Skalaer
Fra : Christoffer Olsen

Dato : 30-09-01 12:15

Hej

Er der nogen her i gruppen der kan forklare mig hvordan dur og mol
skalaer er opbygget?

Jeg forstår f.eks. ikke hvorfor hvis man tager en G-dur, som så vidt
jeg har forstået det er:

G A B C D E #F G

Så er der kun en halv tone mellem 3'eren og 4'eren, er det en regel at
der kun skal være et halvt spring mellem 3'eren og 4'eren, eller
afhænger det af noget andet?

Og hvilke toner er det der skal sænkes hvis man vil lave en mol?

Christoffer Olsen

Fra : Filip Skjerning

Dato : 30-09-01 14:56

"Christoffer Olsen" <christofferolsen@ninja.dk> skrev i en meddelelse

> Er der nogen her i gruppen der kan forklare mig hvordan dur og mol
> skalaer er opbygget?

Det burde der være

> Jeg forstår f.eks. ikke hvorfor hvis man tager en G-dur, som så vidt
> jeg har forstået det er:
>
> G A B C D E #F G

Ja, hvis B er den tone, mange i Danmark kalder H. Det, der betegnes B "på
dansk", er det, der andre steder i verden hedder Bb. Ret forvirrende, ikke?
Altså, hvis du med B mener en hvid tangent på klaveret, ikke en sort, så er
det rigtigt nok.

> Så er der kun en halv tone mellem 3'eren og 4'eren, er det en regel at
> der kun skal være et halvt spring mellem 3'eren og 4'eren, eller
> afhænger det af noget andet?

Alle dur-skalaer er bygget op, så de har ens intervaller - således
(afstanden ml. 1. og 2. trin, 2. og 3. trin osv.):

1 - 1 - ½ - 1 - 1 - 1 - ½

> Og hvilke toner er det der skal sænkes hvis man vil lave en mol?

Molskalaen er bygget op ligesom durskalaen, men har bare et andet
udgangspunkt (starter på durskalaens 6.-trin). Derfor ser den således ud:

1 - ½ - 1 - 1 - ½ - 1 - 1

--
Venlig hilsen
Filip Skjerning

Fra : Christoffer Olsen

Dato : 30-09-01 17:46

"Filip Skjerning" <skjerning@iname.com> writes:

> [...]

> Altså, hvis du med B mener en hvid tangent på klaveret, ikke en sort, så er

Ok, det var H jeg mente.

> [...]
>
> Molskalaen er bygget op ligesom durskalaen, men har bare et andet
> udgangspunkt (starter på durskalaens 6.-trin). Derfor ser den således ud:

Ok, tak for hjælpen. Jeg kan anbefale siden:

http://www.pianoworld.com/fun/vpc/piano_chords.htm

Også hvis man som mig ikke spiller klaver.

Christoffer Olsen
      My Public PGP-key:
http://tiddytwister.nitro.dk/christofferolsen-public.pgp

Fra : Xylofonius

Dato : 30-09-01 15:12

Christoffer Olsen" <christofferolsen@ninja.dk> wrote in message
> Er der nogen her i gruppen der kan forklare mig hvordan dur og mol
> skalaer er opbygget?

Dur-skaler er opbygget på følgende måde:
1-1-½-1-1-1-½
Dvs. der altid er dette intervalmønster i durskalaer
F.eks Ab-dur:
1 1 ½ 1 1 1 ½
Ab - Bb - C - Db - Eb - F - G - Ab

For rene mol skalaer gælder følgende:
1-½-1-1-½-1-1
F. eks. A-mol:
1 ½ 1 1 ½ 1 1
A - H - C - D - E - F - G - A

Harmonisk mol:
1-½-1-1-½-1½-½
F. eks. A-mol:
1 ½ 1 1 ½ 1½ ½
A - H - C - D - E - F - G# - A

Melodisk mol:
1-½-1-1-1-1-½
F. eks. A-mol:
1 ½ 1 1 1 1 ½
A - H - C - D - E - F# - G# - A

Håber det hjælper. Ellers er du meget velkommen til at spørge igen.

--
Best regards / med venlig hilsen
Andreas Kryger Jensen

Fra : Thomas Nielsen

Dato : 01-10-01 13:35

On Sun, 30 Sep 2001 16:12:04 +0200, "Xylofonius"
<xylofonius@hotpop.com> wrote:

>Melodisk mol:
>1-½-1-1-1-1-½
>F. eks. A-mol:
> 1 ½ 1 1 1 1 ½
>A - H - C - D - E - F# - G# - A

Og så kan man altid forvirre lidt ved at sige at melodisk mol ikke
spilles:

A - G# - F# - E - D - C - H - A

"ned" (baglæns) igen, men:

A - G - F - E - D - C - H - A

(som en normal - ren - mol)

/Thomas

Fra : Xylofonius

Dato : 01-10-01 18:41

"Thomas Nielsen" <corno@*nospam*worldonline.dk> wrote in message
> Og så kan man altid forvirre lidt ved at sige at melodisk mol ikke
> spilles:
>
> A - G# - F# - E - D - C - H - A
>
> "ned" (baglæns) igen, men:
>
> A - G - F - E - D - C - H - A