. Han kan nemlig godt finde på at
æde de nyklækkede unger, for det ligner jo levende foder.
Hvad fodrer du med ? :)
Så skal ungerne helst leve af deres blommesæk nogle dage (4-5). Men i
den tid må du meget gerne hælde noget Liquifry no.1 i vandet, så det kan
udvilke sig, så der er godt med mad til de små. Og så skulle de gerne
begynde at vokse :)
Held og lykke, håber på en fortsættelse :)
-Annette

http://www.kandu.dk/

Fra : Trine Bonne

Dato : 30-09-01 19:21

Tak for de gode råd, men som jeg også fik skrevet i et andet indlæg, så blev
det tilsyneladende ikke til noget i denne omgang.

Jeg har nu flyttet hende over i en guppyfødekasse, som du anbefalede - men
hvor længe kan hun gå i den - er det ikke lidt synd? Desunden har jeg sat
varmelegmet op på 28 grader. Indtil videre har jeg egentlig ikke tænk mig at
flytte mallerne, da æggene synes at være gået tabt. Der går jo ikke mange
dage før algerne dukker op, når mallerne ikke er der. Jeg fodrer kampfiskene
med hvide eller røde myggelarver, og har noget det hedder "Baby Star II"
("Den komplette afløser for Artemi" - det er en brun væske med mikroskopisk
foder) og frosne artemia klar til ungerne.

Mvh.

Trine

AnnetteS <AnnetteS.news@kandu.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:guFt7.1821$Ay.294227@news010.worldonline.dk...

Fra : AnnetteS

Dato : 30-09-01 22:42

Hun skal gå i den indtil hanne har bygget en skumrede og hun ligesom
står "lodret" i vandet, når han kommer i nærheden af hende. Hvis du
fodere hende godt 3-4 gange om dagen med røde myggelarver, vil hun være
klar i løbet af et par dage, det samme med hannen.
Ja, det er hannen der napper hendes finner. Han gør det i starten af
deres leg, og han gør det igen, når han samler æggene op. Hunnen kan
godt finde på at hjælpe til, men dete r som regl for at æde æggene, og
så bliver hannen meget aggressiv, og kan rent faktisk slå hunnen ihjel
hvis hun ikke bliver fjernet liiiige efter hun har lagt æg.
Det er ikke synd at hunne går i en fødekasse,- hellere det end at hun
bliver ædt. Og sydpå hvor kampfiskene lever vildt og bliver fanget som
vilde kampfisk, dér findes de rent faktisk i vandhuller. vordan de er
kommet hen i dem må I ikke spørge om, men de er der, og der er heller
ikke besynderlig meget hygge i et vandhul.
Du kan evt komme noget javamos i guppykassen, så hun kan ligge og gemme
sig lidt, det kan de godt lide :)

http://www.kandu.dk/

Fra : AnnetteS

Dato : 30-09-01 15:02

Det ville nok også være en god idé at tage alle de maller op,- hvis der
er nogle æg der falder ned æder de dem sikert...og 20 liter ER ikke
alverden :)
:)

Fra : Trine Bonne

Dato : 30-09-01 18:57

Hej igen!

Det lader til, at det heller ikke lykkedes i denne omgang. Hannen fik ellers
ret hurtigt bygget en lille skumrede til æggene, men kort tid efter var de
væk - måske spist??

Så jeg må væbne mig med tålmodighed - nu har de forsøgt 2 gange inden for
knap 14 dage, så mon ikke det lykkes for dem på et tidspunkt.

Men jeg er nu stadig en smule urolig for hunnen. Hun har mistet en del af
hendes finner - faktisk det meste af halefinnen. Er det hannen der napper i
hende? Det kan vel næsten ikke være andre, men hvorfor?

Mvh.

Trine

Trine Bonne <trine.bonne@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:w4Ft7.12985$lk7.216929@news.get2net.dk...