Johan wrote in message <9p761c$8mq$1@sunsite.dk>...
>> Flyvningen vil under ingen omstændigheder forsætte sin nedtur
>> Det er vi enige i, men firmaet SAS er ganske enkelt for stift og er ikke
>> parat til at
>> indstille sig på nye udfordringer.
>> Muligt at jeg tager fejl? Jeg købte DFDS for 5 måneder siden for
>> 135 og det var "Dumt Bøv"
>
>Jeg er helt enig i at SAS har lavet nogle fejltrin de sidste par måneder.
>Men mener de har fået en god direktør og tror der vil blive rettet op på
>tingene med tiden. Jeg tror stadig på en stigning, og det gælder faktisk
>alle luftfartsselskaber. Der er simpelthen faldet for meget den sidste
>tid...
At der også fremover vil være behov for flytransport tror jeg de fleste er
enige i, og det er heller ikke det der er problemet med
luftfartsselskaberne. Problemet er ganske simpelt, at det er meget få af
dem, som er i stand til at drive en ordentlig forretning - dvs. tjene penge
til deres aktionærer. Dette har efter min overbevisning ikke noget som helst
at gøre med problemerne efter d. 11/9 - det er bare en dårlig undskyldning.
Problemerne med indtjeningen er langt mere grundlæggende for langt de fleste
luftfartsselskaber.
Hvis du fx ser på StockR8, kan du se, at langt de fleste luftfartsselskaber
allerede inden 11/9 havde en meget høj finansiel risiko og forholdsvis ringe
indtjening. Det er der ikke nogen selskaber, som kan leve med på sigt.
Du kan se en oversigt over flyselskabernes økonomi på:
http://www.stockr8.com/dk/market0.asp?mid=19&year=2000
Det er lidt den samme diskussion som med vindmølleaktier. Blot fordi at
markedet for vindmøller formentlig vil blive ved med at være i vækst, er det
ikke det samme som at alle selskaber der producerer vindmøller er gode
investeringsobjekter. Dette er NEG Micon et glimrende eksempel på! Inden de
fik problemer med deres gearkasser var det et selskab, som godt nok tjente
gode penge, med de havde en meget høj finansiel risiko, hvilket medførte, at
de fik meget store økonomiske problemer da gearkasserne begyndte at gøre
knuder. Til sammenligning har Vestas en noget bedre økonomi.
Primo 1999 var kursen for NEG 169,00 og for Vestas 35,30. I dag er kursen
for NEG 229,51 og for Vestas 248,45.
Du kan se NEG Micons økonomiske udvikling på
http://server/stockr8/dk/company0.asp?cid=C20899630
og Vestas på
http://www.stockr8.com/dk/company0.asp?cid=C208B6190
Hmm - det blev vist et lidt langt indlæg - og jeg beklager naturligvis, hvis
der er nogen der bliver stødt af den indbyggede reklame (jeg har en lille
andel i StockR8). Jeg fandt blot, at jeg var nødt til at kommentere lidt på
holdningen om at når en aktie er faldet meget må den nødvendigvis være en
god investering - det er det ikke!
/Martin Buhelt