Problemer med nødraketter
Fra : Peter Unold

Dato : 29-09-01 18:22

Hej Sejlere

I søndags var vi en flok havkajakroere, som afholdt en lille
redningsøvelse ved Østerstrand i Fredericia. Under øvelsen blev det
affyret en række nødblus, røgbomber og en nødraket. Øvelsen var
naturligvis koordineret med Fredericia politi.

Vi forsøgte at affyre to nødraketter(faldskærmsraketter), men kun den
ene virkede. Da vi efterfølgende på stranden snakkede sammen, viste
det sig at en række af deltagerne ligeledes havde haft problemer med
raketterne fra Pains Wessex. F.eks kunne en berette, hvorledes 4 ud af
5 raketter havde fejlet ved en tidligere øvelse. Problemet synes dels
at være affyringsmekanismen som er for skrøbelig og dels er raketterne
meget sarte overfor vand.

Af indlysende grunde er dette forhold fuldkommen uacceptabelt. Er der
nogen her i gruppen, der kender til bedre raketter af et andet
fabrikat? Det er umiddelbart ikke så afgørende at raketterne er
godkendt, når blot de er driftsikre.

med venlig hilsen
Peter

Fra : Kresten Hjelm Peders~

Dato : 06-10-01 23:34

Hej NG.
Jeg har via mange års tilknytning til handelsflåden jævnligt været i
forbindelse med pyroteknik fra netop firmaet Pains Wessex, og jeg må
indrømme, at beretningen undrer mig en del.

At affyringsmekanismen skulle være skrøbelig og ligefrem sart overfor
søvand, må siges at være en meget alvorlig påstand, som man skal være 100%
sikker på passer, inden man ytrer sig i den retning.
Jeg vil nærmere betegne affyringsmekaniskmen som "idiotsikker", selvom det
selvfølgelig også er en skrøbelig betegnelse...

Som udgangspunkt bør al pyroteknik opbevares i en individuel indpakning et
tørt og sikkert sted, og det bør først tages frem, når uheldet virkelig er
ude, da det jo ikke er legetøj som skal ruskes og studeres ustandseligt.
Nu kunne jeg godt stille spørgsmålstegn ved, om kajakker har mulighed for
den optimale beskyttelse af grejet?
Man bør selvfølgelig studere den påtrykte instruktion grundigt INDEN man får
brug for affyring, så man ved, hvilken ende der skal være op/ned...

Endelig har pyroteknik en udløbsdato, som også bør kontrolleres, selvom jeg
ved, at raketter virker flere år efter denne udløbsdato.

Men det burde jo ikke være det helt store problem, for har det vist sig at 4
ud af 5 raketter er defekte, bør "fuserne" selvfølgelig returneres til
forhandleren, som sandsynligvis straks sørger for ombytning osv., da det jo
er ret dyrt materiel.
Et så professionelt og respekteret firma som Pains Wessex kan selvfølgelig
ikke leve med sådan en dårlig omtale, selvom jeg er overbevist om, at deres
produkter ikke er behæftede med en fejlprocent på op til 80%.

Nu bør man endelig holde sig for god til at lytte for meget til løse rygter,
med mindre man rent faktisk står med alle beviserne ved hånden...

Mvh.

Kresten H. Pedersen

Fra : en

Dato : 07-10-01 17:24

Er du mon ansat af firmaet ???

Fra : Kresten Hjelm Peders~

Dato : 07-10-01 20:44

Hej igen NG.

Nej, jeg er ikke ansat af firmaet og ej heller i firmaet...
Jeg giver såmænd bare udtryk for mine erfaringer med deres produkter, og da
jeg står helt fast ved mine udsagn, behøver jeg heller ikke på nogen måde at
fremstå som en anonym læser/skribent!

Mvh.
Kresten.

en <oev@convex.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3bc08208$0$42010$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Claus Frørup

Dato : 07-10-01 21:18

Isang tao pinangalanan Kresten Hjelm Pedersen nagsulat :

Sådan!

--
Venlig hilsen, Claus
Når du svarer på et af mine indlæg, behøver du ikke citere hele smøren.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 07-10-01 20:47

"en" <oev@convex.com> wrote in message
> Er du mon ansat af firmaet ???

Åbenbart ikke - *DAMM*.

Så må han jo blot vide, hvad han snakker om - *DOBBELT DAMM*....

mvh
Bjørn