Sterilisation-Kastration-Adfærdsændring?
Fra : Kosmonauten

Dato : 29-09-01 19:56

Hejsa i gruppen,
efter at have set et par indlæg om ovennævnte spørgsmål,
vil jeg lige høre fra folk som har fået gennemført en
sterilisation/kastration af deres tæver.
Ændre de adfærd og hvor meget?
Når de er i den tid, hvor de normalt var i løbetid, kan det mærkes på dem?

Ved godt at der findes bøger om det emne, men hvem er bedre til at udtale
sig om den slags end folk som selv har oplevet det ;c)

Med ønsket om en fortsat god weekend til alle 4 benede & 2 benede.
Nethilsen fra
Martin & Laika.

Fra : Lone Sørensen

Dato : 29-09-01 23:17

Budji, min labradortæve blev steriliseret, da hun skulle flytte med mig til
Nuuk (Godthåb i Grønland). Den kommune har et krav om, at importerede tæver
skal være steriliserede ved operativt indgreb forinden import (hvalp/unghund
dog p-sprøjte).

Så det blev jeg nødt til at gøre, og var ikke ked af det. For da dyrlægen
fortalte mig efter operationen, at Budjis livmoder var forstørret pga.
livmoderbetændelse, som endnu ikke var brudt helt ud, så var jeg glad for,
at jeg fik Budjis livmoder fjernet, inden hun fik smerter. Så det her var
en positiv histore om sterilisation.

Budji mistede aldig lysten til at være en jagthund eller agilityhund efter
sterilasitationen. Hun tog dog nemt på, hvis jeg ikke passede på med
madrationen. Hvilket bevirkede, at jeg blev meget påpasselig med, hvad jeg
gav hende at spise (læs = uhyre bevidst om kost).

Se billeder af min elskede Budji på
http://hjem.get2net.dk/lones/budji.html

Kærligst Lone

Asasara Border Collies http://www.asasara.dk
Lones hjemmeside http://hjem.get2net.dk/lones

Fra : Kosmonauten

Dato : 30-09-01 09:38

Hej Lone,
kender godt til problemet med at de tager hurtigt på ;c)
Min gamle hund fik fjernet hele pivtøjet efter en akut livmoderbetændelse.
Men jeg kan ærlig talt ikke huske nogen anden forandring.

Laika's cyklus kører efter et ur, den falder præcis som den skal.
Så var det jeg ville høre om tæver op til den tid hvor de normalt skulle
være i løbetid forandrer adfærd.

Altid rart med positive historier ;c)
Mvh
Martin & Laika
PS: Har i fundet et navn?

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 30-09-01 10:09

"Kosmonauten" <kosmonauten@olsen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
livmoderbetændelse.
> Men jeg kan ærlig talt ikke huske nogen anden forandring.

<> hejsa ... som du jo ved er jeg varm fortaler for at tæver der ikke
skal have hvalpe kastreres (ikke for at jeg slipper for deres
løbetid... men for at spare hundene for gentagne hormon forstyrrelser
grundet løbetid og for at signalere på den måde at tilkendegive at
markedet er mættet med bland danoiser så jeg i al fald ikke behøver at
bidrage til at der kommer flere af slagsen ) og alle mine tæver har
.... og .. er selvfølgelig kastrerede .. det med at hundene tager på i
vægt synes jeg altså ikke er noget problem overhovedet .. det drejer
sig udelukkende om at afpasse fodermængde og motion/aktivering efter
hinanden ... og så huske at div. godbidder skal trækkes fra den mængde
der serveres ved måltidet ... hvilket vil sige at man skal være
kritisk med den type godbidder man bruger som belønning i løbet af
dagen ... og ikke falde for at disse bliver en billigere eller
dårligere kvalitet end hovedmåltiderne ..

jeg gør f.eks det at jeg veksler mellem kylling i tern ... ost ,
æble- eller andet frugt i tern og Nutro kylling og ris .. det sidste
fordi jeg jo lader hovedmåltiderne bestå af Nutro lam og ris og derfor
ikke vil fylde hundene med en færdige lavede godbidder der er af
dårlige kvalitet end hovedmåltiderne idet mængden af godbidder jo
netop trækkes fra hovedmåltiderne ...

MVH Ami

Fra : Finn Jensen

Dato : 30-09-01 10:29

"Anne-Marie Prange Madsen" <woopie@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

Undskyld...men hvor er logikken med at købe en tæve og så fjerne livmoderen
fra den??. Så kan man da ligeså godt købe en han!. Alt andet er jo
meningsløst imho.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 30-09-01 13:52

"Finn Jensen" <info@shannon-fly-dressing.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
livmoderen
> fra den??. Så kan man da ligeså godt købe en han!. Alt andet er jo

Hvis jeg ønsker temprementet hos en tæve hjælper det jo ikke noget at
jeg køber en hanhund ... desuden ville jeg hvis jeg købte en hanhund
også lade den kastrere .. idet jeg som sagt ikke vil bruge den til avl
... og derfor ikke ser nogen grund til at den skal have disse hormon
osv. forstyrrelser .... og lyster ... det ville være synd for hunden
mener jeg ganske simpelt ..

MVH Ami

Fra : Finn Jensen

Dato : 30-09-01 14:17

> [...]
> .. og derfor ikke ser nogen grund til at den skal have disse hormon
> osv. forstyrrelser .... og lyster ... det ville være synd for hunden

Hvor i er logikken så med at have hund hvis ikke hunden må være og opfører
sig som hund. Det du skriver lyder som du gerne vil have et dyr som minder
om en hund men du ønsker ikke den adfærd som en hund har?.

Får/fik du homonforstyrelser og lyster da du var yngere??. Fik du fjernet
livmoderen af den grund??. Hvorfor gør du det så ved hunde?.

Hvis man ikke vil have en hel hund...så lad være med at have hund
overhovedet og find en papegøje i stedet.

Blot min mening om dette emne.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 30-09-01 15:05

> [...]
Det du skriver lyder som du gerne vil have et dyr som minder
> om en hund men du ønsker ikke den adfærd som en hund har?.

Ja sådan kan du selvfølgelig sagtens læse det hvis det er det du vil
....... og det hverken kan eller vil jeg hindre dig i .... men jeg ved
også at der er folk der siger at man, når man lader sin hund kastrere
faktisk er yderst hensynsfuld over for hunden ... og fritager den for
nogle drifter den aldrig vil få brug for ...

> Får/fik du homonforstyrelser og lyster da du var yngere??. Fik du
fjernet
> livmoderen af den grund??. Hvorfor gør du det så ved hunde?.

Se første 2/3 dele af dit spørgsmål føler jeg mig bestemt ikke
forpligtet til at svare på ... hverken af- eller bekræftende .. det
kan ganske simpelt ikke vedkomme dig .. og den sidste tredjedel af
spørgsmålet skulle hvis du læser hvad jeg skriver og ikke hvad du
gerne vil læse/se faktisk være besvaret ...

> Hvis man ikke vil have en hel hund...så lad være med at have hund
> overhovedet og find en papegøje i stedet.

Min hund .. mine hunde er garanteret lige så meget hunde som din ...
så det er noget vrøvl du der slynger ud ... mvh Ami ...

Fra : Louise Kragh

Dato : 08-10-01 11:27

Ofte har folk jo været nødt til at kastrere f.eks. visse hanhunde fordi de
var for aggressive eller strejfede for meget pga overproduktion af hormoner,
og alternativet var aflivning. En dyrelæge bekendt har fortalt mig, ar hun
kender til mange hunde hvis problemadfærd skyldtes hormonforstyrrelser og
som reddede livet ved en kastration. Da hellere det end at give dem f.eks.
hormon-tilskud eller p-piller og de så for kræft!
Jeg er også meget uenig i at hunden bliver mindre hund af en kastration,
tværtimod, det kan skabe et væsentligt bedre hundeliv og hund/ejer forhold
for nogle.
mvh
Louise

Fra : Kosmonauten

Dato : 30-09-01 11:14

Hej Ami,
hehe, ja jeg kender godt din holdning til hvorvidt man skal
sterilisere/kastrere hunhunde.
Den diskussion har vi jo haft, og jeg respekterer dit synspunkt, selvom jeg
stadigvæk er af modsat mening.
Jeg ville kun gøre det, hvis og jeg siger udtrykkeligt, hvis løbetiden blev
et helvede for min hund, hvis ikke ser jeg ingen grund til det.
I sidste ende falder det hele tilbage til den ansvarlighed man skal udvise
som ejer af en hunhund.(el. bare hund!)
(Bare se hvordan forsikringsselskaberne ser på den side af sagen.)

Ændrede dine hunde adfærd på nogen måde efter indgrebet, udover en måske
større lyst til mad/vægtforøgelse?

Giv dem lige et klap herfra.
Martin & Laika

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 30-09-01 13:49

> I sidste ende falder det hele tilbage til den ansvarlighed man skal
udvise
> som ejer af en hunhund.(el. bare hund!)

Jeg udviser så sandelig da ikke mindre ansvarlighed fordi jeg lader
mine tæver kastrere .. for tro endelig ikke de af den grund ikke er
under opsyn .. det ved du jo også ..
men jeg viser ved at lade mine hunde kastrere at jeg tager hensyn til
hundene og ikke udsætter dem for gentagne løbetider og hormon-
psykiskeforstyrrelser grundet deres løbetider ... det er jo altså hvis
du hører på opdrætter mange af disse der lader de hunde .. både tæver
og hanhunde kastrere når de tages ud af avlen og gør det udelukkende
af hensyn til hunden ....

> Ændrede dine hunde adfærd på nogen måde efter indgrebet, udover en
måske
> større lyst til mad/vægtforøgelse?

Dette spørgsmål skulle jeg vist have besvaret længere nede i tråden
mener jeg .. ellers må du sige til ...

> Giv dem lige et klap herfra.

Ja har jeg allerede gjort og de beder mig hilse og bede dig overdænge
Laika med både klap og godbidder ... så nu ramler min verden ..
helvede bryder løs .. for jeg menneskeliggør jo mine hundene .. nå pyt
så længe de stadig for lov at rulle sig i en muderpøl og være hunde
går det nok ....

Fra : Kosmonauten

Dato : 30-09-01 14:34

Hejsa Ami,
nu var den bemærkning jo heller ikke møntet på dig ;c)
Men nok mere et generelt (out) look på følgende:
Hvis man har en hunhund og har valgt at lade den have sin løbetid, med hvad
dertil hører af fordele/ulemper,
så må og skal man som ansvarlig hundeejer sørge for at holde hunden under
opsyn/i snor el. hvad ved jeg, i dens
løbetid.
Jeg ville da være uansvarlig, hvis jeg lod min hund være uden opsyn,
samtidigt med at den legede med en hanhund.
Desværre(nå ja, så slemt er det ikke;c) ), er alle Laika's hundevenner af
hankøn, og det stiller visse krav i 2 perioder om året.
Men det må man tage med når man har valgt at have en hunhund.

Hehe, menneskeligøre sine hunde, ja det er et farligt spor at komme ind på,
jeg tør slet ikke sige at Laika sender en ditto hilsen tilbage ;c)
Hygge herfra
Martin & Laika

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 30-09-01 11:45

> [...]
> sterilisation/kastration af deres tæver.
> Ændre de adfærd og hvor meget?
> Når de er i den tid, hvor de normalt var i løbetid, kan det mærkes

Nu ved jeg ikke hvordan det forholder sig med steriliserede tæver(der
jo stadig kommer i løbetid .. og denne måde at neutralisere på er
iøvrigt efter min dyrlæge ikke den mest sikre hvis den foretages for
at undgå uønskede hvalpe) men kan sige at der hos kastrerede tæver i
al fald ikke sker en psykisk ændring til det dårligere ... hunden
slipper for div. løbetidshormonforstyrrelser og cyklus og det giver
derfor naturligt en mere harmonisk hund .. er der en ændring kan man
måske sige at tøsen i længere tid beholder sin lidt barnlige adfærd og
ligesom tager længere tid om at blive voksen men det ser jeg ikke som
en ulempe ..... Det der er vigtigst i forbindelse med kastration af en
tæve er at indgrebet bliver foretaget midt mellem to løbetider .. da
hunden da er mest harmonisk ... foretages indgrebet på andre tider i
cyklusen vil det det kunne give problemer .. mvh Ami

Fra : Reichenbach & Hammer

Dato : 30-09-01 22:51

Hej

Nu har jeg læst de forskellige indlæg. Og jeg kan ikke se problemet. Jeg har
altid haft tæver og de har alle haft lov til at ha' deres løbetid i fred, og
det har aldrig været et problem hverken for mig eller mine hunde. Det er en
naturlig ting for en hund at komme i løbetid, og jeg har aldrig oplevet at
de er blevet forstyrret psykisk. Jo, det er rigtigt at første gang en hund
kommer i løbetid, kan der være nogle få der kommer lidt ud af balance, men
det rettet sig igen, i hvertfald for mine hunde. Så hvis hunden ikke er syg,
kan jeg ikke se nogen grund til et indgreb af så alvorlig karakter.

Hilsen

Jesper

Fra : Louise Kragh

Dato : 08-10-01 11:34

Der er nogle tæver som bliver utrygge/kuldrede når de kommer i løbetid. Jeg
kender til en labrador tæve som ejeren så sig nødsaget til at sterilisere
fordi den op til løbetid (3-4 gange om året) ændrede adfærd, og begyndte at
vogte f.eks. en sutsko som den troede var en hvalp, og den snerrede og
snappede efter alle der nærmede sig "hvalpen", den ville ikke spise/gå tur
mm. Efter de fik den kastreret har der ikke været nogle problemer, og det er
jeg i hvert fald overbevist om også gør hunden mindre frustreret!
mvh
Louise